U kunt een bv alleen of samen met anderen oprichten. Het kapitaal van een bv is verdeeld in aandelen. Deze zijn in bezit van de aandeelhouders.
Voor het oprichten van een BV moet je altijd langs een notaris gaan. De notaris maakt namelijk een notariële akte, die jij altijd nodig hebt bij de oprichting. In deze notariële akte worden de statuten van de BV opgericht.
Vroeger moest een beginnende BV € 18.000,- startkapitaal hebben. Deze wet is echter in 2012 aangepast. Het is nu mogelijk om een BV op te richten met elk gewenst startkapitaal. U kunt dus al een BV starten met een startkapitaal van 1 cent.
Het antwoord daarop is ja: er moet minimaal 1 persoon of rechtspersoon (BV) aangewezen worden als statutair bestuurder van de werkmij, maar dat hoeft niet per sé een (holding van een) aandeelhouder te zijn.
Omslagpunt omzetten eenmanszaak naar BV
Vanaf 2024 ligt het omslagpunt om over te schakelen van een eenmanszaak naar een BV meestal rond de jaarlijkse winst van €200.000 of meer. Als uw winstniveau dit bedrag bereikt, kan het fiscaal voordelig zijn om de overstap te maken naar een BV-structuur.
Een eenmanszaak is bij een lagere winst vaak het voordeligste, maar door fiscale wijzigingen zal dit steeds minder vaak het geval zijn. Daarnaast biedt een bv een betere bescherming bij aansprakelijkheid en kan hiermee privé en zakelijk vermogen beter gescheiden gehouden worden.
Als de BV niet genoeg winst maakt om dit salaris uit te betalen of als je minder dan 40 uur werkt in de BV kun je jezelf een lager salaris uitkeren. Dit kan bijvoorbeeld voorkomen in de opstartfase. Dit moet je wel kunnen aantonen bij de belastingdienst.
De BV moet elk jaar jaarstukken opstellen en deponeren bij de KvK. De gemiddelde jaarlijkse kosten van een BV voor de administratie variëren van € 600,- tot € 1.800,- per jaar.
Als je een BV opricht kom je als directeur in loondienst bij je eigen BV. Dat betekent dat er een salaris vastgesteld moet worden. Hier sta je helaas niet vrij in. Je kunt bijvoorbeeld niet (gemakkelijk) zeggen dat je geen loon hoeft en dit dus ook niet uitkeert.
Vroeger (voor 2012) was het namelijk zo dat er 18.000 euro gestort moest worden, ofwel in geld, ofwel in bezittingen (zoals een pand). Sinds 2012 is deze drempel echter gelicht, en volstaat in principe een storting van één cent. Je mag dus helemaal zelf weten hoeveel kapitaal je in je bv stort.
De Kamer van Koophandel verwerkt de aanvraag vaak binnen 1 werkdag. De notaris upload daarna de oprichtingsakte, KvK uittreksel en aandeelhoudersregister in het Firm24 portaal en jij kunt aan de slag!
In het kort heeft het oprichten van een BV de volgende voordelen: De BV is een rechtsvorm met een beperkte aansprakelijkheid. U betaalt slechts 16,5 of 25% belasting over de winst van uw BV. U kunt uw eigendommen en financiële risico's verdelen over meerdere BV's via een holding.
Wat zijn de voordelen van een bv voor zzp'ers? Een bv is een rechtspersoon, een eenmanszaak niet. Dat betekent dat je bij een bv in principe niet aansprakelijk bent voor de schulden van je bedrijf. Een ander voordeel van een bv is dat er bij hoge winst minder belasting hoeft te worden betaald dan bij een eenmanszaak.
Als u werkt bij een BV, bent u in de meeste gevallen niet privé aansprakelijk. Dit is alleen mogelijk wanneer er sprake is van onbehoorlijk bestuur. Een VOF daarentegen is geen rechtspersoon.Iedereen die is aangesloten bij de VOF als aandeelhouder of werknemer is 100% privé en hoofdelijk aansprakelijk.
De BV heeft rechtspersoonlijkheid, wat betekent dat de BV een op zichzelf staande entiteit is. Daarom kun je niet zomaar geld onttrekken aan de BV, maar moet je jezelf een salaris betalen. Het salaris van de DGA is aan een bepaald minimum gebonden. Dit heet het gebruikelijk loon.
Het wettelijke minimum salaris DGA: €51.000 (in 2022 was dit nog €48.000);100% van het loon uit de meest vergelijkbare dienstbetrekking; of. Het loon van de meest verdienende werknemer in jouw BV.
Toestemming werkgever
In je arbeidsovereenkomst, CAO of personeelsreglement kun je terugvinden of je naast je baan een eigen bedrijf mag starten. En zo ja: onder welke voorwaarden? Openheid en eerlijkheid naar je werkgever toe werkt hierbij meestal het beste.
Pas als je bv meer dan 50 medewerkers en een netto omzet heeft van minimaal €8.800.000 is een accountantsverklaring nodig. Dus een boekhouder met verstand van zaken kan prima en voordelig je administratie en aangiftes doen.
De kosten van een boekhouder zijn gemiddeld €65,- per uur. Meestal wordt er een vast bedrag per maand voor de administratie afgesproken. In dit geval kost een boekhouder voor een ZZP'er gemiddeld €100,- per maand en voor een BV €150,- per maand.
U heeft een BV waar u niets mee doet, een zogenaamde slapende BV.
In principe mag je altijd lenen uit je bv, tenzij er natuurlijk geen geld meer in je bv zit. Waar het echter om gaat is dat als je leent uit een bv je netto geld haalt uit een pot waar 'bruto' geld in zit. Oftewel, over het geld wat in de (stamrecht) bv zit dient nog belasting afgedragen te worden.
U dient een verlaging van het salaris aan te vragen bij de Belastingdienst. Pas nadat zij ermee akkoord zijn gegaan, kunt u het salaris daadwerkelijk verlagen.
In bepaalde gevallen is het verstandig of zelfs noodzakelijk om een BV op te heffen. U kunt uw BV ontbinden na een formeel besluit van de aandeelhouders. Het is echter wel van belang dat u alle activa van de BV liquideert, voordat de BV opgeheven kan worden.