Zelf start ik altijd gewoon met de versnellingsbak in de vrij en zonder ingetrapte koppeling, de motor draait dan iets sneller dan met de koppeling ingetrapt omdat het koolstoflager toch enige weerstand geeft. Met warme motor is dit verschil nog groter omdat de olie in de bak dan dunner is.
Niet starten met de koppeling ingetrapt. De lagers van de krukas zijn nog niet gesmeerd en zullen sneller slijten. Voor het stoplicht ook de koppeling niet ingedrukt houden. Dit geeft ook axiale speling /slijtage op de krukas.
Het is raadzaam om het koppelingspedaal alleen kort in te trappen wanneer dit echt nodig is. Het aanraken of licht intrappen van het pedaal leidt al tot hogere slijtage en een kortere levensduur.
Wat gebeurt er met mijn motor als ik schakel zonder de koppeling in te houden? Met de motor gebeurd niets.Met de versnellingsbak kan mogelijk iets gebeuren. Bij het schakelen grijpen pennen in een tandwiel waarin gaten voor die pennen zitten.
Met koppeling ingetrapt, heeft de startmotor het wat gemakkelijker (kan vooral helpen als je accu wat minder is/wordt) > Je kunt langer 'doorstarten' als je de koppeling intrapt bij het starten waardoor de kans dat de auto aanslaat voordat de accu het niet meer trekt groter is.
Er kan altijd lucht weglekken langs de zuigerveren en kleppen. Op een helling parkeren in de versnelling is dus niet verstandig. Altijd de handrem gebruiken (en een extra klikje aantrekken). Als je de auto in de 1e versnelling nog kan wegduwen dan lekt er wel heel veel lucht langs de kleppen of zuigers.
Je kunt doorrijden met een versleten koppeling, maar verstandig is het niet. Ten eerste omdat een versleten koppeling zorgt voor schade aan het vliegwiel en een nieuw vliegwiel kost honderden euro's. Ook verbruikt de auto veel meer brandstof per kilometer omdat de kracht niet volledig overgebracht wordt naar de wielen.
De koppeling kan niet meer worden ingedrukt. Schokkend gevoel in koppeling pedaal wanneer deze wordt ingedrukt. Een schreeuwend, schurend of zoemend geluid wanneer de koppeling is ingedrukt. Branderige geur bij schakelen.
Wanneer de koppelingsplaat zo dun is geworden dat hij slipt, treden serieuze problemen op. De auto zal moeite hebben met schakelen en op een gegeven moment zelfs helemaal niet meer vooruitkomen. Laat het niet zover komen. Door je koppeling op tijd te laten vervangen, voorkom je onveilige situaties op de weg.
Als u uw auto lange tijd niet gebruikt, parkeert u de auto door hem in de eerste versnelling te zetten.Hierdoor is de auto niet gemakkelijk in beweging te krijgen. Wordt de handrem wel gebruikt tijdens langdurig parkeren, dan loopt u kans dat de handrem vastroest.
Het onnodig of te vroeg ontkoppelen kan zorgen voor een langere remweg. Dit komt doordat er niet op de motor wordt afgeremd wanneer de koppeling is ingetrapt met als gevolg dat het remsysteem alles 'alleen' moet doen.
Laat je voet nooit te lang op de koppeling rusten na het schakelen. Dit kan ervoor zorgen dat de verbinding tussen de motor en de versnellingsbak niet helemaal tot stand komt, wat weer zorgt voor extra slijtage aan de koppeling. Na het schakelen kun je het beste de voet direct van de koppeling afhalen.
De meeste startproblemen zullen namelijk door de accu worden veroorzaakt. Maar er kunnen ook andere oorzaken zijn zoals de weersomstandigheden, een versleten startmotor, defecte bougies of een verzadigd brandstoffilter. Ook kan het er aan liggen dat u simpelweg geen brandstof meer in uw auto heeft.
Een gek geluid bij de start kan ook aanduiden dat de startmotor kapot is. U kunt bijvoorbeeld een ratelend, tikkend of zoemend geluid horen, in plaats van een startende motor.
Houd het koppelingspedaal even vast bij het aangrijpingspunt 2 á 3 seconden is genoeg. Zo kom je geleidelijk op gang zonder schokken of afslaan van de motor. Doe dit ook na het overschakelen vang de koppeling op.
Schakel de hoogste versnelling in met de handrem van de auto stevig aangetrokken. Laat nu de koppeling langzaam opkomen. Als de koppeling defect is, zal de motor gewoon blijven draaien en zullen er geen veranderingen optreden.
Een bekend signaal van een versleten koppeling is dat uw koppeling begint te slippen; de auto versnelt nauwelijks wanneer u de koppeling laat opkomen. Ook wanneer u flink gas geeft tijdens het rijden en de auto versnelt vervolgens niet- of traag, kunt u ervan uitgaan dat de koppeling kapot is.
De koppeling vervangen is een reparatie die sterk afhankelijk is van uw type auto. De prijs van het vervangen van de koppeling zal dus ook verschillen per auto. De kosten voor het vervangen van de koppeling liggen vaak tussen de € 300 tot €1.000, afhankelijk van het type auto.
Vooral in de bergen en met caravans een veelvoorkomend probleem. Tip van de Wegenwacht: rijd niet met een slippende koppeling. Dat wil zeggen: laat nooit de koppeling erg langzaam opkomen of maar half opkomen. Hierdoor slijt de koppelingsplaat zeer snel en dat is een dure reparatie.
Slijpende, fluitende of ratelende geluiden wijzen op een versleten of ingelopen druklager omdat metaal tegen metaal wrijft. Dit is met name het geval wanneer het geluid van het intrappen van het koppelingspedaal afneemt.
Trek rustig op
Wanneer er sneeuw ligt en je geeft teveel gas, kun je je ingraven en vast komen te zitten. Wegrijden in de tweede versnelling is een goede remedie, maar belangrijker nog is om weinig gas te geven bij het optrekken en heel voorzichtig de koppeling omhoog te laten komen.
In de eerste versnelling (of achteruit) is de auto het beste vergrendeld. In een hogere versnelling zou de motor gemakkelijker kunnen meedraaien als de auto een duwtje krijgt. Op hellingen blijft het advies om de parkeerrem cq handrem te gebruiken.
Indien je een stoplicht nadert, wat kan je dan het beste doen? (wat betreft brandstof besparen en zo min mogelijk slijtage). 1. In de versnelling blijven (bv 5), gas los, evt bijremmen en op het laatst de koppeling indrukken ivm lage toeren en daarna terugschakelen (2 of 1).