Allereerst en dat geldt voor alle permanent aangedreven 4x4 voertuigen, slepen mag mits alle 4 de wielen gewoon rollen (zoals je normaal ook rijdt). NOOIT met een as geheven (met een zgn. "Lepelwagen") afslepen. LET OP: Als de motor niet meer loopt, heb je ook geen stuurbekrachtiging en rembekrachtiging meer.
Een handgeschakelde auto mag je, bij pech, gewoon slepen, maar bij wagens met een automatische versnellingsbak wordt dat sterk afgeraden.
Nee dat kan niet, ook niet in neutraal en zeker niet als de motor van de gesleepte auto niet draait. Het heeft met smering van de bak te maken. Er moet wat over in de handleiding staan...
Een automaat kan je niet aanduwen. Gebruik startkabels of bel direct pechhulp, want ook slepen is met een automaat niet aan te raden.
Een automaat heeft beperkingen als de eerste versnelling erg lang is. Om dan weg te rijden is erg veel slip nodig in de koppeling (koppelomvormer) en ontstaat veel warmte. Ook als het gat tussen de eerste en de tweede versnelling relatief groot is, kan dat ongunstig zijn.
Standen automaat
Zet je de auto in de P-stand, dan blokkeert je versnellingsbak. Deze stand heeft dus als het ware hetzelfde effect als je handrem. Het zorgt ervoor dat je auto niet gaat rollen na het parkeren.
Om te vertrekken met een automaat, hou je je voet eerst stevig ingedrukt op het rempedaal en zet je de pook in de D-stand. Start de motor en laat het rempedaal langzaam los (vergeet de handrem niet!). De auto begint nu te rijden. Om sneller te gaan, druk je het gaspedaal in.
''Gebruik altijd de parkeerrem bij parkeren op een hellende ondergrond - de P-stand van de automatische versnellingsbak is niet voldoende om de auto in alle situaties vast te houden''. U zou dus kunnen kiezen voor P en de handrem. Wielblokken lijkt me dan overbodig. Met de neus omhoog of omlaag maakt niet uit.
Het maakt niet uit of het aumaat is of handgescheld. Zolang de bak maar in zijn vrij staat. Bovendien heeft een smart een gewone versnellingsbak die gestuurd wordt. Je kan hem dus zelfs aan slepen, wat met een echte automaat niet kan.
Sleep de auto altijd zo dat de wielen in de rijrichting draaien. Sleep auto's met automatische transmissie niet op een snelheid hoger dan 80 km/h(50 mph) en niet verder dan 80 km (50 mile).
Een auto slepen β wetgeving
De afstand tussen het slepende en het gesleept wordende voertuig mag niet meer dan 5 meter bedragen. Het is verboden om sleephandelingen te verrichten tussen een motor en een auto β in beide richtingen.
Bij het binnenrijden van een kettingwasstraat staat er meestal de volgende aanwijzing voor voertuigen met automatische transmissie: βUit de versnelling, versnellingspook op βNβ, motor uitzetten, niet sturen, niet remmen. β
Dat is vaak een probleem, omdat de meeste merken in de handleiding aangeven dat hun elektrische wagen helemaal niet gesleept mag worden. De reden hiervoor is dat de aandrijving rechtstreeks op de wielen gebeurd en er dus geen onderbreking met een neutrale stand is als de wagen stilstaat zoals in een klassieke wagen.
Aangezien een elektrische auto geen koppeling heeft om hem 'in z'n vrij te zetten', draait tijdens het slepen de hele aandrijflijn mee, wat kan zorgen voor schade. Dient de auto toch (weg)gesleept te worden, is het raadzaam het instructieboek te checken voor aanwijzingen.
Trap het rempedaal in en houd het ingetrapt en tik dan op het touchscreen op Bediening > Service > Slepen. Op het touchscreen wordt een bericht weergegeven dat aangeeft hoe u de Model Y correct transporteert. Houd de toets Transportmodus ingedrukt totdat deze blauw wordt.
De letter S staat voor sport: dit houdt in dat de auto minder ver zal opschakelen, zodat er meer acceleratie (versnelling) plaats vindt wanneer je gas geeft. De letter M staat voor manual: hier geef je zelf wanneer de auto op moet schakelen of juist terug moet schakelen.
P = 'park' (parkeren) R = 'reverse' (achteruitrijden)
Een automaat rijden is veiliger
Doordat je niet hoeft te schakelen en niet koppelt, is concentreren op wat er rondom jou gebeurt veel makkelijker. Daarnaast hoef je je stuur niet los te laten om handmatig te schakelen en met twee handen aan het stuur rijden is altijd veiliger.
Met een automaat heeft u geen last meer van de hellingproef. Als je de rem loslaat begint de auto namelijk vanzelf te rijden. Geen gedoe meer met achteruit rollen, snel schakelen en gas geven dus.
De automaat bonkt. De auto schommelt in toeren. De auto verbruikt veel brandstof. De automaatbak van de auto doet het niet meer.
Met een automaat in de bergen rijden
Heb je een automaat, dan is het verstandig om deze in de handmatige stand te zetten. Hierdoor kun je zelf de gewenste versnelling kiezen en zo veel mogelijk op de motor afremmen bij een afdaling. Ook voorkom je dat de auto bergop te snel doorschakelt naar een nieuwe versnelling.
Wat betekent de B-stand? Bij de knop van de automaat vind je de B-stand. Die staat voor Brake of Bremse (Engels respectievelijk Duits). Schakel je die in, dan remt de auto bij het loslaten van het gaspedaal (hoe vreemd dit ook klinkt voor een elektrische auto) meer op de motor af.
Bovendien is een automaat over het algemeen veel zuiniger dan een handgeschakelde auto. Een automaat schakelt namelijk op het juiste moment en rijdt daarom altijd op het optimale toerental.
Met een automaat op vakantie
Rijd je met een automaat over bergpassen? Zet hem dan in zijn 1 of 2, dat zijn aparte bergversnellingen. Als je dit niet doet, dus de auto dus in zijn D (=Drive) laat staan, schakelt hij te snel op bij het oprijden van de berg en remt hij niet af op de motor bij het afdalen van een berg.
Als de batterij helemaal leeg raakt, moet u deze weer opladen. Als u de batterij gedurende langere tijd leeg laat, kan het zijn dat u de Model 3 niet meer kunt opladen of gebruiken en u de auto met startkabels moet starten of de laagspanning-batterij moet vervangen.