Buitenshuis gaat het dikwijls over mensen die zich voor een trein werpen. ProRail maakte in 2018 bekend dat jaarlijks op het spoor tussen de 200 en 250 'aanrijdingen met een persoon' gebeuren. Een klein deel van deze personen overleeft de suïcidepoging. In 2017 hadden 215 van de 248 aanrijdingen een dodelijke afloop.
Sein- en wisselstoringen moeten eerst worden opgelost door een externe partij. Bij een aanrijding met een persoon wordt eerst onderzoek uitgevoerd door de politie. We kunnen dus niet precies zeggen hoe lang het oponthoud zal duren. Gemiddeld rekenen we echter met 30 tot 90 minuten.
150 tot 200 mensen per jaar
Om de twee à drie dagen springt er iemand in ons land voor de trein. Jaarlijks gaat het om 150 à 200 mensen die op die manier zichzelf van het leven willen beroven. Iets meer dan helft van hen slaagt in zijn opzet, bij de overigen mislukt de poging, zo blijkt uit de jongste cijfers.
Als er iemand voor de trein springt, ligt het treinverkeer op die plek voor een paar uur stil. Er volgt dan een hele procedure die het treinpersoneel moet uitvoeren. Sven legt uit hoe dit in zijn werking gaat. Als eerste moet de desbetreffende machinist zo hard mogelijk te remmen.
Het beste antwoord. Bij sommige typen materieel kan het wel, bij andere typen niet. Ook als het bij een bepaald type materieel normaal gesproken wel kan, heb je kans dat je net een trein treft waar ze extra meetapparatuur onder hebben gehangen.
Zelfmoord(pogingen) op het spoor kosten de NMBS gemiddeld 660.000 euro per jaar.
De stenen vormen het ballastbed waarin de betonnen of houten dwarsliggers (spoorbielzen) liggen. Daarop liggen de spoorstaven waar de trein overheen rijdt. De stenen zorgen ervoor dat spoor in een rechte lijn blijft liggen, dempen trillingen en voeren overtollig regenwater af.
De Veiligheidsbalans die de Inspectie Verkeer en Waterstaat vandaag publiceert, meldt dat vorig jaar 193 mensen een einde aan hun leven maakten door voor de trein te springen. Dat is iets meer dan het jaar ervoor en zelfs aanzienlijk meer dan het vijfjaarlijkse gemiddelde van 180 zelfdodingen op het spoor.
De helft van de mannen die suïcide pleegt, doet dat door ophanging. Vrouwen nemen verhoudingsgewijs twee keer zo vaak medicijnen in om hun leven te beëindigen. Ook verdrinking en springen van hoogte komt relatief vaker voor bij vrouwen. Alleenstaanden (600) plegen het meest zelfmoord.
Minimum en maximum salaris voor Treinmachinisten - van € 1.517 tot € 3.287 per maand - 2022. Het aanvangssalaris van een Treinmachinisten bedraag meestal tussen de € 1.517 en € 2.248 bruto per maand. Na een dienstverband van 5 jaar bedraagt het salaris tussen de € 1.866 en € 2.623 per maand bij een werkweek van 38 uur.
Als je van een flat springt is de luchtdruk dus veel groter, zelfs zo groot dat deze fataal kan zijn. Daarom zijn mensen soms (of vaak?) al dood voor ze de grond raken. Die mensen leven nog op het moment dat ze de grond raken.
Treinen toeteren altijd voor de veiligheid. Meestal heeft het te maken met storingen. Een overweg is robuust en betrouwbaar maar soms werkt hij anders dan verwacht, bijvoorbeeld als de stroom uitvalt. De overweg gaat dan altijd automatisch dicht (het fail safe systeem) voor de veiligheid.
Springen van bruggen is wellicht spannend, maar brengt serieuze risico's met zich mee. Een brug is vaak hoger dan deze lijkt; door de klap op het water kan een springer botbreuken of een klaplong oplopen. Door het troebele water is niet te zien wat er onder water ligt.
Een gemiddelde storing duurt twee uur, maar de variatie is enorm. Zo'n 30% van de storingen is binnen een halfuur al opgelost, terwijl 1 op de 10 storingen ook langer dan 4 uur duurt.
Seinen zijn een belangrijk onderdeel van de beveiliging van het Nederlandse spoor. Treinen mogen alleen rijden als het sein dat toestaat, of met toestemming van de verkeersleiding. Meestal is het sein dan groen of geel. Als het sein rood is, mag de trein er niet voorbijrijden.
Meestal wordt het afleggen gedaan door een uitvaartondernemer of - als de overledene in een zorginstelling is overleden - door een ziekenverzorgende of verpleegkundige.
De meeste zelfdodingen worden gepleegd door 50- tot 60-jarigen, zowel bij mannen als vrouwen. In 2021 maakten 304 mannen en 128 vrouwen van 50 tot 60 jaar een eind aan hun leven. Zowel bij mannen als bij vrouwen is dit bijna een kwart van alle zelfdodingen.
Veel zelfdodingen in januari
De meeste zelfdodingen vallen dus niet in de sombere herfstmaanden, maar juist in januari en de aangenaam zachte lentemaanden. In januari is een duidelijk patroon zichtbaar. De eerste week van die maand telt de meeste zelfdodingen: gemiddeld vijf per dag.
Een zelfdoding kost de maatschappij 2,8 miljoen euro, 113 wil meer aandacht voor preventie. 2,8 miljoen euro. Zoveel kost het de maatschappij als één persoon in ons land zelfmoord pleegt. Zelfmoordpreventielijn 113 liet dat uitrekenen.
Buitenshuis gaat het dikwijls over mensen die zich voor een trein werpen. ProRail maakte in 2018 bekend dat jaarlijks op het spoor tussen de 200 en 250 'aanrijdingen met een persoon' gebeuren. Een klein deel van deze personen overleeft de suïcidepoging. In 2017 hadden 215 van de 248 aanrijdingen een dodelijke afloop.
Deze wielen zijn van ijzer en aan de binnenkant van het wiel steekt nog een stuk wiel uit. Dit noemen ze een "flens" en die zorgt ervoor dat de trein op de rails blijft. Een trein heeft geen stuur en is dus onbestuurbaar.
Het spoor waar de trein over rijdt bestaat uit grind, spoorstaven en bielzen. Wanneer er een nieuw stuk spoor aangelegd moet worden wordt eerst een grondbed van grind aangelegd. Daarna worden de bielzen gebracht. Vroeger waren bielzen van geïmpregneerd hout, nu zijn ze van beton.
Het ballastbed is een lichaam van steenslag, waarin de dwarsliggers van een spoorweg zijn ingebed. Het ballastbed zorgt voor stabiliteit, het dempen van de trillingen en voor de afvoer van overtollig regenwater.