de originele veringen zijn er niet voor gemaakt. Als je vaak iemand mee achterop neemt zakken de veringen steeds verder in en dan zul je ze wel een keer moeten vervangen. Ik raad aan als je vaak mensen mee achterop neemt, nieuwe iets langere veringen kopen (€ 30,-).
Maximum toegstaan totaal gewicht (inclusief rijder) is volgens de handleiding 135 kg. Rijklaar weegt een Tomos (A35/ S25) 55 kg.
Je kunt de Tomos Standard kopen voor minder dan 1150,= euro. Is dit bedrag voor jou te veel geld dan kun je ook een Tomos Standard leasen! Hierbij koop je hem op afbetaling en betaal je in maandelijkse termijn de brommer af. Dit kost je ongeveer 23,= euro per maand.
Een Tomos kopen kan al vanaf zo'n 1100,= euro en dat is bijzonder goedkoop voor een zeer betrouwbare en stevige snorfiets die je nooit in de steek laat.
In de tank van een tomos gaat 4 liter. Dus als je 1 per week tankt zou je 1 op 20 moeten rijden. Dit haal je makkelijk, misschien zelfs 1 keer in de 2 weken tanken.
Het is een leuke, simpele brommer en weer eens wat anders dan een Vespascooter. Voordeel is ook dat de Tomos weinig onderhoud nodig heeft. Verder rijdt hij zuinig en is hij heel betrouwbaar. Het enige minpuntje is de kleur.
nee das bij iedere tomos... als je dan een lange tijd met een beetje goeie vaart rent.. dan snijden die krachtlijnen van je ontsteking dus nu laat je em niet draaien door middel van te kicken aan de kickstart maar door keihard te rennen..
20 ooo km mee. Eeb tomos is iets betrouwbaarder dus reken maar uit. Iig meer dan 20 000. Een scooter kan al gauw 20.00 op 1 zuigertje dus hij kan denk wel 30 tot 40 lopen maar mensen willen ze dan niet meer, omdat ze dan vaak zo afgebeund zijn.
Ik heb een tomos geheel standaard op de uitlaat en carbarateur na. Alsnog haal ik max een snelheid van 45 km. Terwijl dit met standaard tomos uit de fabriek met een 12 MM al haalbaar is. TWV is ook nog standaard.
voor als u hem iets harder wilt laten lopen is een 50cc snel een goede optie maar als hij nog harder moet lopen is er ook nog een 65cc met de juiste setup is er wel +-70km/u mee te halen.
Omgerekend 1,5pk.
U heeft een bromfietsrijbewijs nodig om op een bromfiets, scooter, speed-pedelec, snorfiets of brommobiel te mogen rijden. Heeft u een autorijbewijs (rijbewijs B) of motorrijbewijs (rijbewijs A)? Dan krijgt u het bromfietsrijbewijs (rijbewijs AM) automatisch bijgeschreven op uw rijbewijs.
Kosten ANWB verzekering
Bij diefstal of verlies van je brom- of snorfiets heb je een eigen risico van €125. Zo ook bij beschadiging aan je Tomos brommer. De premie die je betaalt is afhankelijk van je type Tomos en van de schadevrije jaren, die je hebt opgebouwd.
Ik kan me voorstellen dat dit verwarrend overkomt. Qua frame en motortechniek is er niet veel verschil, je hebt alleen een snor of bromversie (geknepen of niet). De cilinder kun je makkelijk herkennen (ei (klein) of vierkant (groot en met of zonder membraan).
Wedden dat jij gezien gaat worden op de Tomos Roadie... Uiteraard voldoet iedere tomos aan de strenge Euro 4 norm, en dat met een 2-takt motor!
Tomos geeft in het instructieboekje op dat er minimaal benzine met 95 octaan gebruikt dient te worden. Over E5 of E10 wordt niets geschreven en ook in de E10 check heeft Tomos geen vermelding. Het beste kunt u bij uw dealer informeren of uw Tomos geschikt is voor E10 benzine.
naar www.50cc.nl gaat en je klikt op tomos, dan moet je daar aanklikken wel type je hebt.
Door een grotere tandwiel te plaatsen zal hij inderdaad sneller optrekken. Je zult dan wel wat inleveren op de topsnelheid. Wat je ook kan doen is een andere cilinderkop plaatsen, een hoge druk kop of een afgeflakte kop. Een grotere carburateur met een groter spruitstuk is ook mogelijk.
Als je hem op bromstand wilt zetten, dan verdraai je de grondplaat rechtsom tot het bovenste streepje op het carter gelijk staat met het streepje op de grondplaat. Niet alle carters hebben deze streepjes, daar kun je alleen 2-spoels ontstekingen op afstellen (met punten).
B6HS, voor de Tomos snorfiets met originele setup. B7HS, voor de snellere Tomos brommers ( 50cc snel / 65cc). B8HS, voor 70 cc cilinders.
Misschien is er iets niet goed met de benzine toevoer. Je zou even de carburateur er af kunnen halen en die van binnen schoonmaken. Als je hem dan weer zorgvuldig terug monteert is het misschien wel verholpen. Wellicht dat hij geen benzine meer krijgt.
Als je het zeker wilt weten moet je tomos-nl een mailtje sturen met je framenummer, dan kunnen zij het opzoeken. Je kan ook zelf hieronder ff je kenteken invoeren en kijken of er een jaartal bijstaat.