Na de slotalinea volgt de afsluitende groet. Een correcte, zakelijke groet hoeft niet overdreven formeel te zijn. De meest gebruikelijke slotgroet is: Met vriendelijke groet(en). Te formeel is een slotgroet als: Hoogachtend, of Met hoogachting.
Wij vertrouwen erop u hiermee van dienst te zijn geweest. Vertrouwende u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben. Wij zien uw antwoord met belangstelling tegemoet. Wij zien het stuk met belangstelling tegemoet.
1 – Artikel afsluiten – Een quote
Een quote is de eenvoudigste manier om je lezer vlak voor het einde nog een keer te prikkelen. Je hoeft geen nieuw verhaal te beginnen, je kunt simpelweg een eerder geïntroduceerde persoon aan het woord laten en iets grappigs of opmerkelijks laten zeggen ter afsluiting.
Vertrouwende u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben. Ik vertrouw erop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben. Graag zie ik uw reactie (spoedig) tegemoet. Ik zie uw antwoord met belangstelling tegemoet.
De 7 tekstdoelen
Nou: informeren, instrueren, adviseren, overtuigen, activeren, emotioneren en inspireren.
De indeling van een tekst
De meeste teksten hebben de indeling: inleiding, kern en slot. De inleiding en het slot bestaan meestal beide uit maar één alinea. De kern bestaat daarentegen uit een aantal alinea's. In de alinea's worden alle deelonderwerpen besproken.
Toelichting. Zakenbrieven worden tegenwoordig afgesloten met sobere slotformules als Hoogachtend, Met vriendelijke groet of Met vriendelijke groeten. Hoogachtend wordt doorgaans beschouwd als een formelere afsluiting dan Met vriendelijke groet of Met vriendelijke groeten.
De afsluiting
Tot slot schrijf je wat je verwacht van iemand na het lezen van de e-mail of – als dat niet nodig is – sluit je je bericht vriendelijk af. Manieren om aan te geven wat je van iemand verwacht: Graag ontvang ik uw reactie voor het einde van deze week.
In een zakelijk bericht voor externe contacten is Met vriendelijke groet(en) erg gebruikelijk en in elk geval beter dan de formele slotgroet Hoogachtend. In vervolgcorrespondentie kan de slotgroet wat informeler worden, bijvoorbeeld Groeten of Groet.
Slot: meestal is dit de conclusie of samenvatting.
Zoals elke beschouwing begint met een inleiding, eindigt elke beschouwing met een slot. Het slot komt direct na het middenstuk. In het slot komt een korte samenvatting, je laat doorschemeren wat je eigen positie is en het eindigt met een uitsmijter.
Aandachtstrekker(s)
Vertel een persoonlijke anekdote. Dit geeft het publiek het gevoel dat ze je al een beetje kennen. Stel een prikkelende vraag. Deze beginnen met 'hoe' of 'wat' en zijn open.
Een goede aandachtstrekker schrijf je bijvoorbeeld door met de deur in huis vallen: “Toen ik langs jullie vacature kwam dacht ik gelijk, hier wil ik werken!” Je kan deze zin aanvullen met informatie of eisen uit de vacature en toelichten waarom jij meer dan geschikt bent voor de functie.
Er worden vaak vier tekstdoelen onderscheiden: amuseren, informeren, overtuigen en overhalen/activeren.
We zien gaarne zo spoedig mogelijk uw antwoord tegemoet. In afwachting van uw antwoord verblijf ik. Ik hoop spoedig iets van u te vernemen. Hopende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Geef duidelijk aan wanneer u een reactie verwacht. Indien u bij geen gehoor verder stappen wilt ondernemen geeft u dit ook aan in de brief. Sluit verder op een beleefde manier af, denk hierbij aan 'Hoogachtend' of met 'Hartelijke groeten'.
Ken je de ontvanger helemaal niet of is er sprake van een formele situatie, dan gebruik je bij voorkeur 'Geachte'. Ken je de ontvanger of gaat het om een informele situatie, dan gebruik je 'Beste'. Ken je iemand heel goed, dan mag je ook 'Hallo', 'Hi', 'Hoi', 'Dag' of 'Goede…' gebruiken.