Niet remmen, niet sturen. Als je met je auto door de wasstraat gaat kun je zelf ook even in de relax-stand. Want je hoeft vooral dingen niét te doen, zoals niet remmen en niet sturen. Wat je wél moet doen is de motor aanlaten, de versnelling in zijn vrij zetten (of in het geval van een automaat, in neutraal zetten).
Dus het is belangrijk om de auto niet op de handrem te zetten. En de automatische rol-beveiliging uitzetten. Welke stand automaat in wasstraat? Als je met je auto door onze wasstraat komt, zet een automaat dan in 'N'.
In steeds meer wasstraten wordt de auto door middel van een soort loopband met rol aan het linker voorwiel vooruit wordt getrokken. De auto moet dan vrij kunnen rollen, de wielen moeten vrij kunnen draaien, dus de versnellingsbak moet in vrij of N staan.
Bij twijfel over de geschiktheid van jouw voertuig, vraag ons personeel. ▸Kunnen alle auto's door de wasstraat? Nee, niet alle auto's kunnen door de wasstraat. Pick-up's kunnen niet door de wasstraat en auto's met extreme spoilers of imperials kunnen niet door de wasstraat.
Met de hand kun je gemakkelijker moeilijk bereikbare plekken bereiken. In de wasstraat worden die nog weleens overgeslagen. Ook zie je zo sneller beschadigingen of beginnende roestplekjes. Verder is het op lange termijn vaak goedkoper dan de wasstraat.
Ondanks zijn voordelen heeft de automaat ook enkele nadelen: hij is duurder in aanschaf dan een handgeschakelde versnellingsbak. Immers: hij heeft complexere mechanische en elektronische elementen. Moet hij gerepareerd worden, dan kan de automatische versnellingsbak ook meer kosten.
Moderne auto's met automaat zijn voorzien van een start/stop inrichting en zullen dus bij een verkeerslicht afslaan. De selectiehendel kan dan gewoon in de D stand blijven staan. Zonder start/stop inrichting is het advies om de auto gewoon in de D te laten staan bij een kortstondige stop zoals bij een verkeerslicht.
Belang van de handrem voor automaten
Hoewel het wettelijk niet verplicht is om de handrem te gebruiken, kan het voor nieuwe automatisch geschakelde auto's wel verstandig zijn. Voor handgeschakelde auto's blijft het advies om tijdens vrieskou de handrem niet te gebruiken en de auto in z'n eerste versnelling te zetten.
De standen van een automaat
De letter P staat voor Park en we hebben hier dus te maken met de parkeerstand. De versnellingsbak wordt hiermee geblokkeerd en de P fungeert dan ook als een soort handrem. De N staat voor Neutraal en dit gebruikt u om de auto in zijn vrij te zetten.
Bovendien is een automaat over het algemeen veel zuiniger dan een handgeschakelde auto. Een automaat schakelt namelijk op het juiste moment en rijdt daarom altijd op het optimale toerental.
Neutral – in deze stand maken de versnellingsbak en de motor geen wrijvingscontact. Hierdoor kan de auto kan niet door de motor worden aangedreven maar wel (door)rollen. Drive – dit is de normale stand tijdens het rijden. De transmissie kiest de juiste versnelling voor elke stand.
Wanneer zet je een automaat in neutraal? De N-stand gebruik je als je in de file staat of ergens geparkeerd staat en de motor wilt laten draaien. Gebruik hem nooit wanneer je aan het rijden bent!
parkeerstand (P = Park), achteruit (R = Reverse), in zijn vrij (N = Neutral) en rijden (D = Drive). Deze functies zijn in alle automaten hetzelfde, al kan de bedieningshendel op verschillende plekken zitten, aan het stuur of op de plek van de versnellingspook.
Wij adviseren de automaat bij maximaal 120.000 km te vervangen ofwel spoelen om zo slijtage voor te zijn.
De 'P'-stand (voor 'Parkeren') is handig om de auto op zijn plaats te houden wanneer deze geparkeerd staat. Aan de andere kant, wanneer je aan het rijden bent, moet je de 'P' -modus niet inschakelen.
Een automaat beschikt dus ook niet over een koppeling, maar heeft enkel een rem- en gaspedaal. Een automaat beschikt over een deze standen: parkeren, achteruit rijden, neutraal (ofwel stilstaan), en drive. In sommige gevallen is de auto voorzien van extra standen, zoals berg rijden of een sportstand.
Stand 1, 2 of 3 (in sommige gevallen aangegeven als L voor low) - (Optioneel) Soms krijg je bij het automaat rijden te maken met stand 1, 2 of 3. Dit zijn je lage versnellingen. Dat kan handig zijn wanneer je een zware lading moet trekken (zet hem dan in 1) of wanneer het erg glad is op de weg (dan gebruik je stand 2).
Wat is zuiniger: automaat of handgeschakeld? Vroeger waren het de handgeschakelde bolides — tegenwoordig is het meestal de automaat, maar is het verschil niet enorm. Dankzij verbeterde technieken schakelt een automaat op het gunstigste moment en bespaar je brandstof.
Over het algemeen zal de motor van een automaat langer meegaan dan die van een handgeschakelde auto.
Niet remmen, niet sturen. Als je met je auto door de wasstraat gaat kun je zelf ook even in de relax-stand. Want je hoeft vooral dingen niét te doen, zoals niet remmen en niet sturen. Wat je wél moet doen is de motor aanlaten, de versnelling in zijn vrij zetten (of in het geval van een automaat, in neutraal zetten).
Een vraag of opmerking dat we vaak mee te maken krijgen is: Mag je je auto wassen met Dreft of eender andere soort afwasmiddel? Of het nu Dreft, Dasty, groene zeep, een allesreiniger, of wat dan ook is maakt niet uit.
De beste plek om je auto te wassen is de wasstraat
Je auto wassen in de wasstraat scheelt je niet alleen veel tijd, het is ook beter voor je auto. Bij een autowasbedrijf wordt water met hoge druk op de carrosserie gespoten. Hierdoor dringen de milieuvriendelijke wasmiddelen veel dieper in de poriën van de lak.