Een volledig lege accu kan het best weer tot leven gewekt worden door 'm heel langzaam te laden met een druppellader. Dan is de kans het grootst dat de accu inwendig het weet te overleven. U zou desnoods de gedemonteerde accu door uw garage 'n dag en nacht langzaam kunnen laten laden.
Helaas kun je een accu niet repareren, en moet je een defecte auto accu dus altijd laten vervangen zodat je weer lekker kunt rijden in jouw auto. De kosten voor het vervangen van de accu liggen tussen de 100 en 270 euro.
U heeft twee opties als de accu leeg is van auto: de accu starten met startkabels en een hulpauto of de accu starten en opladen met een accubooster. Een lege accu zorgt ervoor dat de auto niet meer kan starten. Het is daarom belangrijk dat u weet hoe u de auto accu zelf kunt starten.
De accu opladen met startkabels die je bevestigd aan de accu van een andere werkende auto is de meest voorkomende oplossing om een lege accu op te laden. Als alternatief kun je ook kiezen voor het gebruiken van een jumpstarter of acculader.
Met de hulp van een tweede auto en een set startkabels krijg je hem meestal wel weer aan de praat. Let bij het aansluiten van de startkabels goed op de plus- en minpolen van beide accu's, laat bij de hulpauto de motor draaien en zet daar de verlichting aan. Dat helpt om piekspanning te voorkomen.
Als de fiets voor een langere tijd niet wordt gebruikt, komt de accu in een zogenaamde slaapstand. De slaapstand wordt beëindigd, als je de accu op het oplaadapparaat aansluit of als je op de push-toets op de accu drukt. Lees hier meer over het onderhoud van je accu.
Met een multimeter kunnen de spanning en de stroomsterkte van een cel worden gecontroleerd, wat helpt bij het herkennen van een defecte batterij die kan worden vervangen.
De eenvoudigste manier om te weten hoeveel er nog in een accu zit is een accumeter. Deze sluit u aan op de + en - pool van de accu. Met behulp van een aantal LED's (rood-oranje-groen) krijgt u dan een grove indicatie. Een nauwkeuriger gereedschap om dit te bepalen is een multimeter (voltmeter).
Er zijn een aantal mogelijke oorzaken waarom dit gebeurt. Ten eerste kan het opladen mislukken als het oplaadpunt niet goed is aangesloten of als de stekker los is. Als dit het geval is, zal de stroom niet naar de auto stromen. Een andere mogelijke oorzaak is dat het oplaadpunt defect is.
Al rijdend zal de dynamo een lege accu na 20 minuten wel weer vol moeten kunnen krijgen. Er is wel een zeker risico dat een volledig ontladen accu het avontuur tóch niet overleefd. Een volledig lege accu kan het best weer tot leven gewekt worden door 'm heel langzaam te laden met een druppellader.
Heeft je auto starthulp gekregen, ga dan direct daarna een stuk rijden, het liefst een half uur tot drie kwartier. Rijd daarbij zo veel mogelijk over doorgaande wegen en snelwegen. Schakel zo min mogelijk verbruikers in, zoals de verwarming of airco van je auto. Zo is je accu na de rit zo goed als vol.
2.DE AUTO START NIET, MAAR MAAKT EEN TIKKEND GELUID.
Dat tikkende geluid is het geluid van een lege accu. Ook nu kan je werken met startkabels of aanduwen.
Globaal kan men de laadtijd berekenen (bij een geheel ontladen accu)door de accucapaciteit te delen door de laadstroom en daar 4 uur bij te tellen. Deze 4 uur is de zogenaamde nalaadfase. Bijvoorbeeld een geheel ontladen accu van 150Ah wordt met een lader van 25 Amp. geladen: 150/25= 6 + 4 = 10 uur.
Verschijnt er tijdens het rijden een rood acculampje op het dashboard, brandt je verlichting zwak of werken ruitenwissers trager?Dan kan een kapotte dynamo de boosdoener zijn.
8 kenmerken dat uw accu aan vervanging toe is
Prestaties zijn duidelijk sterk verminderd, anders dan dat u gewend was. Het (op)starten van het apparaat duurt langer dan gebruikelijk. Het opladen van de accu duurt langer dan normaal. De accu laadt helemaal niet meer op.
Wanneer je auto langer dan drie weken stil staat dan kunnen er problemen ontstaan met de accu, de banden, de remmen en de brandstof in de tank.
- Batterijen en accu's kunnen niet goed tegen (extreme) warmte. Zorg dat de batterij nooit in aanraking komt met open vuur of andere warmtebronnen. Leg een batterij dus ook niet in de zon. - De batterij mag uiteraard ook niet in de buurt komen van vocht, regen en sneeuw.
Volgens experts gaat het batterijpakket onder normale omstandigheden tussen de 10 en 20 jaar mee, voor dit vervangen dient te worden. De meeste automerken hanteren bij elektrische auto's een garantieperiode van 8 jaar of 160.000 kilometer.
Een batterij of accu kan getest worden door middel van een multimeter of een speciale tester. Deze testers worden vaak gebruikt voor penlite batterijen en geven een indicatie of de batterij nog genoeg capaciteit heeft.
De rustspanning van een 12 volt accu is gemiddeld 12,60 volt. Een accu onder de 12,40 volt wordt beschouwd als een lege accu. De rustspanning van een 6 volt accu is gemiddeld 6,30 volt aangeven. Een accu onder de 6,20 volt wordt beschouwd als een lege accu.
Onvoldoende spanning
Je kunt de accuspanning meten met een voltmeter. Als de motor uitstaat, moet de accuspanning groter zijn dan 12 volt. Met het contact aan en draaiende motor zou het rond de 14V moeten zijn.
Een auto-accu loopt leeg wanneer hij niet regelmatig wordt gebruikt. Ook door het rijden van enkel korte ritten krijgt hij niet genoeg tijd om zichzelf op te laden. Dit leidt tot verharding van de loodplaten in het onderdeel, en dit heeft een invloed op zijn vermogen, een lading vast te houden.
Er zijn twee manieren van opladen. Een batterij of accu kan door een oplader met een vast vermogen (bijvoorbeeld 4 A) worden opgeladen tot deze vol is. Dit is het normale opladen. Ook is het mogelijk om vooral accu's op een andere manier op te laden, namelijk met behulp van een druppellader.