Een betaling kan alleen direct teruggedraaid worden als het een automatische incasso gaat. Dit kan eenvoudig via je bankieren app tot acht weken na de datum van de afboeking. Als u zelf geld naar een verkeerd rekeningnummer stort (losse overboeking) is het helaas niet vanzelfsprekend om het geldbedrag terug te krijgen.
Er is onterecht of te veel geld via een automatische incasso van mijn rekening gehaald. Kan ik het terughalen? Jazeker, dat kan.
Wij kunnen het bedrag niet voor u terughalen.
Informeer de persoon zo snel mogelijk dat er een vergissing is gebeurd.Vraag om het per vergissing overgeschreven geld terug te storten. Meestal zal de ontvanger van de overschrijving vrijwillig het onterecht ontvangen bedrag terugstorten.
Het slechte nieuws is dat een bank je uitgevoerde overschrijving niet kan annuleren, tenzij de fout bij de bank zelf berust. Je bank is wel verplicht om redelijke inspanningen te leveren om het bedrag terug te vorderen. De bank van de ontvanger is op haar beurt verplicht om daaraan mee te werken.
Net als bij een gewone overschrijving kun je een instantoverschrijving niet meer annuleren nadat je ze hebt bevestigd. Neem contact op met je bank als er een fout is gebeurd met je overschrijving of als er sprake is van fraude. Je bank bekijkt dan samen met jou hoe de fout rechtgezet kan worden.
Elke automatische incasso kunt u binnen 8 weken zelf terugboeken. Dit heet storneren. Zorg wel dat u de rekening dan op een andere manier betaalt. Alleen een onterechte incasso hoeft u niet te betalen.
Bent u het niet eens met een afschrijving van een SEPA-incasso Algemeen? Deze kunt u binnen 8 weken na afschrijving laten terugboeken. Een SEPA-incasso Bedrijven kunt u niet terugboeken. Deze kunt u alleen vooraf weigeren of op de dag dat de incasso van uw rekening wordt afgeschreven.
Krijg ik mijn geld terug? De kans dat je je geld terug krijgt is erg klein. Als de zaak door de politie wordt behandeld, dan bepaalt de rechter of het geld terugbetaald moeten worden. Maar meestal heeft de oplichter het geld al opgemaakt voordat je het eindelijk kunt terugkrijgen.
Eerst stuurt je bank een terugstortverzoek naar de dader. Wordt het geld niet binnen 3 weken terugbetaald, dan krijg je de gegevens van de persoon. Die gegevens stuur je door naar de deurwaarder, die je geld terugvordert.
Je kunt storneren door op een afschrijving te klikken van je Betaalrekening en te kiezen voor 'Terugboeken'. Wil je een overzicht van al alle incasso's? Dit vind je in het linkermenu onder 'Incasso's. Ook hier kun je incasso's terugboeken.
Veelgestelde vragen
Dan is de verwerkingstijd soms iets langer: Stuur je een betaalopdracht op werkdagen vóór 15.00 uur: de bank van de ontvanger krijgt het bedrag dezelfde dag. De bank van de ontvanger schrijft het bedrag direct na ontvangst bij op de rekening van de ontvanger.
Als u geleend geld wil terugvorderen is het van belang dat u op een of andere manier kunt bewijzen dat er een lening is afgesproken. Dat kan op papier staan, maar ook blijken uit een sms of whatsapp bericht. Het is in ieder geval altijd aan te raden een lening schriftelijk te bevestigen.
Een overschrijving in euro naar een rekening bij een andere bank binnen Europese zone (SEPA) wordt meestal binnen 3 bankwerkdagen uitgevoerd. Een overschrijving naar een rekening bij een andere bank buiten de Europese zone (SEPA) wordt meestal binnen 5 bankwerkdagen uitgevoerd.
Wie zijn de deelnemende banken? Voorlopig nemen naast Europabank de volgende banken deel aan Instant Payments: Argenta, Bank de Kremer, Bank J.Van Breda & C, Bank Nagelmackers, Belfius Bank, BNP Paribas Fortis, CBC, CPH Banque, Crelan, Fintro, Hello bank!, ING België, KBC, KBC Brussels en vdk bank.
Mag een bank zomaar je rekening blokkeren? Nee, een bank mag niet zomaar je rekening blokkeren zonder geldige reden. Er moet sprake zijn van bijvoorbeeld fraude, witwassen of het niet naleven van de algemene voorwaarden van de bank.
Maar als hij ideal gebruikt (betaalverzoek) is er dus geen probleem en gewoon veilig te noemen als je maar controleert of het geld op je rekening staat voor je de spullen meegeeft. Dit kan ook niet teruggeboekt worden.
Ja, dat kan. Een domiciliëring of invordering is de automatische inning van een factuur. Domiciliëringen die al uitgevoerd zijn, kun je tot 8 weken nadien weigeren via Rekeningen > Verrichtingen > Detail van de verrichting > Invordering weigeren.
Het is belangrijk om de naam van de ontvanger exact in te voeren zoals deze op het door de overheid uitgebrachte identiteitsbewijs staat vermeld. U kunt mogelijk een naamswijziging doorvoeren als het geld niet is opgehaald.
Aangifte. doen kan via de politie. Door te bellen naar 0900-8844, via de website, of door naar het politiebureau te gaan. Je staat er niet alleen voor.
Doe aangifte van oplichting bij de politie
Aangifte doen is erg belangrijk voor het vervolg. Voor oplichting via internet heeft de politie een speciaal meldpunt opgericht: het Landelijke Meldpunt Internetoplichting. Hier kun je ook digitaal aangifte doen. Er moeten wel duidelijke aanwijzingen zijn voor oplichting.
Internetoplichting doet zich voor op websites en online handelsplaatsen. Dat kan (een website die lijkt op) een webwinkel zijn. Of websites als Marktplaats en eBay. Maar ook op social media zoals Facebook worden spullen of diensten te koop aangeboden.
In de meeste gevallen kunt u bellen met de politie op 0900-8844 of naar het politiebureau gaan. In sommige gevallen moet u zich elders melden. U kunt zich opgelicht voelen terwijl dat voor de wet geen oplichting is.