Geen nieuwe oldtimers in 2028 Maar ook de regeling voor auto's van 40 jaar of ouder is eindig. In 2028 komt er een einde aan de regeling. Dit betekent dat als je een auto van 1988 of een later bouwjaar rijdt, hij volgens de wet nooit een oldtimer kan worden. Je zal dus altijd wegenbelasting moeten betalen.
Oldtimers die in de overgangsregeling mogen, zijn oldtimers die een bouwjaar hebben vóór 1 januari 1988 en het moment dat de auto 40 jaar oud is. (dus bouwjaar ligt tussen 1984 – 1988) De oldtimerregeling is nog maar een paar jaar van toepassing tot 2028.
Toch langer toekomst voor de verbrandingsmotor? Vanaf 2035 mogen er in de Europese Unie alleen nog nieuwe auto's worden verkocht die uitstootvrij zijn. Dat betekent dat er vanaf dat jaar in de EU geen nieuwe auto's meer te koop zijn met een traditionele verbrandingsmotor.
Is uw auto vóór 1988 gebouwd dan hoeft u geen motorrijtuigenbelasting te betalen. Een auto uit 1988 is in 2028 40 jaar oud. Op dit moment hoeft u geen belasting te betalen als uw auto minimaal 40 jaar geleden voor het eerst geregistreerd is.
Klassieke auto's die op benzine of diesel rijden, worden niet verboden wanneer de wetswijzigingen in 2030 worden doorgevoerd . Het is echter waarschijnlijk dat de toenemende vraag naar elektrische auto's in de toekomst een uitdaging zal vormen voor bestuurders van klassieke auto's.
Volgens minister van Transport, Heidi Alexander, zal de regering de verkoop van voertuigen met verbrandingsmotoren verbieden tegen het einde van het decennium. Benzine- en dieselauto's mogen vanaf 2030 nog steeds legaal worden gereden . Brandstof voor benzine- en dieselauto's mag vanaf 2030 nog steeds legaal worden gekocht.
Op de lange termijn heeft de benzineauto in Europa geen toekomst. Maar als je gek bent op de geur van benzine, of als je een elektrische auto gewoon nog te duur vindt, dan kan je nog steeds met een gerust hard een benzineauto kopen. Zoals gezegd, de verkoop van nieuwe benzineauto's blijft toegestaan tot 1 januari 2035.
Geen nieuwe oldtimers in 2028
Maar ook de regeling voor auto's van 40 jaar of ouder is eindig. In 2028 komt er een einde aan de regeling. Dit betekent dat als je een auto van 1988 of een later bouwjaar rijdt, hij volgens de wet nooit een oldtimer kan worden. Je zal dus altijd wegenbelasting moeten betalen.
In dit artikel leggen we uit waarom dat “meestal” geen goed idee is. In de koudere maanden van het jaar is het niet verstandig om met uw oldtimer de weg op te gaan. De winterse weersomstandigheden kunnen namelijk fragiele onderdelen van uw oldtimer beschadigen, waardoor ook de kans op ongelukken toeneemt.
Verzekeraars stellen vaak een limiet aan het aantal kilometers dat met een oldtimer mag worden gereden, meestal tussen de 5.000 en 8.000 kilometer per jaar. Meestal is deze limiet ruim voldoende maar hou het in de gaten bijvoorbeeld als je met de klassieker op vakantie gaat.
Het is niet te voorspellen of een auto in waarde daalt of stijgt. Onderdelen voor bijzondere auto's zijn lastig verkrijgbaar. Er is onderhoud noodzakelijk. Veel kilometers maken kan de waardestijging drukken.
Kun je na 2035 nog rijden met diesel- en benzineauto's? Ja, je kunt na 2035 nog steeds rijden met bestaande diesel- en benzineauto's in de Europese Unie. Het verbod dat in 2035 van kracht wordt, gaat over de verkoop van nieuwe auto's die op fossiele brandstoffen rijden, zoals benzine en diesel.
Als een auto nu 40 jaar oud is of wordt, hoeft de eigenaar geen wegenbelasting te betalen. Dit blijft tot en met 2027: auto's die in dat jaar hun 40e verjaardag vieren, worden gewoon oldtimer en blijven dat ook. Maar auto's die in 2028 het 40e levensjaar bereiken, worden géén oldtimer meer.
De oldtimer moet rijden op benzine en mag alleen privé worden gebruikt. De overgangsregeling geldt alleen voor personen-, kampeer- en bestelauto's. Vrachtauto's en autobussen mogen wel rijden op diesel of lpg, maar mag je niet bedrijfsmatig inzetten.
Definitie van een oldtimer
Een voertuig dat al meer dan 30 jaar in gebruik is en dat ingeschreven is onder een kentekenplaat waarvan de groep letters begint met "O" (behalve een gepersonaliseerde plaat). Om deze "O" kentekenplaat te verkrijgen, moet het voertuig worden aangeboden bij de "oldtimer" technische keuring.
Maakt u gebruik van de overgangsregeling? Dan mag het motorrijtuig in januari, februari en december niet op de openbare weg worden gebruikt of geparkeerd. In die maanden mag u alleen op de dag van de keuring met het motorrijtuig naar het keuringsstation rijden voor een APK-keuring. Dit moet u kunnen aantonen.
Klassieker in goede staat
De tweede reden om in de wintermaanden niet met je klassieker te gaan rijden, is dat een oldtimer ontzettend gevoelig is voor roestvorming. Regen, sneeuw en lage temperaturen zijn niet goed voor een oude auto.
In vergelijking met de laatste 911 beschermt een oldtimer van hetzelfde type de inzittenden twee tot drie keer minder bij een botsing.” De auto's van vandaag hebben volgens hem veel meer en betere kreukelzones die de impact van een botsing absorberen.
Naast de BPM-verhoging wordt in 2026 ook de motorrijtuigenbelasting (MRB) voor campers aangepast. Het huidige kwarttarief vervalt en maakt plaats voor een halftarief, wat betekent dat eigenaren van campers vanaf 2026 twee keer zoveel wegenbelasting gaan betalen als nu het geval is.
LPG is een relatief goedkope brandstof in vergelijking met benzine en diesel. In 2024 kostte een liter LPG gemiddeld 0,80 euro, terwijl dat voor Euro 95 op 1,91 euro per liter ligt en een liter diesel 1,65 euro kost. Deze prijsverschillen komen onder meer door de accijnstarieven.
Het is niet te voorspellen hoe lang u nog kunt rijden in een auto op benzine of diesel. Dat geldt ook voor auto's die op lpg rijden. De Rijksoverheid wil in ieder geval in 2050 helemaal geen CO2 meer uitstoten. Dit staat in de Energieagenda.
Minder aardolie nodig, maar zonder aardolie kan nog niet
Ook is het een grondstof voor producten van kunststof. Het kabinet stimuleert het gebruik van alternatieven voor aardolie: biomassa als grondstof voor energie, kunststof en brandstof;biodiesel en biobrandstoffen als brandstof.
Experts verwachten echter dat de benzineprijs in 2025 gemiddeld 2,50 euro per liter zal bedragen. Dit is een significante stijging ten opzichte van de gemiddelde benzineprijs in 2024. De stijging van de benzineprijzen zal een negatieve invloed hebben op de portemonnee van automobilisten.