“Maar wanneer dit vóór zonsopgang gebeurt, dan levert dit geen probleem voor een vrouw”: Sheych bedoelt: Voor de vrouw is het niet verplicht dat zij in de moskee bidt, waar men het Fadjr gebed in duistere tijd bidt. Daarom kan zij het ochtend gebed ook later bidden.(Maar wel vóór zonsopgang).
Als iemand het Fadjr gebed mist, dient hij (bij het inhalen van het gebed) dan stil of hardop te reciteren nadat de zon op is? Antwoord: Alle lof zij Allah.Hij kan hardop reciteren.
Het niet verrichten van je fadjr-gebed op tijd zal eenbestraffing in jouw graf opleveren. Het niet op tijd verrichten van salat el fadjr kan oorzaak zijn voor het ontbreken van zegeningen, barakah in je voorzieningen, in je werk , in je inkomen en gezin.
Een moslim heeft de keuze wanneer hij het Sunnah van Fajr bidt als hij het heeft gemist; hij kan het na zonsopgang inhalen - en dat is het beste vanwege het bevel van de Profeet dat Al-Tirmidhi in zijn Sunan-boek heeft vermeld: "Wie de twee Raka'ah van Fajr niet op tijd bidt, laat hem het na zonsopgang bidden" - of hij kan het ...
Verder urineert de shaytaan elke ochtend in je oor als je de fajr niet vóór zonsopgang bidt, en ben je de hele dag suf, moe, en heb je geen levenslust en kracht in je lichaam.
Shaykh 'Abd Al-`Aziz ibn Baz (moge Allah hem genadig zijn) zei: " Als iemand het Fajr-gebed in de gemeenschap mist en het niet inhaalt, dan moet hij beginnen met het Sunnah-gebed en dat eerst verrichten, en dan het Fajr-gebed bidden .
De tijd voor 'Isja is tot middernacht. De tijd voor Soebh [Fadjr] duurt van het begin van de vroege ochtend totdat de zon nog niet is begonnen op te komen.
Als je laat wakker wordt voor het fajr gebed, is de eerste stap om kalm en beheerst te blijven. Vraag Allah om vergiffenis voor het missen van het gebed en maak een oprechte intentie om het zo snel mogelijk te verrichten. Ga zonder uitstel verder met het verrichten van het gemiste Fajr gebed, en zorg ervoor dat het met de grootste oprechtheid en toewijding wordt gedaan.
Fajr Sunnah-gebed
Er is geen Sunnah gebed na Fajr gebed . Voor Fajr is er een Sunnah ratibah gebed (vastgestelde Sunnah) wat twee rak'ahs is. Dit is het meest stevig gevestigde van de Sunnah ratibah gebeden.
Bovendien is het niet noodzakelijk dat de biddende persoon (die thuis is) wacht totdat de iqamah van de moskee wordt opgeroepen, maar hij mag direct beginnen met het verrichten van het gebed zodra de gebedstijd wordt aangekondigd .
Moslims moeten vroeg opstaan om te bidden (Fajr) bij zonsopgang (ongeveer anderhalf uur voor zonsopgang). Sommige moslims worden wakker om Fajr te bidden en slapen dan tot het tijd is om te werken (split sleep), terwijl anderen continu slapen (consolidated sleep) tot werktijd en Fajr bidden bij het ontwaken.
Als u het Witr gebed wilt uitstellen tot middernacht of tot het einde van de nacht, dan kan het allemaal, lof aan Allaah”. Rawaatib: meervoud van Raatibah. Rawaatib: de vrijwillige gebeden die vóór of na de verplichte gebeden worden verricht.
Allah stuurt hem een slang aan die "de dappere" wordt genoemd, "de stoutmoedige" die hem van 's ochtends tot 's middags raakt als hij het Fajr (vroege ochtend) gebed verlaat, van 's middags tot 's avonds als hij het Dhuhr (middag) gebed verlaat, enzovoort. Met elke slag zakt hij 70 meter onder de grond.
Je HOEFT niet direct te bidden wanneer de tijd aanbreekt. Vroeg bidden is in de meeste gevallen zeer deugdzaam, maar het gebed is geldig, of je nu direct bidt of een uur na de adhan, of wanneer dan ook, zolang je niet echt te laat bent. Maar als je je Salah afmaakt voordat de tijd verstrijkt, ben je inshallah veilig.
Indien het jou niet lukt om het optionele gebed van Fadjr vóór het gezamenlijke gebed te verrichten, dan heb jij de keuze om dit direct na het verplichte gebed in te halen of uit te stellen tot na zonsopgang. Dit valt op te maken uit de Soennah.
Het gaat hier om het gebed dat door Allah voor de moslim verplicht is gesteld, ongeacht de omstandigheden waarin deze zich bevindt. Toen Allah de moslims opdroeg om het gebed te verrichten, is dit gepaard gegaan met grote waarschuwingen voor degene die dit niet op tijd verricht.
Dus Zuhr, 'Asr en 'Isha' werden met twee rak'ahs verhoogd. Fajr werd bevestigd als twee rak'ahs zodat men er uitgebreid in kon reciteren . Vandaar dat de Profeet (vrede en zegeningen van Allah zij met hem) er uitgebreider in reciteerde dan in de andere gebeden.
Als je je fajr Salaah na zonsopgang hebt verricht, dan is de Salaah geldig. Echter, de juiste manier in zo'n situatie is om te wachten tot de zon opkomt tot de tijd van ishraaq (ongeveer vijftien tot twintig minuten na zonsopgang) en daarna de qadha te verrichten.
Samenvatting van het antwoord
Het is niet voorgeschreven om vrijwillige gebeden te verrichten nadat de twee Sunnah Rak`ahs van Fajr zijn gebeden en voordat de Iqamah is opgeroepen voor het verplichte gebed.
De tijd voor het Fajr-gebed duurt vanaf het begin van de echte dageraad totdat de zon opkomt . Als iemand dit gebed tijdens deze tijd verricht, heeft hij op tijd gebeden. Op basis hiervan is wat er in de vraag staat over bidden vlak voor zonsopgang, niet de juiste tijd, niet correct.
Zoals aangegeven, is Fajr timing van zonsopgang tot zonsopgang. Echter, je kunt de Fajr namaz om 7 uur 's ochtends bidden, zodra de zon volledig is opgekomen . Maar het is niet toegestaan om het ochtendgebed te verrichten terwijl de zon opkomt.
Wat betreft het slapen na het Fajr-gebed: er is geen enkele tekst (uit de Koran of hadith) die aangeeft dat dit verboden is . Het algemene principe is dus van toepassing (d.w.z. alles is toegestaan, behalve datgene wat uitdrukkelijk verboden is).
“Maar wanneer dit vóór zonsopgang gebeurt, dan levert dit geen probleem voor een vrouw”: Sheych bedoelt: Voor de vrouw is het niet verplicht dat zij in de moskee bidt, waar men het Fadjr gebed in duistere tijd bidt. Daarom kan zij het ochtend gebed ook later bidden.(Maar wel vóór zonsopgang).
Antwoord: Alle lof zij Allah en vrede en zegeningen zij met Zijn Profeet, diens familie en metgezellen. De geleerden verschillen van mening over het oordeel van het inhalen van de niet verrichte gebeden, nadat men berouw heeft getoond.
Ik heb meerdere hadiths gelezen die zeiden dat als je bidt op het moment van zonsopgang en zonsondergang, het is alsof je bidt tussen de twee hoorns van Shaytan . Deze tijden voor gebed zijn verboden.