De meeste dieselmotoren kunnen wel op kerosine gebracht worden. En inderdaad, vliegtuigkerosine is stukken goedkoper dan autodiesel. De auto rijdt lekker. Echter, de lage prijs is er omwille van internationale afspraken ivm taksen en accijnzen.
Alle jeeps, tanks en trucks van het Nederlandse leger gaan op kerosine rijden.
Brandstofprijzen aan de pomp: Avgas 100LL 4.01€/l. JetA1 2.74€/l.
Kerosine wordt ook wel petroleum genoemd, omdat het in de eerste decennia van de aardolie-industrie het meest gebruikte aardolieproduct was. Tegenwoordig wordt het vooral gebruikt in verplaatsbare petroleumkachels. Het is ook de brandstof voor de meeste vliegtuigen. Stookolie is de zwaardere fractie van de distillatie.
Qua samenstelling is de diesel wat vetter. Je kunt gerust kerosine in je auto doen, alleen krijg je dan meer rookontwikkeling. Omgekeerd kun je geen diesel in een vliegtuig doen. Diesel is dan ook zwaarder dan kerosine.
Gezuiverde petroleum kopen kan als particulier onder andere bij meerdere bouwmarkten in Nederland. Vaak bieden deze winkels een hoeveelheid per fles, maar ook per Jerrycan. Voor een hoeveelheid van twintig liter betaal je ongeveer 55 euro.
Schade door fijnstof
Vliegtuigen vliegen op kerosine, een fossiele brandstof. Bij de verbranding van kerosine komen er naast broeikasgassen ook fijnstof en ultrafijnstof vrij. Fijnstof zijn roetdeeltjes die we binnenkrijgen als we lucht inademen. Ze veroorzaken schade aan de longen en astmatische klachten.
Ook voor de douanecontroles is men niet in orde, op petroleum (en rode mazout, dit is lichte stookolie met bijna gelijkwaardige eigenschappen als diesel) voor verwarming worden andere taksen toegepast dan op dieselbrandstof voor vervoer zodat het in feite verboden is om met petroleum te rijden.
Het is in principe mogelijk om een benzine motor op petroleum te laten lopen. Wat ik er nog van weet is dat je de petroleum goed moet voorverwarmen, zodat het dun word. Alleen niet alle motoren zijn geschikt daarvoor. Ik denk dat een lage compressie benzinemotor, zoals in onze 404tjes best op petroleum kan draaien.
De eenvoudigste aromaat is benzeen (een ringvormige koolwaterstof). Daaraan kunnen allerlei toevoegingen geplakt zitten en dat zijn dan de zwaardere aromaten. Bij het taxien en het proefdraaien ontwijkt er altijd niet of gedeeltelijk verbrande kerosine.
Dit materiaal is brandbaar, maar zal niet gemakkelijk vlam vatten.
Het grootste pijnpunt is echter de duurdere kerosine. De olieprijs ligt nu namelijk zo'n 50 procent hoger dan begin dit jaar. Dat vooralsnog de ticketprijzen niet mee zijn gestegen, heeft alles van doen met het afdekken van het prijsrisico.
Kerosine is trouwens lichtgeel tot kleurloos en wordt meestal met de naam JET-A1 aangeduid. Bij het werken met kerosine moet je natuurlijk steeds op de veiligheid letten! Geen vlammen in de buurt en steeds goed verluchten! Let wel dat kerosine bij gewone temperaturen veiliger is dan benzine, een goede zaak.
1 liter is ongeveer 0,8 kilo.
duizend liter kerosine nodig, in een 747 gaat wel 216 duizend liter.
Nog steeds is lampolie een zuivere, uit aardolie gewonnen kerosine, al dan niet gekleurd met een geschikte kleurstof. De variant van lampolie die in winkels verkrijgbaar is, is op basis van paraffine vervaardigd en is bij verbranding reukloos.
Kerosine is een aardoliedestillaat dat verkregen wordt door fractionele destillatie tussen 150°C en 275°C. Het heeft een koolstofketenlengte van C12 tot C16.
Heb je een dieselauto? Dan kan je geheel of gedeeltelijk op plantaardige olie gaan rijden. In tegenstelling tot wat veel mensen denken zijn hier geen ingewikkelde ombouwingen voor nodig. Mits je het bij gedeeltelijk rijden op plantaardige olie houdt.
In principe kun je diesel (ook wel gasolie genoemd) stoken in een petroleumkachel. Vaak wijken deze olie brandstoffen op zich niet zoveel van elkaar af, alleen de accijns op de brandstof maakt het verschil. Petroleum is een wat vettere brandstof met een wat hoger vlampunt dan dieselolie.
Geen petroleum of benzine bijmengen
Voeg geen petroleum of benzine toe aan de diesel. Dit vermindert het vlampunt, de viscositeit en de smerende werking van de diesel. De kans is zeer groot dat dit tot motorschades leidt.
Het lozen van kerosine is een veiligheidsmaatregel. "Niet per se voor explosiegevaar, maar wel voor het gewicht. Een vliegtuig heeft namelijk een maximum landingsgewicht. Een net opgestegen vliegtuig heeft veel kerosine aan boord en weegt dus meer.
Als je de wc doortrekt in een vliegtuig, dan hoor je een hard zuigend geluid. De poep en plas worden vanuit de wc-pot door het hele vliegtuig gezogen en verzameld in een grote afgesloten afvalbak achterin het vliegtuig.
Vliegtuigen verbranden kerosine en stoten daardoor CO2 uit, waarmee ze bijdragen aan het broeikaseffect. Daarnaast komen er nog andere stoffen vrij, zoals stikstofoxiden, roet en andere broeikasgassen. Doordat ze hoog in de lucht worden uitgestoten, hebben ze een extra broeikaseffect.