Rijd niet te lang door als je auto een lekke band heeft.De kans op reparatie wordt dan steeds kleiner. Een nieuwe band kost veel geld, dus een reparatie is voordeliger.
Een band wordt tegenwoordig bijna niet meer gerepareerd. De meeste auto's rijden namelijk op runflat banden. Op deze banden kun je bij een lekke band dus nog even doorrijden. Bij een snelheid van gemiddeld 80 km/u kun je nog 80 kilometer doorrijden.
Je hoeft geen gel in de banden te spuiten of zelfs een wiel te verwisselen. Door de hardere zijwang van de band kun je namelijk verder rijden. Let er wel op, want jouw maximum snelheid is 80 km/u en je moet gelijk naar de garage of bandenspecialist gaan. Je mag namelijk niet verder dan 80 km rijden.
Met een lekke band is het mogelijk een paar honderd meter te rijden zonder al te veel schade aan de auto te riskeren. Voer een visuele controle uit om te proberen de oorzaak van het lek vast te stellen. Steeds meer auto's hebben geen reservewiel meer.
De reparatiekit
Reparatiekits worden het meest gebruikt als vervanging van het reservewiel. Het is een pakketje dat weinig plek inneemt. Met zo'n kit kun je je lekke band – met een klein lek – zelf herstellen door er een vloeistof in te spuiten via het ventiel.
Reservebanden zijn optioneel op veel auto's , en AAA raadt de extra investering aan bij de aankoop van een nieuw voertuig. De kosten van een reserveband kunnen lager zijn dan die van het vervangen van een kit voor afdichting/pomp, en het zal helpen uw mobiliteit te verzekeren, ongeacht de reden voor een lekke band.
Wanneer u met een afwijkend reservewiel met band met normale afmetingen rijdt, mag u het volgende niet doen: Sneller dan 113 km/h rijden. Meer dan één afwijkend reservewiel met band tegelijk gebruiken. In de handel verkrijgbare uitrusting om auto's te wassen gebruiken.
Hoe ver kun je rijden met een lekke band? Rijd nooit meer dan een paar honderd meter/halve mijl met een lekke band. Rijd alleen ver genoeg om een veilige plek te vinden om te stoppen.
De Wegenwacht kunt u inschakelen bij een lekke band. Hij of zij zal de situatie beoordelen en een passende oplossing vinden. Dat kunnen er verschillende zijn, zoals het monteren van het reservewiel indien aanwezig of montage van ons universele reservewiel.
Elke autoband loopt langzaam leeg, omdat het rubber altijd iets poreus is. Maar dat is maximaal 3% per maand. Dus bij een druk van 3 Bar is dat 0,03 Bar. Dit kunt u op een normale drukmeter niet eens zien.
Herkennen van een lekke band
Het rolgeluid van de autoband zal veranderen. Vlak na het lek gaat het rubber harder 'zoemen'. Als er nog minder lucht in de band zit, dan hoor je al snel een klapperend of kloppend geluid.
Hoe langer de auto op een lekke band of banden staat, hoe groter de kans dat er schade aan de band, velg of ophanging ontstaat . Uw beste optie is om de lekke band zo snel mogelijk te behandelen.
Een lekke band valt ook onder de dekking alsmede het achterlaten van sleutels of defecte sleutels, verkeerde brandstof en een lege accu door het aanlaten van stroomverbruikers. Alle overige oorzaken van immobilisatie door eigen toedoen vallen niet onder de dekking.
U vraag of de Wegenwacht ook banden plakt. Wanneer u een lekke band heeft kunt u deze zelf omwisselen maar u kunt u ook de Wegenwacht inschakelen. De Wegenwacht zal samen met u kijken wat de beste oplossing is. Hij kan de band ter plekke repareren of het reservewiel plaatsen.
Heeft u een lekke band, dan kunt u het wiel gewoon vervangen, als u tenminste een reservewiel heeft. Met een herstelkit kunt u de band soms tijdelijk repareren en verderrijden. Soms moet u echter een beroep doen op pechverhelping. Een lekke band komt nog vrij vaak voor, maar is op zich geen onoverkomelijk probleem.
Als u naar een garage gaat, kost de reparatie van uw band gemiddeld 20 of 30 euro. Dit tarief varieert naargelang het merk. Het kan dus voordeliger zijn om naar een erkende garage te gaan dan zelf een lekke of beschadigde band te repareren.
Een band professioneel laten repareren kost tussen de 35 en pakweg 60 euro, afhankelijk van de werkzaamheden. Dat is dan meestal inclusief (de)montage en balanceren.
Altijd wanneer u pech heeft kunt u een beroep doen op de Wegenwacht, dus ook wanneer u een lekke band heeft. De Wegenwacht zal kijken waar u op dat moment het best mee geholpen bent. Vaak kan de band gerepareerd worden, we spreken dan van een tijdelijke reparatie. Een definitieve zal in de garage moeten plaats vinden.
Bel vanaf deze veilige plek je pechhulpverlener, zoals de Wegenwacht. Zij helpen u. Staat u op een geopende spitsstrook of is er ander acuut gevaar, bel dan 112. In andere gevallen van een onveilige situatie belt u 0800-8002 (Landelijke Informatielijn van Rijkswaterstaat).
Zodra je merkt dat je een lekke band hebt, moet je zo snel mogelijk een veilige plaats vinden om te stoppen. Een auto kan erg onvoorspelbaar reageren op plat rubber en doorrijden op een lekke band kan veel meer schade veroorzaken.
Lekke autoband herkennen
Een teken kan een langzaam luchtverlies zijn, waardoor de autoband slap en ongelijkmatig uitziet. Ook kan het voorkomen dat de band tijdens het rijden plotseling anders aanvoelt of dat hij een hard geluid maakt.
Reserve/ thuiskomer is tegenwoordig een optie bij aankoop van de auto en kost dus extra geld. Bij een reparatieset is er ook geen krik en wielmoer sleutel aanwezig, na gebruik van de reparatieset kun je je band alsnog weg gooien. Dus reservewiel !
De band is smaller en heeft een kleinere diameter omwille van ruimte- en gewichtsbesparing. In het instructieboekje staat dat de snelheid bij gebruik van een noodwiel maximaal 80 km/h is. Verder wordt er vermeld dat het wiel uitsluitend mag worden gebruikt gedurende de korte tijd die nodig is om het wiel te repareren.
In Nederland, België, Frankrijk en Duitsland is een reservewiel niet meer verplicht. Omdat de kwaliteit van autobanden namelijk veel beter is dan vroeger en omdat je met een reparatiekit vaak zelf kleine lekkages kunt oplossen.