Wat Is Een VLABEL – Schatting? Een VLABEL taxatie is een waardebepaling van onroerende goederen die als bindend en correct worden beschouwd, mits deze zijn opgesteld door een Erkend Schatter – expert volgens de vormvereisten van het kwaliteitscharter voor schattingsverslagen.
Procedure voor erkenning
U dient een aanvraag in voor opname op de lijst van erkende schatters-experten door het formulier 'erkenning schatter-expert' in te vullen, te ondertekenen en digitaal te bezorgen aan de Vlaamse Belastingdienst via [email protected].
Een Vlabel schatting biedt u de garantie dat er geen discussie is met de fiscus. Bij het overlijden van een persoon met eigendommen in Vlaanderen, zijn er erfbelastingen verschuldigd (vroegere successierechten). De aangifte termijn is in principe 4 tot 6 maanden, na het overlijden.
Notaris Dirk Michiels geeft volgend antwoord: “Er is geen wettelijke 'vervaltermijn' voor een schatting, maar 1 jaar lijkt een redelijke termijn. Nadien past men de schatting best aan, en dit aan de evolutie van de vastgoedprijzen voor het desbetreffende onroerend goed in die streek.
Daarentegen is een onafhankelijke schatter echt wel een onafhankelijke partij. Hij of zij is vaak een expert-landmeter en heeft er geen enkel belang bij om de waarde van jouw huis hoger of lager in te schatten. Dit biedt je meer zekerheid over de geschatte waarde.
Ze bekijken de markt en vergelijken prijzen van gelijkaardige woningen in de buurt. De schatter brengt steeds ook een bezoek waarbij hij alle ruimtes van de woning inspecteert. Een opgeruimd huis maakt het voor de schatter makkelijker om zijn werk uit te voeren.
Kan het niet gratis? Door de band genomen is een expert inschakelen om de waarde van je woning te bepalen vrij duur. Toch zijn er ook mogelijkheden om je woning gratis te laten schatten. Vaak rekenen makelaars geen kosten aan als je na de schatting een beroep doet op hun kantoor om je woning te verkopen.
Voor een schatting kan je terecht bij een vastgoedmakelaar, notaris of landmeter/vastgoedexpert. Online kan je gemakkelijk een kantoor bij jou in de buurt vinden dat je hiermee kan helpen. Neem je liever zelf het heft in handen? Dan kan je gebruik maken van een gratis online schattingstool.
Deze schatting is gratis en bindend. Als u zelf niet akkoord gaat met het resultaat, dient u bezwaar in te dienen en desnoods te procederen. U doet beroep op een onafhankelijk beëdigd Vlabel erkend schatter-expert die een schattingsverslag opmaakt conform het kwaliteitscharter van Vlabel.
Eigen schatting woning
Aan de hand van zoekertjes in jouw streek kun je ook de prijs per vierkante meter berekenen. Deel de verkoopprijs door de totale oppervlakte. Vermenigvuldig de prijs per vierkante meter met het aantal vierkante meter van je woning. Zo krijg je een idee van de waarde van je woning.
2) Een aanvraag bindende schatting (ABS)
Daarnaast is het sinds 1 april 2019 mogelijk om een schatting te vragen aan de Vlaamse Belastingdienst zelf. Deze schatting is kosteloos en bindend. U dient deze schatting aan te vragen voordat u de aangifte van nalatenschap indient en voordat de aangiftetermijn is verstreken.
U doet de aanvraag door een aangetekende brief te richten aan de ontvanger van het kantoor Rechtszekerheid waar u de aangifte van nalatenschap moet indienen. De door de deskundigen vastgestelde waarde is bindend voor de aangevers en de administratie.
De expertise ofwel schattingsverslag is belangrijk voor de bank of kredietmaatschappij om de waarde van een woning te bepalen. Aan de hand van het expertise of schattingsverslag wordt de venale waarde en de quotiteit bepaald.
Om de waarde van je woning te bepalen, kun je een taxateur inhuren. Hier zijn echter in de meeste gevallen flinke kosten aan verbonden. Andere manieren om achter een woningwaarde te komen, zijn het opvragen van informatie bij Het Kadaster of Calcasa. Maar helaas zijn ook hier kosten aan verbonden.
De waarde van een woning wordt bepaald door makelaars en taxateurs. Hierbij zijn een aantal factoren belangrijk. Samen met Sylvia van Zantvoort, makelaar en taxateur bij Mutters Makelaars, nemen we ze door. Sylvia: "De belangrijkste factor voor een waardebepaling is de ligging van een huis.
Wat is de WOZ-waarde van een woning? U kunt de WOZ-waarde van uw huis inzien via het WOZ-waardeloket. Als huizenbezitter ontvangt u ieder jaar een brief (beschikking) van uw gemeente met de nieuwe WOZ-waarde. Meer informatie leest op de pagina WOZ-waarde.
Een waardebepaling kost je immers niets en daarom kun je er in een ideaal geval meerdere van laten uitvoeren. Zo krijg je een reëel beeld van de mogelijke verkoopprijs en kun je tegelijk makelaars met elkaar vergelijken.
Bekijk de stijging van de huizenprijs in elk jaar sinds 1995. In 2020 steeg de gemiddelde huizenprijs met maar liefst 10 procent, wat Nederland een Europese podiumplaats opleverde. Sinds 2013 is er sprake van een vrijwel lineaire toename. Begin 2021 staat de gemiddelde verkoopprijs op ruim 357.000 euro.
Het is de taak van een onafhankelijke schatter om de waarde van uw woning te schatten. formule om de waarde van een huis te schatten, bestaat niet. Om een professionele waardebepaling van een woning of huis te kunnen maken, moet een schatter rekening houden met meerdere factoren. Hoe meer grond, hoe duurder de prijs.
Vanaf 2022 wordt het verplicht om je droomwoning te laten schatten wanneer je een hypothecaire lening wil afsluiten bij een bank. Belangrijk: de bank zal zich voor de lening niet langer baseren op de verkoopprijs, maar wel op de geschatte waarde.
De innerlijke waarde geeft de kostprijs aan op vandaag voor diegene die het perceel en het gebouw in die welbepaalde configuratie en afwerking zou kiezen.
De vetusteit of sleet aan een gebouw is de waardevermindering op basis van de ouderdom, het gebruik, de frequentie van het onderhoud en de kwaliteit van het onderhoud. Dit is met andere woorden de slijtagegraad van het te ramen goed die normaal in verhouding ligt met de leeftijd van de woning.
Kan ik mijn aangifte van nalatenschap alleen opstellen, zonder notaris? Ja, U kunt altijd zelf een aangifte van nalatenschap opstellen. Er is geen wettelijke verplichting om een een notaris hiervoor in te schakelen, aangezien het niet om een notariële akte gaat.
Ofwel bij een notaris, wat gemiddeld tussen de 300 en 500 euro kost. Ofwel gratis bij het Kantoor Rechtszekerheid bevoegd voor de woonplaats van de overledene, op voorwaarde dat de nalatenschap aan bepaalde wettelijke voorwaarden voldoet.