als de stekker van het contact slot eraf is kan je hem gewoon met de kickstarter starten. elektrische starter doet het dan niet meer. maar je moet toch ook het contact omdraaien, anders kan je blijven kicken maar gaat hij toch niet aan.
Kijk of de sleutel correct in het contactslot zit en zorg ervoor dat de sleutel contact maakt. Zet je de scooter op contact dan moet u de sleutel rechtsom draaien. Meestal zie je de tellers of verlichting van het dashboard reageren als je contact maakt.
Zet je rechtervoet op het kickstartpedaal en trap met je rechtervoet het kickstart pedaal een aantal maal naar beneden, waarbij je voet contact houdt met het pedaal. Doe dit in een vloeiende, snelle en krachtige beweging. Geef tijdens het kicken af en toe een heel klein beetje gas bij.
Scooters worden voornamelijk gestolen door het achterwiel op te tillen en de scooter of brommer simpelweg naar een steegje te rijden of een plek waar de scooter verder behandeld kan worden om mee genomen te worden. 2. Zet je scooter niet in een steegje of op een plek waar niemand hem ziet.
Het meest populaire merk dat gestolen wordt is de Piaggio. Hiervan zijn er maar liefst 4.482 gestolen. Dat betekent dat maar liefst 37% van de gestolen voertuigen een Piaggio is. Onder het merk Piaggo vallen de Vespa's met de retrolook, zoals de Vespa Primavera.
Ongeveer 1,26% van alle scooters die in Nederland rondreden, werden in 2017 dus gestolen. Dat cijfer lijkt misschien niet veel te zijn, maar de cijfers ogen vertekend indien we ze vergelijken met de diefstalcijfers bij andere voertuigen.
Spuit een beetje olie bij de kickstart en probeer opnieuw de kickstart te bewegen. Dit kan gewoon met W40 gedaan worden. Mocht er vuil in zijn gekomen tijdens het rijden maak dit dan goed schoon en zorg dat alle onderdelen weer ingevet zijn.
Zit de kickstarter vast en maakt de startmotor geen of een vreemd geluid, dan kan het zijn dat de zuiger in de cilinder is vastgelopen. Heb je geluk dan hoef je slechts de zuigerveren te vervangen. Heb je pech dan moet je een nieuwe zuiger + zuigerveren + cilinder kopen. Kortom een cilinderkit.
De accu leeg of defect is. De accu nog goed is, maar dat het aan de startmotor of aan de startschakelaar ligt. Als de bromfiets of scooter wel start, maar niet aanslaat kan dit de volgende oorzaken hebben: De bougie, die de vonk voor de ontsteking moet verzorgen, is versleten of vet.
Bij veel lege accu's kun je startkabels gebruiken om alsnog te starten. Of dit ook bij jouw scooter werkt, kun je checken in de handleiding. Als je dynamo nog functioneert, laadt die vervolgens de accu weer bij tijdens het rijden. Aanduwen is een andere methode die bij sommige scooters werkt.
Hoewel de winters in Nederland gelukkig niet extreem te noemen zijn, kan het toch knap koud worden op de scooter. Vooral als je langer dan een kwartier onderweg bent, kan de kou het flink onaangenaam maken.
Volg onderstaande stappen om met je kickstarter je scooter weer te starten. Kickstart een stuk of tien keer met het gas dicht. Doe dit in een snelle en krachtige beweging en knijp de linker handrem in. Wacht daarna een paar minuten.
Voor sommige sleutels heeft u een speciaal certificaat, pasje of een code nodig om een nieuwe sleutel te maken. U moet die goed bewaren, want zonder kunt u geen nieuwe sleutel laten bijmaken. Als u het certificaat, pasje, of de code hebt kunt u bij bijna elke betrouwbare sleutelmaker terecht.
Het bijmaken van een scooter sleutel kost al snel tussen de €4,50,- en €45,-. De prijzen kunnen variëren per merk en soort scooter sleutel.
Kijk op www.verlorenofgevonden.nl of www.ilost.nl
Verlorenofgevonden.nl helpt mensen met het melden, zoeken en vinden van verloren spullen. Dit is dus een goede plek om even te checken of jouw sleutels niet gewoon op de website staan.
De moderne scooter regelt de koude start zelf d.m.v. een automatische choke, je hoeft dus geen gas te geven als je scooter koud is.
Ik denk dat je de scooter hebt laten 'verzuipen'.. Dat betekent dat de Scooter te veel benzine heeft waardoor het niet meer wil ontbranden en waarschijnlijk de bovenkant van de bougie (die de vonk maakt om de benzine te laten verbranden) te nat heeft gemaakt waardorr de vonk niet krachtig genoeg meer is.
De accu wordt gebruikt om je scooter elektrisch te starten. Zonder accu of met een slechte accu start je scooter niet. Let op: op een accu zit vaak een beperkte fabrieksgarantie van 1 maand. De importeur kan namelijk niet zien hoe je met jouw accu omgaat.
De motor gooit de overtollige brandstof door de uitlaat naar buiten. De motor zal niet helemaal goed op het gas reageren in het begin. Als de motor staat te pruttelen (niet goed op't gas reageren) als u gestopt bent met aanduwen; Ga dan nog even lopen dan heeft alles wat meer vaart en komt hij ''erdoorheen''.
Jazeker, dit is geen probleem! Je kan je motor gewoon starten met behulp van een auto accu.
De benzine verdampt dan uit de vlotterkamer waardoor de scooter de eerste keer zeer slecht start, je moet dan 30 sec tot 1 min elektrisch doorstarten voordat het blokje de aanstalten maakt om aan te springen. Draai je dan gelijk het gas open valt de scooter uit.
Ter preventie van diefstal is het belangrijk om uw scooter altijd in een schuur, stalling of box te parkeren, met minimaal twee goede sloten en eventueel een alarmsysteem. Helaas is er niet altijd de mogelijkheid om uw scooter binnen te parkeren.
De kans op letsel op een scooter is een veelvoud groter dan in de auto. Dit komt omdat je op een tweewieler kwetsbaarder bent dan een vierwieler. Met een auto kan er nog sprake zijn van blikschade, terwijl op een scooter een aanrijding met een andere weggebruiker vrijwel altijd een val tot gevolg heeft.
U bent verplicht om minimaal een WA Bromfietsverzekering voor uw elektrische scooter af te sluiten. Met deze verzekering bent u verzekerd als u met uw elektrische scooter schade veroorzaakt aan (spullen van) een ander. Kies voor een uitgebreidere dekking als u wilt dat schade aan uw scooter ook verzekerd is.