Voor de enthousiaste detailer is het onderhoud van een matte lak wat beperkter, het kleien van de lak is eigenlijk geen goede optie, polijsten is al helemaal geen optie en absoluut een no-go op matte lakken.
Staalwol nat maken in een sopje (zeeeeer belangrijk) en zachtjes wrijven (cirkelvormig). Niet te veel druk uitoefenen, want je dan neem je te veel lak ineens weg. Bij eerste gebruik van 2x0 zal je in de zon lichte krasjes zien ontstaan. Deze verdwijnen weer met dan staalwol 3x0 en 0000 voor afwerking.
Echter moeten we bij een matte lak toch adviseren om de automatische carwash links te laten liggen. Een matte laklaag is van nature uit gevoeliger aan krassen en daarom is een hand wasbeurt aanbevolen omdat hier de druk op de washandschoen aangepast kan worden in functie van de gevoeligheid van de lak.
Doe je gehele schoonmaakroutine. Oftewel maak je matte fiets schoon met Bike Cleaner en de fietsketting met Bionet Chain Cleaner. Spuit vervolgens beide af met een zachte waterstraal en maak alles goed droog. Smeer vervolgens je ketting met een smeermiddel naar keuze.
Het is belangrijk om jouw fietsketting zo nu en dan eens te ontvetten. Je zult zien dat jouw ketting tijdens een rit in schone en droge omstandigheden nauwelijks vies is geworden. Dan kan het geen kwaad om je ketting een keertje 'bij te smeren'.
Niet zoveel dat je met een lap de overtollige olie weer moet wegvegen. Dan druk je onvermijdelijk ook het vuil tussen de schakels. Smeer wel regelmatig. Om de paar honderd kilometer is bij normaal gebruik wel nodig.
Een matte lak heeft een minimale glans. Bij de meeste beitssoorten is dit het geval, maar lak kan ook mat zijn. Een matte lak of beits heeft een stoere en rustige uitstraling. Een matte lak reflecteert nauwelijks, maar absorbeert veel licht.
JE SCOOTER AFSPUITEN
Je begint met het goed afspuiten van je scooter, je kunt dit doen met bijvoorbeeld een gieter of een tuinslang. Met het afspuiten van je scooter zorg je ervoor dat al het ergste vuil van de motor verdwijnt.
Maar wil jij je scooter in topconditie houden, dan is het ook van belang dat je de scooter elke twee tot drie maanden zelf schoonmaakt. Vlekken die ontstaan zijn tijdens het rijden, zoals modder, regenvlekken, vliegjes of ander ongedierte, kun je het beste er meteen afwassen.
Als je wrap op de juiste manier geplaatst en onderhouden is, zal die gegarandeerd 3 jaar of 50.000km meegaan, wat er ook eerst komt. Binnen die periode is er ook een garantie op verwijdering zonder schade.
Ja, natuurlijk mag u Dreft gebruiken om uw auto te wassen, maar wij raden aan een autoshampoo hiervoor aan te schaffen. Waarom? Dreft is een afwasmiddel met citroenzuur. Dit is ideaal om vettige dingen te reinigen, maar daarom haalt het ook belangrijke oliën van uw lak.
En dan nog een aandachtspunt: we krijgen regelmatig van klanten de vraag hoe vaak je een auto moet waxen. Ons advies is om dit niet te vaak te doen. Als richtlijn kunt u een periode van zo'n 4-6 maanden tussen de waxbeurten aanhouden. Hou er echter wel rekening mee dat elke auto anders is.
Je kunt ervoor kiezen om je scooter voor de deur schoon te maken of in een wasbox bij de wasstraat. In ieder geval is het aan te raden om de scooter eerst goed af te spoelen met schoon water voor je aan de slag gaat.
Met beide soorten polijstmachines kun je alle brommer of motor onderdelen professioneel polijsten en creëer je moeiteloos hoogglans. Voor kleine oppervlakten raden we echter een mini polijstmachine aan, waarmee je zelfs de lastigste plekken kunt bereiken.
De kosten voor een kleine servicebeurt liggen voor een scooter tussen de 50 en 100 euro en voor een grote onderhoudsbeurt ligt dat binnen een bandbreedte van 100 en 200 euro. Dit zijn richtprijzen waarbij geen rekening is gehouden met bijvoorbeeld het vervangen van versleten remblokken of versleten banden.
hoe kan ik 't beste mat verf glanzend maken? eerst mat verven en daarover een glanzlaag of 't matverf mengen met glans? Heel dun een glans lak over spuiten of met een kwast. Precies gewoon overspuiten of kwasten.
Een matte verf weerspiegelt heel weinig licht; een zijdemat afwerking iets meer, zijdeglanzende nog meer, en de hoogglanzende donkergekleurde verf reflecteert het licht bijna zoals een spiegel. De hoogglanzende / zijdeglanzende verf is minder microporeus en is beter bestand tegen vocht.
Matte verf kan afwasbaar zijn, maar is zeker niet grondig afwasbaar. Dat is goed om weten! Wanneer u een matte verf gebruikt, controleer dan dat ze zeker klasse 3 behaalt voor de weerstand tegen slijtage door vocht. Dit wordt meestal vermeld op de pot.
Een fiets ketting smeren WD40 is niet verstandig! De vette eigenschappen van dit product hebben nadelige effecten op jouw fietsketting.
Productbeschrijving. WD40 Degreaser is een snelwerkende, sneldrogende ontvetter, die vet, vuil en modder verwijdert. Laat geen resten achter.
Teflon is smerend en siliconen is beschermend , dus als je siliconen op je ketting spuit wordt ie na verloop van tijd schraal omdat het niet smeerd en teflon smeerd dus blijft je ketting lange tijd goed tot je hem weer schoonmaakt en opnieuw inspuit.
De Bike7 Clean vinden wij bij uitstek de beste kettingreiniger. Je kunt echt in één handomdraai je fietsketting schoonmaken! Het beschadigt de lak en onderdelen niet en verwijdert zelfs hardnekkig vuil, zoals modder.
Een vastzittende kettingschakel kan leiden tot doortrappen en schakelproblemen. Om dit probleem op te lossen, is het nodig de vastzittende schakel in de ketting te vinden. Dat kan door eerst de ketting over het kleinste achtertandwiel te schakelen en een achterwaartse draai met de pedalen te maken.
Ketting wax
Vergeleken met kettingolie heeft wax enkele voordelen. Naast dat een uitgeharde wax weinig tot geen vuil aantrekt, laat het je ketting ook langer meegaan. Door de mindere vervuiling van je aandrijflijn wordt slijtage namelijk verminderd. Hierdoor blijft je fietsketting langer efficiënt lopen.