Controleren of mail is ingetrokken
Dat doe je door de optie Voor iedere geadresseerde laten weten of intrekken is gelukt aan te vinken. Of het lukt om een bericht in te trekken, is afhankelijk van de Outlook-instellingen op de computer van de ontvanger.
Een e-mail terughalen met Verzenden ongedaan maken
Meteen nadat je een bericht hebt verzonden, kun je het bericht weer intrekken: Linksonder zie je Bericht verzonden en een optie Ongedaan maken of Bericht bekijken. Klik op Ongedaan maken.
Selecteer in het linkerdeelvenster de map Verwijderde items. Bovenaan de berichtenlijst, selecteert u Items die uit deze map zijn verwijderd herstellen. Selecteer de items die u wilt terugzetten en kies Herstellen.
Als u een bericht vanuit de e-mail wilt verwijderen, tikt u op de Archiveer-knop of de Prullenmand-knop en tikt u vervolgens op 'Archiveer bericht' of 'Bericht naar prullenmand'.
E-mails kunnen om de hieronder genoemde redenen verdwijnen of verdwijnen uit de inbox van Outlook: Een probleem in Configuratie-instellingen: Als er een probleem is in de POP- of IMAP-instellingen van uw Outlook-account of als u de POP of IMAP verkeerd hebt ingesteld, kunnen de e-mails van het Outlook-inbox verdwijnen.
In iCloud worden verwijderde e‑mails bijvoorbeeld nooit langer dan 30 dagen bewaard, zelfs niet als je 'Nooit' selecteert. Neem geen persoonlijke informatie op in uw opmerking. De maximale tekenlimiet is 250.
De standaardperiode is 30 dagen.
Vaak worden gegevens bewaard omdat er aan bepaalde verplichtingen voldaan moet worden, bijvoorbeeld in het geval van contracten. Daarnaast is er natuurlijk de wettelijke bewaarplicht, in Nederland is dit bijvoorbeeld zeven jaar voor administratieve gegevens en interne e-mail; vijf jaar voor personeelsadministratie.
Als u iemand een belangrijke e-mail heeft gestuurd, kunt u een leesbevestiging instellen om een bericht te ontvangen wanneer die persoon uw e-mail opent. Een leesbevestigingsverzoek wordt verzonden naar alle ontvangers in de velden Aan en Cc, maar niet naar ontvangers in het veld Bcc, e-maillijsten of aliassen.
Verschil ontvangst- en leesbevestiging
Klik in het linkermenu op Opties. Klik op E-mail. Scrol naar beneden tot het onderdeel 'Controleren'. Zet voor het ontvangen van een ontvangstbevestiging een vinkje voor Ontvangstbevestiging waarin staat dat het bericht is bezorgd bij de e-mailserver van de geadresseerde.
De ontvanger heeft je e-mail nooit ontvangen
Vraag de ontvanger zijn map voor spam of ongewenste berichten te controleren. Als de e-mail in een van deze mappen staat, vraag je de ontvanger jou toe te voegen aan zijn contacten, zodat je volgende e-mail gewoon wordt ontvangen.
Selecteer de map met verzonden berichten en open de verstuurde mail die je wil intrekken. In het tabblad 'Bericht' kies je via 'Acties' voor 'Dit bericht intrekken'. Je kunt er nu voor kiezen om ongelezen kopieën van het bericht te verwijderen, of de mail zelfs laten vervangen door een nieuw stuk tekst.
Kun je inkomende berichten in je e-mailpostvak niet meer verwijderen of verplaatsen? Dan is je postvak waarschijnlijk vol. Dit probleem kan optreden bij het gebruik van IMAP via e-mailsoftware als Outlook of Thunderbird en bij het gebruik van STRATO Webmail.
Klik in Outlook op Bestand > Opschoonprogramma's > Postvak opruimen. U kunt het volgende doen: De totale grootte van uw postvak en van afzonderlijke mappen erin bekijken. Zoek items die ouder zijn dan een bepaalde datum of groter dan een bepaalde grootte.
Klik rechts onderaan op “Meer instellingen” en ga naar het tabblad “Geavanceerd”. Onder “Bezorging” vink je de opties “Een kopie van berichten op de server achterlaten” én “Van server verwijderen na verwijderen uit 'verwijderde items'” aan.