Mochten je klanten het toch willen het toch doen, informeer hen dan dat de levensduur zich aanpast naar de oudste versie van de koelvloeistof. Wanneer een G12 dus met een G13 gemengd wordt, dan verdwijnt de long life eigenschap.
G13 is helder paars/violet van kleur en levert dezelfde uitzonderlijke koel- en antivriesprestaties als G12++. Het grootste verschil is dat er bij de productie de voorkeur is gegeven aan glycerine in plaats van glycol. De productie van glycerine is veel milieuvriendelijker dan die van glycol.
Het mengen van verschillende soorten koelvloeistof wordt afgeraden, omdat je zo waarschijnlijk schade aan de motor toebrengt.
Kan je koelvloeistof mengen? Verschillende kleuren koelvloeistof moet u nooit mengen. Mengen kan ervoor zorgen dat er een chemische reactie ontstaat waardoor het mengsel gaat verdikken. Deze gelachtige substantie kan er dan voor zorgen dat de kanalen in het koelsysteem verstop raken.
Blauwe koelvloeistof is inderdaad agressiever dan rode koelvloeistof en zal op den duur rubbers, pakkingen en plastics aantasten. Indien je rood met blauw mengt heb je kans op verstoppingen in verband met vlokvorming. Systeem dus inderdaad spoelen en afvullen met de voorgeschreven koelvloeistof.
Mag je roze koelvloeistof mengen met blauwe koelvloeistof? Nee, niet doen! In de roze variant zitten andere additieven (zoals glycol) dan de blauwe versie. Het is niet verstandig de kleuren te mensen.
Alle VAG-modellen zoals Volkswagen, Audi, Skoda en Seat. Deze kleur is te mengen met commerciële vloeistoffen. Iedere auto kan overweg met deze koelvloeistof. Enkele automodellen hebben gele vloeistof.
Koelvloeistof G12 of ook wel G12+ genoemd is een silicaatvrije koelvloeistof. Hierdoor is er een langere levensduur en is het uitstekend geschikt voor auto's na 1997 die beschikken over een aluminium motor. Daarnaast heeft de koelvloeistof ook een beschermende functie door de toevoeging van nieuwe additieven.
Wat zijn de verschillen in koelvloeistof in het kort
G12 (rood/roze) en G12+ (lila): op basis van organische inhibitoren en bevat geen silicaten. G12+ is de upgrade van de G12 en kan gemixt worden met G11. G12 kan ook gebruikt worden voor navullen van G11 alleen ontstaat hierbij een onaantrekkelijke kleur.
Blauwe of rode koelvloeistof
Blauwe koelvloeistof zou van het type G11 moeten zijn. De rode/roze betreft G12 koelvloeistof en beschikt weer over ander additieven waardoor ik vermengen met G11 tóch zou willen afraden. In het ergste geval zou dat bepaalde afdichtingen kunnen aantasten met lekkage als gevolg.
Deze koelvloeistof is rood, soms geel. In tegenstelling tot G11, is G12 gebaseerd op Organic Acid Technolgie (OAT). Dat betekent onder meer dat G12 geen silicaten bevat, waardoor deze niet schadelijk is voor aluminium onderdelen. Daarnaast bevat G12 verbeterde additieven die je motor helpen beschermen.
Koelvloeistof met een blauwe kleur zijn over het algemeen vloeistoffen van het type G11. G11 is het oudste type koelvloeistof. In deze koelvloeistof zitten silicaten, dat zijn een soort zouten en dit maakt dat deze blauwe vloeistof goed geschikt is voor auto van 1997 of ouder.
G11 is van de genoemde soorten het oudste type koelvloeistof. G11 is meestal blauw (soms groen) en bevat silicaten. Silicaten zijn zouten. Daardoor is het spul alleen geschikt voor motorblokken van gietijzer.
Je koelvloeistof vervangen is een onderhoudstaak die elke 2 jaar hoort te gebeuren. Zelf kun je herkennen dat je auto aan koelvloeistof vervangen toe is, als de huidige vloeistof donker is geworden. Het verversen hiervan kun je in de buurt door de garage laten doen, langs de weg door de wegenwacht, of thuis zelf.
Wanneer de koelvloeistof moet worden bijgevuld hangt af van meerdere factoren, waaronder hoe vaak je rijdt en wat de temperatuur buiten is. Het is echter aan te raden maandelijks te controleren of het peil bij een koude motor tussen het minimum en het maximum zit.
De koelvloeistof en de additieven hierin zijn onderhevig aan veroudering, d.w.z. een deel van de additieven wordt in de loop van de tijd verbruikt. Als bijvoorbeeld de corrosiewerende additieven opgebruikt zijn, treedt er een bruine verkleuring van de koelvloeistof op.
Vanwege de kleuren is het eenvoudig werken met koelvloeistof. Er kunnen echter problemen optreden wanneer er een vloeistof gebruikt wordt die niet voorgeschreven is. Ook is mengen van verschillende (kleuren) koelvloeistof absoluut niet aan te raden.
C&C koelvloeistof | Action.com.
Het koelvloeistofsysteem van uw auto staat onder behoorlijke druk, zeker wanneer de motor warm is. U mag daarom nooit de koelvloeistof bijvullen terwijl de motor niet volledig is afgekoeld. Deze kan uit de koelvloeistoftank spuiten en dit kan logischerwijs ernstige brandwonden veroorzaken.
Water kan van zichzelf uitstekend je motor koelen en is ook de basis van wat je normaal in je auto gebruikt. Het heeft alleen wel nadelen, bijvoorbeeld dat het makkelijk bevriest en corrosie kan veroorzaken. Koelvloeistof bevat additieven die dit tegenwerken.
In principe zijn alle koelvloeistoffen voor auto's in de basis gelijk. Ze bestaan idealiter voor ongeveer 50% uit water en voor bijna 50% uit 1,2 ethaandiol (ook (mono)ethyleenglycol). De ethyleenglycol beschermt het koelsysteem tegen bevriezing.
Als er te weinig koelvloeistof in het systeem aanwezig is, kan dat duiden op een lek. De motor kan oververhit raken. In het ergste geval kan de koppakking er tussenuit geblazen worden en sta je voor een dure reparatie.
Hoe Vaak Moet Je Koelvloeistof Bijvullen? Gemiddeld genomen moet koelvloeistof elke 40.000 kilometer worden vervangen. Echter, dit hangt sterk af van het merk en model auto wat je hebt. Sommige auto's kunnen meer dan 150.000 kilometer met de koelvloeistof doen doordat deze een gesloten systeem hebben.
Ook koelvloeistof veroudert. Wanneer bijvoorbeeld de anticorrosie-additieven (middelen die zijn toegevoegd) zijn afgebroken, kan koelvloeistof bruin worden.