Betaling via Creditcard of E-wallet: Veel laadpalen bieden ook de mogelijkheid om te betalen met een creditcard of een elektronische portemonnee (e-wallet). Hierdoor kun je direct bij het laadpunt betalen zonder dat je een laadpas nodig hebt.
Elektrisch rijden populairder dan ooit en in Nederland heb je een laadpas nodig om jouw elektrische auto op te laden aan een publieke laadpaal. Door de laadpas voor de scanner van de laadpaal te houden als je begint met laden en als je klaar bent, maak je gebruik van openbare laadpalen.
Bankkaart (krediet of debet)
Je kan je kredietkaart ter plekke bij de laadpaal gebruiken via de QR-code of de identificatie op de paal. Je moet je dus aanmelden bij de laadpaal met een geconnecteerde smartphone en de instructies opvolgen. Dat kan omslachtig en vervelend zijn, vooral wanneer het regent of donker is.
Betalen bij een openbaar laadpunt
Om gebruik te kunnen maken van een openbare laadpaal heeft u een laadpas nodig. Via deze laadpas betaalt u voor de laadsessie en de prijs die per kWh is bepaald.
Je kunt ervoor kiezen om zonder rompslomp te kunnen laden. Dat betekent geen gedoe met pasjes, druppels of sleutels. Je kunt zelf je auto opladen en als je partner ook een elektrische auto heeft, kan die ook zo gebruik maken van de laadpaal. In feite kan dan iedereen je laadpaal thuis gebruiken.
Ja, dat kan.Jouw laadpaal is zo geïnstalleerd dat je met elke soort laadpas kunt laden. Je partner heeft dus alleen een laadpas nodig en kan met iedere laadpas laden.
Abonnementskosten laadpas: dit kost over het algemeen tussen de €3 en €7 per maand.
Gebruik je een openbare laadpaal in een gebied waar betaald parkeren geldt? Dan moet je parkeergeld betalen voor de tijd dat je auto op de laadplek staat. Behalve als je een parkeervergunning voor dat gebied hebt, waardoor je er gratis mag staan.
U kunt uw elektrische auto ook gratis opladen bij bepaalde oplaadpunten die door de lokale autoriteiten zijn geïnstalleerd, deze zijn vaak te vinden op de parkeerplaatsen van gemeentehuizen of op openbare parkeerterreinen in de stad.
In Nederland kun je met iedere Nederlandse laadpas bij elke openbare laadpaal je elektrische auto opladen.
Wanneer de aanvraag binnen is en intern verwerkt, mag u de pas binnen drie werkdagen verwachten.
Laadpas met abonnement
Bij de ANWB betaal je € 3,99 per maand en hoef je het startbedrag van € 0,34 per laadsessie niet langer te betalen.
Het is mogelijk om te laden zonder laadpas, bij de meeste laadpalen kun je gemakkelijk betalen met een laadpas en is de enige optie om te betalen met een laadpas. Toch zijn er ook laadpalen waarbij je bijvoorbeeld ook met jouw pinpas en/of betaalpas kunt betalen, vooral bij snelladers zoals Fastned is dit mogelijk.
Hoe lang mag je een laadpaal bezet houden? Aangezien laadpaalkleven niet illegaal is, geldt er geen tijdslimiet aan het parkeren bij een laadpaal. Dat neemt niet weg dat het onwenselijk is om langer dan nodig bij een laadpaal te parkeren met je elektrische auto.
Voor de stroom om je elektrische auto op te laden betaal je een prijs per kilowattuur (kWh). Omdat de energietarieven momenteel sterk verschillen, lopen de laadtarieven ook uiteen. Gemiddeld betaal je tussen de € 0,28 en € 0,82 per kWh bij een openbare laadpaal en € 0,65 tot € 1,05 per kWh bij een snellader.
Er is een groot verschil tussen thuis en onderweg laden. Thuis laden is namelijk goedkoper dan onderweg laden, u betaalt de kilowattuurprijs direct aan uw energieleverancier. Gemiddeld is dit 0,23 cent per kWh.
Shell Recharge biedt thuisladers, een snellaadnetwerk en een gratis laadpas en app waarmee je bij ruim 300.000 publieke laadpalen in Europa terecht kunt.
Een 'beste' laadpas bestaat niet, wel geven bijvoorbeeld ChargeMap en Plugsurfing een mooie dekking in heel Europa. Ook Shell Recharge (bijna 300.000 laadpunten in 33 landen) werkt op veel plaatsen in de EU, net als EDI van D'Ieteren of de laadpassen van Stroohm.
Je betaalt een abonnement om je laadpaal te koppelen aan onze systemen zodat wij de laadtransacties op afstand kunnen uitlezen en administratief kunnen verwerken. Een abonnement is daarom verplicht.
Wanneer de accu onder de 20% of boven de 80% zit, neemt de snelheid wanneer de accu laadt af.Waardoor de accu harder moet werken om tot de 100% te komen.
De kosten voor het onderhouden van een laadpaal betaalt de werkgever zelf als de laadpaal op kantoor geplaatst wordt. Gaat het om een zakelijke laadpaal thuis, dan behoor je als werknemer zelf voor de periodieke onderhoudskosten te betalen.