Je mag alleen examen doen als je minimaal 200 vlieguren hebt behaald.Daarna volg je de 30 uur durende Multi Crew Cooperation (MCC) training via een partner, en ben je klaar voor een baan als piloot bij een luchtvaartmaatschappij.
Opleiding Luchtvaarttechnologie
Je krijgt veel wiskunde en mechanica, maar ook vliegtuigsystemen, aerodynamica, meet- en regeltechniek, materiaalkunde, CAD ontwerpen en meettechniek. Daarnaast wordt er gewerkt aan je communicatieve vaardigheden met vakken als Nederlands en Engels.
Aviation is een pittige technische hbo-opleiding, maar als techniek, wiskunde en Engels je liggen, is het goed te doen.
De opleiding Aviation is de enige in Nederland en kun je alleen bij de HvA volgen. De opleiding werkt samen met grote spelers in de luchtvaartwereld, zoals KLM, SPL en Luchtverkeersleiding Nederland.
Wat verdien ik na de opleiding Aviation? Na 5 jaar verdien je ongeveer 3873 euro bruto per maand.
Piloten . Piloten behoren tot de best betaalde operationele werknemers in de luchtvaartindustrie. Nieuwe piloten bij een grote luchtvaartmaatschappij kunnen verwachten tussen de $ 90.000 en $ 110.000 per jaar te verdienen, afhankelijk van de luchtvaartmaatschappij. Ondertussen kunnen de meest senior kapiteins meer dan $ 500.000 verdienen bij de grootste luchtvaartmaatschappijen in de VS.
Voor de opleiding gelden wel strenge toelatingseisen. "Het is cognitief zwaar werk. In theorie kan iedereen luchtverkeersleider worden, maar in de praktijk blijkt het nog best lastig", zegt Arnold. "Vandaar dat kandidaten eerst een vrij uitgebreide selectie van meerdere rondes moeten doorlopen."
Met een MBO-4 diploma ben je niet toelaatbaar. Wel kun je via de opleiding Airline Pilot & management aan de Hanzehogeschool doorstromen naar de opleiding tot verkeersvlieger.
Over de opleiding
Dan is Aviation een goede keuze voor jou. De opleiding bereidt je voor op een baan in de luchtvaart. Of het nu gaat om vliegtuigtechniek, de logistiek op een luchthaven of het uitvoeren van de vlucht. Ook kun je deelnemen aan het selectieprogramma voor een traject tot luchtverkeersleider of piloot.
Wiskunde A of B in je pakket is een vereiste voor alle pilotenopleidingen. Heb je geen wiskunde?Dan kun je je niet inschrijven voor de selectieprocedure.
Pilotenopleiding kan een uitdaging zijn, omdat je een breed scala aan complexe concepten moet leren, zowel theoretisch als praktisch . Je moet sterke vaardigheden ontwikkelen op het gebied van probleemoplossing en besluitvorming, samen met de fysieke capaciteit om een vliegtuig te besturen. Met vastberadenheid en de juiste mindset is het echter haalbaar.
Hoeveel verdient een Luchtvaarttechniek in Nederland? Als we kijken naar de Luchtvaarttechniek salarisstatistieken in Nederland op 29 januari 2025, dan maakt de vertegenwoordigde werknemer € 163.356; om preciezer te zijn is het salaris € 13.613 per maand, € 3.403 per week of € 89,56 per uur.
Het goede nieuws is dat leren vliegen als hobby niet de hoofdprijs hoeft te kosten – het kan zelfs een betaalbare ervaring zijn die de kosten meer dan waard is . Denk er eens over na – een investering in het behalen van een vliegbrevet gaat eeuwig mee, en het is een persoonlijke prestatie die de meeste andere mensen nooit zullen volbrengen.
Het is nodig een havodiploma te hebben met wiskunde en Engels, bij voorkeur met een toevoeging van natuurkunde. Ook met een vwo-diploma kan je piloot worden. Indien je een MBO-diploma hebt, kom je niet in aanmerking om de selectie door te komen. Een specifieke vooropleiding om piloot te worden is niet nodig.
Wanneer de piloot de stick naar achteren trekt, gaan de liften omhoog . Door de stick naar voren te duwen, gaan de liften omlaag. Omhoog geheven liften duwen de staart omlaag en zorgen ervoor dat de neus omhoog gaat. Hierdoor vliegen de vleugels in een hogere aanvalshoek, wat meer lift en meer weerstand genereert.
Minimale lengte voor piloten: 157 centimeter | Maximale lengte voor piloten: 191 centimeter. Vloeiend in Engels (spreken en schrijven). Mensen die Engels niet als moedertaal hebben moeten tenminste level 5.5 halen op elke IELTS of een equivalent ICAO level 4 halen voordat de opleiding begonnen kan worden.
Is mbo niveau 4 gelijk aan havo? Het eindniveau van mbo-niveau 4 en havo is gelijk. Met een mbo-diploma heb je ten opzichte van een havodiploma iets extra, namelijk relevante werkervaring door stages en projecten. Je hebt al vak skills ontwikkeld door de praktijkvakken.
Middenniveau (na 5-10 jaar): Een ervaren co-piloot verdient gemiddeld tussen €8.000 en €10.000 bruto per maand. Gezagvoerder (Captain): Een gezagvoerder verdient gemiddeld €11.000 tot €14.000 bruto per maand. Voor captains die op langeafstandsvluchten vliegen, kan dit oplopen tot €16.000 of meer.
De opleidingseisen zijn namelijk vrij strikt. Zo dien je voor de civiele luchtvaart minimaal te beschikken over een vwo-diploma (met een voldoende voor wiskunde) of een afgeronde hbo-propedeuse. Met een mbo-diploma kun je alleen luchtverkeersleider op militaire vliegvelden worden.
Luchtverkeersleiders moeten gefocust blijven en snel reageren op omstandigheden die vaak veranderen. Verantwoordelijk zijn voor de veiligheid van vliegtuigen en hun passagiers kan stressvol en vermoeiend zijn . Om burn-out te voorkomen, vereist de FAA dat luchtverkeersleiders met pensioen gaan op 56-jarige leeftijd.
Hoeveel verdient een Air traffic controller in Nederland? Als we kijken naar de Air traffic controller salarisstatistieken in Nederland op 29 januari 2025, dan maakt de vertegenwoordigde werknemer € 61.560; om preciezer te zijn is het salaris € 5.130 per maand, € 1.282 per week of € 33,75 per uur.
Als u gefascineerd bent door vliegtuigen, zijn er veel carrièremogelijkheden voor u beschikbaar in de luchtvaartindustrie. Of u nu vliegtuigen wilt besturen, passagiers wilt helpen, aan vliegtuigmotoren wilt werken of het vliegtuig van de toekomst wilt ontwerpen , er is zeker een baan die past bij uw carrièredoelen.
Het salaris van een luchtvaart in 2025 hangt af van je functie. Zo verdien je als piloot meer dan als bagagemedewerker. Daarom ligt het salaris in de luchtvaart tussen de € 2.350 en € 6.000 bruto per maand.
De marshaller begeleidt het vliegtuig naar de toegewezen parkeerplek op het platform. Met twee rode lichtgevende sticks geeft hij/zij signalen aan de piloot. Een marshaller kan dan bijvoorbeeld laten weten of het vliegtuig iets meer naar links of naar rechts moet. Of wanneer het vliegtuig tot stilstand moet komen.