Je kunt een creditcard, zoals een Visa card of Mastercard niet zelf blokkeren. In sommige gevallen wordt de creditcard automatisch geblokkeerd door de creditcarduitgever, bijvoorbeeld als de pincode meerdere malen foutief is ingevoerd of als er verdachte financiële transacties plaatsvinden.
Het kan zijn dat wij je creditcard hebben geblokkeerd. Dit doen we bijvoorbeeld als er drie keer een verkeerde pincode in wordt getoetst. Zo beveiligen we je creditcard tegen eventueel misbruik door anderen.
Dan krijgt u een boete van de creditcardmaatschappij.Die boete is pittig: vaak 1 of 2% van het openstaande saldo. Te laat betalen levert een pittige boete op. Door deze boete en de vertragingsrente loopt de creditcardschuld snel op.
Was je in de war met je particuliere creditcard en heb je een paar keer de verkeerde code ingetoetst? Met al die pasjes van tegenwoordig, begrijpen we dat helemaal. Wij blokkeren je Rabo BusinessCard als je drie keer de verkeerde pincode hebt ingetoetst.
Dit is mogelijk. Om je creditcard betaling terug te draaien neem je (telefonisch) contact op met je creditcardmaatschappij. De creditcardmaatschappij zal wel om aanvullende documentatie en bewijs vragen om je terugbetaling te onderbouwen.
Tijd voor het terugdraaien van creditcardbetalingen
U kunt tot 60 dagen na het uitvoeren van de transactie een verzoek tot terugboeking indienen . Sommige uitgevers staan u ook toe om tot 180 dagen na de transactie een verzoek in te dienen. Nadat u het verzoek hebt ingediend, geven de meeste uitgevers u binnen 1-2 dagen een terugbetaling voor frauduleuze of ongeautoriseerde transacties.
Nee, alleen afgeschreven bedragen van je creditcard kan je proberen terug te vragen. Voor een reservering op je creditcard kan dit niet. Een reservering op je creditcard is een betaaltransactie die nog niet volledig verwerkt is, en die niet meer kan worden ingetrokken.
'Betaalpas is actief' verandert nu naar 'Betaalpas is geblokkeerd'. De blokkade gaat direct in en duurt zo lang als je wilt.
Als er onvoldoende saldo op de gekoppelde bankrekening van jouw creditcard staat, of als het openstaande saldo om een andere reden niet afgeschreven kan worden, dan neemt de creditcardmaatschappij contact met je op, met een verzoek om het op te lossen. Vaak proberen ze het vervolgens nog een keer af te schrijven.
Je hebt een betalingsachterstand en kan dit niet direct terugbetalen. Samen bespreken we de opties voor een betalingsregeling.Je kunt het openstaande bedrag in één keer of in termijnen terugbetalen.
Meestal tussen de 25e en 30e dag van de kalendermaand ontvang je per post en/of digitaal een rekeningoverzicht met daarop je recente creditcarduitgaven. Hierna heb je 2 tot 4 weken de tijd om deze rekening te betalen, afhankelijk van de aanbieder.
Wat als ik mijn creditcard rekening niet kan betalen? Heb je een creditcard rekening niet op tijd betaald, dan kunnen er twee dingen gebeuren. Je kunt een boete krijgen of je kaart wordt geblokkeerd, het hangt van je creditcardmaatschappij af wat er gebeurt.
Hoe weet ik of mijn kaart geblokkeerd is? U kunt de status van uw kaart achterhalen door te bellen naar het creditcardklantenservicenummer van de bank en/of door in te loggen op uw netbankrekening .
Wat moet ik doen als mijn betaalkaart geblokkeerd is? Als je het slachtoffer bent geworden van diefstal of fraude, raden wij je aan aangifte te doen bij de politie en de transacties op je rekeningen te controleren, zodat je ze zo snel mogelijk kunt betwisten als je ze niet zelf hebt gedaan.
Een tijdelijke blokkering stopt alle transacties op uw kaart . Uw kaartnummer en gegevens blijven bewaard, waardoor u ze eenvoudig kunt terugdraaien. Als u niet zeker weet of u uw kaart bent verloren, raden we u aan om een tijdelijke blokkering uit te voeren. Een permanente blokkering verwijdert uw kaartgegevens.
We blokkeren je creditcard als je 3 keer de verkeerde pincode hebt ingetoetst.
De creditcardmaatschappij neemt de verantwoordelijkheid voor de veiligheid van je creditcard. Als deze organisatie vermoedt dat een betaling frauduleus is, zal zij de betaling blokkeren.
Met de wachttijd van 4 uur heb je meer tijd om te controleren of het verhaal klopt. Hierdoor maken we het fraudeurs moeilijker om geld van je betaalrekening af te halen. Vertrouw je het niet of heb je het idee dat er iets niet klopt? Neem dan direct contact met onze alarmlijn 088 - 722 66 00.
Laat onterechte afschrijvingen terugboeken
Een belangrijk voordeel van een creditcard is dat betalingen kunnen worden teruggeboekt. Is er bijvoorbeeld een afschrijving gedaan waar je het niet mee eens bent? Dien dan een verzoek tot terugbetaling in bij ICS, die zorgt ervoor dat jij je geld terugkrijgt.
Ja, dit kun je doen via de knop 'Overboeking' in de Rabo App of internetbankieren.
Je creditcard tijdelijk blokkeren
Ben je je creditcard kwijt, maar denk je hem nog terug te vinden? Blokkeer je creditcard dan tijdelijk via internetbankieren of de Rabo App. Zo weet je zeker dat anderen je creditcard niet kunnen gebruiken.
Ja - de meeste creditcardmaatschappijen laten u een bedrijf blokkeren om uw creditcard te belasten . Dit geldt alleen voor toekomstige kosten en u kunt geen transactie blokkeren die al is verwerkt.
Bel ons dan op +31 88 722 66 00, 24 uur per dag, 7 dagen per week.
Het kan tot 21 dagen duren voordat een creditcard reservering is verwerkt of verdwenen van je overzicht. Om een gereserveerd bedrag eerder in te laten trekken kun je hiervoor contact opnemen met het bedrijf aan wie de betaling is verricht.