FAQ: Wat is storneren en wat is de termijn? De definitie van storneren is: 'het terugboeken van een automatische incasso'. U kunt een automatische incasso, in tegenstelling tot een eenmalige incasso, zelf terugboeken via internetbankieren. Een automatische incasso kunt u tot 8 weken na de afschrijving storneren.
Er is onterecht of te veel geld via een automatische incasso van mijn rekening gehaald. Kan ik het terughalen? Jazeker, dat kan.
Wij kunnen het bedrag niet voor u terughalen.
Het slechte nieuws is dat een bank je uitgevoerde overschrijving niet kan annuleren, tenzij de fout bij de bank zelf berust. Je bank is wel verplicht om redelijke inspanningen te leveren om het bedrag terug te vorderen. De bank van de ontvanger is op haar beurt verplicht om daaraan mee te werken.
Elke automatische incasso kunt u binnen 8 weken zelf terugboeken. Dit heet storneren. Zorg wel dat u de rekening dan op een andere manier betaalt. Alleen een onterechte incasso hoeft u niet te betalen.
Krijg ik mijn geld terug? De kans dat je je geld terug krijgt is erg klein. Als de zaak door de politie wordt behandeld, dan bepaalt de rechter of het geld terugbetaald moeten worden. Maar meestal heeft de oplichter het geld al opgemaakt voordat je het eindelijk kunt terugkrijgen.
Als je bent opgelicht, ben je jouw geld kwijt. De bank kan niets meer voor je doen als het geld al is overgemaakt. Bij de politie kun je wel aangifte doen.
Wat doet ING voor je? De betaling die jij hebt gedaan is definitief en kunnen we daarom niet ongedaan maken. Wel kunnen we je helpen als je via een civiele procedure wilt proberen om je geld terug te krijgen.
Incasso terugboeken (storneren)
Wordt er met een Europese incasso een bedrag afgeschreven van je rekening waarvoor je geen machtiging hebt afgegeven? Of heb je de machtiging ingetrokken? Dan kun je het bedrag zelf terugboeken (storneren) via Mijn RegioBank of via je zelfstandig adviseur.
Als een onterechte incasso is vastgesteld, dan krijg je het geld teruggeboekt op je rekening. De betrokken banken handelen de procedure in principe binnen 2 weken af.
Aangifte. doen kan via de politie. Door te bellen naar 0900-8844, via de website, of door naar het politiebureau te gaan. Je staat er niet alleen voor.
Doe aangifte van oplichting bij de politie
Aangifte doen is erg belangrijk voor het vervolg. Voor oplichting via internet heeft de politie een speciaal meldpunt opgericht: het Landelijke Meldpunt Internetoplichting. Hier kun je ook digitaal aangifte doen. Er moeten wel duidelijke aanwijzingen zijn voor oplichting.
Internetoplichting doet zich voor op websites en online handelsplaatsen. Dat kan (een website die lijkt op) een webwinkel zijn. Of websites als Marktplaats en eBay. Maar ook op social media zoals Facebook worden spullen of diensten te koop aangeboden.
In de meeste gevallen kunt u bellen met de politie op 0900-8844 of naar het politiebureau gaan. In sommige gevallen moet u zich elders melden. U kunt zich opgelicht voelen terwijl dat voor de wet geen oplichting is.
Wat doet de politie? Je aangifte wordt beoordeeld op het Landelijk Meldpunt Internetoplichting van de politie. Bij 5 of meer aangiftes over dezelfde verdachte, worden banken geïnformeerd. De politie bekijkt alle aangiftes van internetoplichting op aanknopingspunten voor verder onderzoek.
Webshop betaalt geld niet terug: dit kunt u doen!
Dit heet het herroepingsrecht. Laat u binnen 14 dagen na levering van uw aankoop aan de webshop weten dat u het product terug wilt sturen, dan moet de webwinkel u het aankoopbedrag terugstorten.
Uw recht op retour
Als je online een aankoop doet, heb je het recht om binnen veertien dagen na ontvangst van het product en zonder opgave van reden de aankoop te annuleren. Dit wordt het herroepingsrecht genoemd. U krijgt dan het volledige aankoopbedrag (inclusief de verzendkosten) terug.
Maar een fysieke winkel is niet verplicht om het goed terug te nemen als de consument zich gewoon heeft bedacht", zegt Etienne Mignolet, woordvoerder van de FOD Economie. Een winkel kan wel altijd zelf beslissen om het product toch terug te nemen en je geld terug te geven of om het product om te ruilen.
U kunt bij de politie iets melden of aangifte doen. Wilt u aangifte doen? Dan kan dat online, telefonisch (0900- 8844), op een politiebureau en soms via een 3D-loket.
Als u koopt in de winkel, vraag dan van tevoren aan de verkoper of u mag ruilen.Of dat u uw geld terugkrijgt als u het product terugbrengt als u spijt krijgt van uw aankoop.
Wilt u aangifte doen, maar wil de politie niet meewerken? Dat is erg vervelend. De politie is in de meeste gevallen verplicht om uw aangifte op te nemen. Als u vindt dat de politie niet meewerkt bij uw aangifte, kunt bij de politie zelf een klacht indienen.
Op dit nummer kunt u terecht met al uw niet-spoedeisende vragen en problemen. Zonodig wordt u snel doorgeschakeld naar het dichtstbijzijnde politiebureau. 0900-8844 is 7 dagen per week 24 uur per dag bereikbaar. Belt u met 0900-8844 of 144 dan betaalt u 2 cent per minuut, plus uw gebruikelijke belkosten.