Over het algemeen zit je op een stoel achterin de cabine het meest veilig en dan ook nog in de buurt van een nooduitgang. Ook de plekken aan het gangpad zijn wat veiliger als er iets gebeurt, omdat je dan eerder het toestel kunt verlaten.
De beste plaats in economyclass: zo ver mogelijk vooraan, maar idealiter niét bij de (lawaaierige) keuken/toiletten. Hou er ook rekening mee dat je vooraan in economy aan of bovenop de vleugel kunt zitten. Dat wil zeggen dat het zicht naar buiten belemmerd wordt, gesteld dat je aan het raam zit.
Ga dan voorin zitten in het vliegtuig. Zo ben je als een van de eersten het vliegtuig uit, waardoor je eerder bij je aansluitende vlucht bent. Ook zonder transfer is het natuurlijk erg prettig om na een lange reis vlot het vliegtuig uit te kunnen.
In principe hoef je hier helemaal niet over na te denken, aangezien vliegen nog steeds een ontzettend veilig vervoersmiddel is. Wel zijn er statistisch gezien plekken waar je de meeste kans op overleven hebt. Volgens onderzoek is er een lichte voorkeur voor plaatsen achterin het vliegtuig.
Het beste antwoord. Er storten ongeveer 100 vliegtuigen per jaar neer. Dat is vergelijkbaar met 1 vliegtuig dat neerstort elke 3 of 4 dagen. Dagelijks worden er echter ongeveer 90.000 tot 100.000 vluchten uitgevoerd.
Zowel de kauwbewegingen die je maakt bij het eten als het slikken tijdens het eten en drinken, zorgen ervoor dat de buis tussen je keelholte en je middenoor – de buis van Eustachius – open gaat. Hierdoor loopt de druk er sneller doorheen en heb je minder last van je oren.
Als je geen stoel reserveert, kun je tijdens het online inchecken kiezen uit de stoelen die nog vrij zijn. Check je op de luchthaven in, dan wijzen we je een stoel toe. Dat betekent dat je soms niet meer naast je reisgezelschap kunt zitten.
Een vliegtuig is niet ontworpen om op eigen kracht achteruit te rijden (hoewel het in principe wel mogelijk is). Daarom is een pushback truck nodig die het vliegtuig achteruit duwt voordat het kan vertrekken.
Onmogelijk. In de lucht is het drukverschil tussen de binnen- en buitenkant van het vliegtuig simpelweg te groot. Hierdoor is het onmogelijk de nooddeur te openen. Sterker nog, experts beweren dat je eigenlijk een zware krachtige machine nodig hebt om überhaupt de deur open te kunnen krijgen.
Welke stoelen hebben de meeste beenruimte? Vaak zijn dat de rijen aan de nooduitgangen, meestal ongeveer halverwege het toestel. Hou er wel rekening mee dat je op deze plekken verondersteld wordt in geval van nood hulp te bieden. Personen die met kinderen reizen mogen deze rij niet kiezen.
Een luchtzak is een valwind waarbij afgekoelde, zwaardere lucht omlaag beweegt. Een vliegtuig dat in een luchtzak belandt, zal veelal een eind omlaag vallen. Een dergelijke val bedraagt doorgaans enkele meters, maar kan oplopen tot tientallen meters.
Waarschijnlijk is dat een deel stoelen waaruit het grondpersoneel uit kan kiezen bij het inchecken. Dus dat kunnen wel verkochte tickets zijn. Dus eigenlijk kan je dus niet precies zien hoe vol het toestel is, maar je kan wel zien wat er nog beschikbaar is.
Niet beide motoren zijn nodig om te vliegen
Gelukkig is dat nergens voor nodig, want een vliegtuig kan prima vliegen met maar één motor. Vliegen met één motor is wel minder zuinig qua brandstof en er kan dus minder ver mee gevlogen worden.
De vliegtuigen zijn voorzien van drie toiletten: één vooraan en twee achteraan.
Het getal 13 is een ongeluksgetal in Europa, Amerika en sommige landen in Azië. Maar er zijn nog meer pechnummers waar rekening mee wordt gehouden. Andere ongelukgsgetallen zijn 14 (China) en 17 (in Italië en Brazilië). Zo heeft Lufthansa geen rij 13, maar ook geen rij 17.
Nee, in principe heeft een vliegtuig geen 'achteruit' zoals een auto. Ook kan een normaal verkeersvliegtuig met zijn motoren niet achteruit rijden. Alleen twee militaire transportvliegtuigen kunnen wél achteruit rijden door hun motoren 'om te keren'; de Globemaster C17 en de C-5 Galaxy.
KLM heeft geen enkele rij 13 in de vliegtuigen, dus mocht je 'm zien op je instapkaart, dan heb je een klein probleempje.
Nee, je zit niet standaard naast elkaar in het vliegtuig. Als dit belangrijk voor je is, raden we je aan om – indien mogelijk – vooraf stoelen te reserveren, online in te checken of op tijd op de luchthaven te zijn. Je boekt een reis met vier personen. Dan zou je verwachten dat je altijd naast elkaar zit.
Het beste uitzicht heeft u vanaf de stoelen A35, L35, A39, L39, A40, L40, A41, L41, A42, L42. Dan is er namelijk geen vliegtuigvleugel dat het uitzicht in de weg zit. Voor de meeste beenruimte kunt u het beste voor de stoelen op rij 16 en rij 32 kiezen.
De stoel naast de toiletten
Naast de vieze luchtjes, staat er ook bijna altijd een rij mensen naast je. En op de een of andere manier kunnen die mensen niet gewoon stil zijn; ze gaan even rekken en strekken, leunen op jouw stoel en voor je het weet zit er een elleboog in je gezicht.
Hoe hoger het vliegtuig vliegt, hoe lager de luchtdruk is. Als gevolg kunt u buikpijn ervaren, een opgeblazen gevoel hebben of zelfs moeite met uw stoelgang hebben. Dit vervelende gevoel kunt u voorkomen door goed te drinken, regelmatig te bewegen en geen heftige etenswaren te eten voor vertrek.
Als je zo min mogelijk turbulentie wil voelen, moet je in het midden van het midden gaan zitten. Aan de 'raamkant' voel je meer turbulentie dan in het midden van het gangpad. Waar je niet moet zitten, is aan de achterkant van het vliegtuig - daar voel je turbulentie sterker dan in het midden of aan de voorkant.
In China heeft een bijzonder nieuw vliegtuig zijn eerste vlucht over de zee gemaakt. Of eigenlijk op de zee! Het gaat om een 'amfibisch' vliegtuig, wat betekent dat hij in de lucht kan vliegen en op het water kan drijven. De vlucht heeft 31 minuten geduurd.
Onderzoek: KLM veiligste luchtvaartmaatschappij van Europa, tweede wereldwijd. KLM was vorig jaar de veiligste luchtvaartmaatschappij in Europa en de op een na veiligste ter wereld. Die conclusie trekken experts van het Jet Airliner Crash Data Evaluation Center (Jacdec).