Kan de chiptuning weer ongedaan gemaakt worden? Ja, u kan de software op ieder moment door ons origineel laten maken, bijvoorbeeld bij verkoop of inleveren van de (lease)auto.
Kan chiptuning weer ongedaan worden gemaakt of worden verwijderd? Ja, dat is mogelijk.
Een dealer kan bij regulier onderhoud niet zien dat de software is aangepast. Indien u een probleem met de auto heeft en deze terug moet naar de importeur of fabrikant, houdt er rekening mee dat zij de software aanpassing wel kunnen zien.
Dat klinkt heel verleidelijk, maar pas op: ondeugdelijke chiptuning kan leiden tot grote problemen, zoals dure schades aan motor en versnellingsbak. Het klinkt geweldig: 30, 40, 50 pk en nog veel meer newtonmeters extra, voor pakweg 200 euro.
Zijn er gevolgen voor de verzekering door chiptuning? Ja, omdat verzekeringen berekend worden aan de hand van het kW van het voertuig,moet u in principe uw verzekering aan laten passen na het uitvoeren van chiptuning.
Door chiptuning gaat het verbruik van de auto bij gelijk gebruik omlaag. De motor presteert beter en om dezelfde prestaties te leveren heeft deze minder brandstof nodig. Als de bestuurder juist gebruik gaat maken van het verbeterde rendement en niet harder gaat optrekken of rijden, zal het verbruik dalen.
Met een chiptuning is het mogelijk om wat zuiniger te rijden, reken op maximaal een paar procent.
Veel mensen denken dat na de chiptuning van een auto er meer schadelijke stoffen worden uitgestoot. Dit klopt echter niet. Na het chiptunen is er niks veranderd aan de stoffen en de hoeveelheid schadelijke stoffen die vrijkomen bij uitstoot. Hierdoor kunnen er dus geen extra schadelijke stoffen ontstaan.
Stage 1: U kiest voor deze methode als u een betrouwbare en veilige vermogenstoename wilt. Tevens is deze methode ook geschikt voor uw auto als u meer, maar niet het maximale uit uw motor wilt halen. Deze tuning methode is veilig en is ook één van de meest gekozen stages.
Als je de prestaties van je auto verbetert (tunen), betaal je meestal meer premie voor je autoverzekering. Aanpassingen aan het uiterlijk van je auto hebben hier geen invloed op. Toegevoegde of ingebouwde accessoires kun je extra meeverzekeren bij je autoverzekering, waardoor je premie vaak wel omhoog gaat.
Hoeveel meer vermogen / koppel krijg ik erbij? Pro Car Tuning stemt met behulp van chiptuning de parameters/kernvelden opnieuw, maar dan meer ideaal, op elkaar af. Dit alles resulteert bij turbomotoren van 20 tot 40% prestatieverbetering, dus koppel (trekkracht/Nm) en vermogen (Pk).
Chiptuning is legaal in Nederland zolang je blijft voldoen aan de regels van de RDW. Volgens de RDW ben je verplicht je auto te herkeuren wanneer het vermogen van de motor met meer dan 20% wordt vergroot na het chippen.
Verzekeraars stellen over het algemeen dezelfde regels als de RDW. Als je auto meer dan 20% extra vermogen krijgt na het tunen, zul je dit dus ook met je verzekeraar moeten overleggen. Independer noemt daarnaast dat ze ook na de volgende aanpassingen willen dat je contact met ze opneemt: Let op!
Een auto kan tuning altijd blijven rijden op de door de fabriek voorgeschreven brandstof, echter raden wij klanten altijd aan premium brandstof te tanken dit is beter voor het resultaat en zeker voor behoud van de motor.
Zien of die gechipt is kan door te kijken naar turbodruk en inspuiting in de vagcom log, ABT schijn je ook makkelijk te kunnen zien via vagcom of gewoon door een stempel in het boekje van je auto of een sticker op de kofferbak.
Hoe werkt chiptuning stage 2? In Nederland is chiptuning volledig legaal. Met chiptuning stage 2 kunt u het maximale vermogen uit uw auto halen. Deze stage is vergelijkbaar met stage 1+.
Bij stage 2 tuning worden verschillende componenten van het voertuig aangepast om de prestaties en het vermogen te verhogen. De belangrijkste wijzigingen omvatten meestal: Chiptuning: Net als bij stage 1 tuning wordt de software van de Electronic Control Unit (ECU) aangepast om de motorparameters te optimaliseren.
Met stage 2 chiptuning worden hardware gerelateerde aanpassingen aan de auto gedaan. De chiptuning specialisten van Transtune optimaliseren de ontsteking en brandstofinjectie wat ervoor zorgt dat de motor meer vermogen levert. Daarnaast kan er gekozen worden voor extra hardware aanpassingen zoals een downpipe.
Een goede stage 1 chiptuning kost tussen de 200 en 400 euro. Onder de 200 euro is het lastig om goede tuning te doen, aangezien er 2 tot 4 uur duurt om uit te voeren. Ook is er specialistische kennis nodig om goede chiptuning uit te voeren. Je kunt chippen met een goedkoop OBD stekertje uit china.
Stage1 chiptuning is de voordeligste manier om zonder grote ingrepen en kosten meer trekkracht en vermogen uit uw auto te halen. Dit wordt gedaan door de software van de motorccomputer (ECU) aan te passen. Deze software-aanpassing is zeer specialistisch en vereist veel kennis van de techniek onder de motorkap.
Stage 2 Chiptuning €399,-
Dat kan met stage 2 chiptuning in combinatie met mechanische aanpassingen aan uw auto. Om het vermogen van uw auto – op een veilige manier – met meer dan 20 pk te verhogen, zijn mechanische aanpassingen aan de auto vereist. Enkele voorbeelden hiervan leest u hieronder.
Hoe werkt chiptuning stage 1
Chiptuning is in Nederland volledig legaal. Wilt u niet perse het maximale uit uw voertuig halen, maar wilt u wel meer vermogen? Dan kiest u voor deze stage.
Wat is het verschil tussen stage 1, 2 & 3? Stage 1 is de optimalisatie van het motormanagement van uw wagen. Een softwarematige aanpassing die geschikt is voor dagelijks gebruik met de standaard onderdelen van de wagen. Bij stage 2 en hoger gaan wij uw wagen voorzien van nog meer vermogen!
Chiptuning fase 3 is het proces waarbij de computer van een auto wordt aangepast om meer vermogen uit de motor te halen. Het proces omvat het wijzigen van de manier waarop de motormanagement systeem (ECU) het brandstofmengsel, het ontstekingstijdstip en de laaddruk regelt.