In de meeste nieuwe motoren is tegenwoordig een digitale kilometer teller ingebouwd. Zo een digitale teller terugdraaien is in de meeste gevallen mogelijk. Dit kost meestal wel meer tijd en hiervoor rekenen wij dan een kleine vergoeding.
Het terugdraaien van kilometertellers was makkelijk te doen toen de displays analoog waren, maar het is ook mogelijk voor oplichters om dit te doen met nieuwere digitale kilometertellers . In feite kan het proces relatief makkelijk zijn om uit te voeren met de juiste methoden en apparatuur.
Bewijs verzamelen. Als je de verkoper wilt aanspreken op een teruggedraaide kilometerstand, dan moet je bewijs leveren. Je moet bewijzen dat de stand is teruggedraaid en met hoeveel kilometer dit is gedaan. Via de website van de RDW kun je de tellerstand controleren en het rapport opvragen (voorheen Nationale Auto Pas) ...
Mensen hebben tegenwoordig de mogelijkheid om de digitale kilometerteller van een voertuig terug te draaien . Ze doen dit vaak bij oudere auto's of tweedehands voertuigen om het te laten lijken alsof de kilometerstand van een auto veel lager is dan wat het in werkelijkheid is.
Volgens VAT kost het terugdraaien van de kilometerstand een consument gemiddeld 1.900 euro. 'De kosten zitten niet alleen in het feit dat je een auto te duur koopt, maar je verkoopt de auto ook moeilijker én het onderhoudspatroon is anders dan je mag verwachten', aldus VAT.
In de meeste nieuwe motoren is tegenwoordig een digitale kilometer teller ingebouwd. Zo een digitale teller terugdraaien is in de meeste gevallen mogelijk. Dit kost meestal wel meer tijd en hiervoor rekenen wij dan een kleine vergoeding.
De strafmaat is € 10.000 boete en/of 1 jaar celstraf. Ook het corrigeren, repareren of vervangen van een kilometerteller is verboden.
Een elektronische kilometerteller is meestal gebaseerd op een magnetische puls. De teller registreert elke keer dat een speciaal bevestigd magneetje op een wiel langs de ontvanger beweegt een puls, en vertaalt dat in een wielomwenteling. Voor- of achteruitrijden maakt niet uit.
Een kilometerteller is (in tegenstelling tot de snelheidsmeter) geen verplicht instrument in een auto en valt derhalve niet onder de APK-eisen. Daarmee zult u dus geen problemen krijgen. Wel kan het bij verkoop van de auto in uw nadeel werken dat de teller vanaf een bepaald moment op 80.000 km blijft staan.
Die marge verschilt per merk en model, maar een positieve afwijking tussen de 4 en 10% is normaal.
Weet u niet hoe hoog de kilometerstand van een auto op dit moment is, maar wilt u wel weten of deze stand eerder logisch was? Dan kunt met de RDW-kentekencheck gratis een oordeel over de kilometerstand opvragen.
Het manipuleren van kilometertellerstanden is strafbaar. Een auto waarvan de teller is teruggedraaid, kan namelijk onveilig zijn en is duurder in de aanschaf en in het onderhoud.
De kilometerstand is belangrijk
Een auto slijt immers vooral wanneer deze veel gebruikt wordt. Kritieke onderdelen, zoals de motor, de transmissie, de koppeling en alles hieromheen gaan langzaam maar zeker kapot. Hiervoor geldt als vuistregel: hoe meer kilometers op de teller, hoe meer slijtage.
De kilometerteller registreert het aantal gereden kilometers.De snelheidsmeter geeft aan wat jouw snelheid is. Veel snelheidsmeters hebben een afwijking. Dat wil zeggen dat je in werkelijkheid langzamer rijdt dan de snelheidsmeter aangeeft.
Een van de belangrijkste redenen waarom de kilometerstand zo belangrijk is, is omdat het een goede indicatie kan geven van de slijtage van de auto. Hoe meer kilometers een auto heeft gereden, hoe groter de kans op slijtage aan de motor, transmissie, ophanging en andere belangrijke onderdelen.
Mag je rijden met een kapotte kilometerteller? Het antwoord is JA. De kilometerteller is namelijk de teller die bijhoudt hoeveel kilometer je al hebt gereden, en heeft dus niets te maken met je snelheid. Met een kapotte snelheidsmeter mag je niet rijden.
Elke keer dat het magneetje langs de sensor komt, wordt berekend hoe snel en hoe ver je fietst.Via een snoertje gaan deze gegevens naar de fietscomputer op je stuur. Draadloze fietscomputers werken in principe hetzelfde, maar hebben dus geen bedrading nodig.
Een ”kilometer blocker” is een apparaat dat er voor zorgt dat u kilometer stand stopt met tellen. Dit word dan heel veel gebruikt door bijvoorbeeld autofabrikanten. Ook in het buitenland is dit een veel gebruikte methode. Bij het gebruik van zo een kilometerstand blokkeer apparaat zal u teller stoppen met registreren.
De snelheidsmeter en kilometerteller van de auto zijn zelden voor 100% nauwkeurig. Omdat een snelheidsmeter van de auto geen lagere snelheid mag aangeven dan de werkelijke snelheid (en vanwege afwijkingen die kunnen ontstaan door bandenslijtage, bandenspanning en belading) heeft de fabrikant een marge ingebouwd.
De snelheidsmeter in je dashboard heeft meestal een afwijking van 5 tot 10 procent naar boven. Europese wetgeving bepaalt namelijk dat die nooit minder mag aangeven dan de werkelijke snelheid, maar wel meer. Autofabrikanten bouwen daarom bewust een marge in, om een negatieve afwijking te voorkomen.
Digitale toerenteller
De digitale toerenteller kun je met het bandje om een van je vinger doen, zodat je hem bij iedere toer met 1 druk op de knop verder laat tellen. Het voordeel van de digitale toerenteller is dat je het zowel tijdens het haken als tijdens het breien kan gebruiken.
Digitale dashboard - Specialist op het gebied van km correctie. Een nieuwe of tweedehandse digitale dashboard kopen is mogelijk, alleen dien je deze in te leren met de juiste kilometerstand. Het probleem is dat een kilometerstand digitale dashboard niet zomaar terug gezet kan worden.
Heb je twijfels of dit allemaal wel klopt, of mist het onderhoudsboekje volledig, dan kun je via de website van de RDW de kilometerstand van een auto controleren. De RDW beheert namelijk de centrale database waarin alle kilometerstanden van de auto's die in Nederland rijden worden opgeslagen.
'Weinig kilometers' op de teller is 50.000 voor een auto van 2 à 3 jaar en 80.000 voor een auto van 4 à 5 jaar. Als je je auto maar af en toe gebruikt en minder dan 15.000 km per jaar aflegt, ga dan gerust voor een oudere auto met meer dan 100.000 km op de teller.