Een ding is duidelijk: specificaties zijn essentieel. Elke willekeurige motorolie mag worden gebruikt, zolang deze maar de juiste specificaties heeft — bij voorkeur met een officiële goedkeuring van de OEM (Original Equipment Manufacturer).
Ga niet zelf mengen!
Fabrikanten verkopen ze alsof het een nuttige toevoeging is, maar wij raden dit af. Ons advies: houd je aan de voorschriften van de autofabrikant en ga er niet zelf mee aan de slag. Het kan de prestaties van de motorolie negatief beïnvloeden met mogelijk schade als gevolg.
Wanneer een motorolie voor een voertuig is goedgekeurd, garanderen de fabrikanten dat deze met andere goedgekeurde oliën kan worden gemengd. Viscositeit en prestaties zijn in dit geval niet belangrijk.
Kan het gebruik van de verkeerde motorolie schade aan mijn auto geven? Ja, het gebruik van de verkeerde motorolie kan ernstige gevolgen hebben zoals onvoldoende smering, oververhitting en versnelde slijtage van motoronderdelen.
Verdunnen of verdikken — Het mengen van verschillende viscositeiten kan leiden tot onvoorspelbare veranderingen in de consistentie van de olie . Verdunnen van dikkere olie of verdikken van dunnere olie kan het gevolg zijn, waardoor het vermogen van de olie om optimaal te presteren onder wisselende omstandigheden in gevaar komt.
Wij raden u af om minerale motorolie te mengen met synthetische of semi synthetische olie. Wanneer u verschillende soorten motorolie gaat mengen kan dit leiden tot flinke problemen. Uw motor kan door verschillende oliën schade oplopen en de auto kan zijn prestaties verliezen.
Ja, in principe kunnen verschillende motoroliën, zowel synthetische als minerale olie, met elkaar gemengd worden als ze voldoen aan dezelfde eisen van de voertuigfabrikant .
Ja, de verkeerde motorolie kan schade aan componenten veroorzaken
Als de nauwkeurig afgestelde eigenschappen van de motorolie niet overeenkomen met die van de goedkeuringen van de fabrikant in de motor, kan extreme slijtage of zelfs kostbare componentschade optreden. Fouten in de olieselectie worden daarom meestal al na enkele kilometers merkbaar.
Het verschil is de dikte bij zeer hoge olietemperatuur, zeg boven de 100 graden Celsius. De 5W-40 blijft in die omstandigheden wat dikker dan de 5W-30. Hoewel wij een voorstander zijn van het opvolgen van fabrieksspecificaties, is de dikte bij hoge temperatuur ondergeschikt aan de kwaliteitsnormen.
Als uw olie onveranderd door uw motor blijft stromen, krijgt u te maken met een waslijst aan problemen. Sterker nog, als u te lang wacht met olie verversen, verandert uw gladde en schone olie in vieze drab. Wanneer dit gebeurt, moet uw motor harder werken om door de opeenhoping van smurrie heen te komen.
Een ding is duidelijk: specificaties zijn essentieel. Elke willekeurige motorolie mag worden gebruikt, zolang deze maar de juiste specificaties heeft — bij voorkeur met een officiële goedkeuring van de OEM (Original Equipment Manufacturer).
Is het mogelijk om 5w30 en 5w40 te mengen? Ja, dat is mogelijk.Houd er rekening mee dat de viscositeit (dikte) dan tussen die van beide oliesoorten in komt. Dit kan invloed hebben op de prestaties van de motor en in de mate waarin deze beschermd wordt.
Olie bijvullen of peilen mag met een koude of warme motor, echter wacht altijd minimaal vijftien minuten als de motor gelopen heeft. Wanneer een verbrandingsmotor in een auto loopt dan wordt de motorolie door het motorblok gepompt.
Mannol is een Duits merk top motorolie welke door het Duitse blad „Auto Motor und Sport“ is getest en bestempeld als TestSieger (winnaar). Het Duitse Auto Motor en Sport autoblad (met 3,09 miljoen lezers in Duitsland) heeft Mannol Longlife motorolie gekozen als testwinnaar beste olie in de meest gunstige prijsklasse.
Met andere woorden, een smeermiddel met SAE 5W-30 gedraagt zich beter als het koud is dan een smeermiddel met SAE 10W-40 . Daarentegen genereren oliën met een hogere SAE na de W dikkere smeerfilms en beschermen ze de mechanische onderdelen beter als het voertuig al warm is.
Mocht je toch een andere viscositeit motorolie willen toepassen bijvoorbeeld van een motorolie 15w40 naar een motorolie 5w30 is het noodzakelijk om eerst alle olie af te tappen en dan volledige nieuwe olie te gaan gebruiken. Ook dit is geen garantie voor het goed verlopen van de olieverandering.
De motorolie 5W30 is een zogenaamde multigrade olie en kan in de zomer en in de winter gebruikt worden. Deze olie is geschikt voor zowel benzine- als dieselmotoren. De 5W olie kun je in de winter gebruiken tot een temperatuur van ongeveer -25 °C.
Een dikkere olie biedt namelijk betere bescherming tegen slijtage bij hoge temperaturen. Als u vaak korte ritten maakt of in stadsverkeer rijdt, kan een dunne olie (bijvoorbeeld 0W20 of 5W20) helpen om de motor snel te smeren en efficiënt te laten draaien bij lagere bedrijfstemperaturen.
De motorolie die in Europa wordt verkocht, is bestemd om te gebruiken bij Europese temperaturen. Europese olie is te dun voor motoren van vrachtwagens die in een warm continent rondrijden. In warme gebieden gebruikt u daarom het best olie met een viscositeit die afgestemd is op de hoge temperaturen.
Gebruik alleen wat de handleiding voorschrijft. Het gebruik van de verkeerde olie kan leiden tot verminderde smering en een kortere levensduur van de motor . Als de handleiding zegt dat u synthetische olie moet gebruiken, doe dat dan. In tegenstelling tot wat sommigen denken, zal het toevoegen van synthetische olie aan normale olie de motor niet schaden, maar het heeft ook geen enkel voordeel om dit te doen.
Kan het gebruik van de verkeerde motorolie echt schade aan mijn motor geven? Ja, verkeerde motorolie kan leiden tot onvoldoende smering, oververhitting en versnelde slijtage; waardoor de levensduur van je motor verkort wordt.
Als u echter te dikke motorolie gebruikt, maakt dit niet meer uit. Het smeermiddel kan vastlopen in de kou, waardoor uw auto moeilijk start.
De meeste experts zijn het erover eens dat het mengen van twee merken motorolie riskant kan zijn voor de prestaties van uw motor . Dat komt omdat verschillende fabrikanten verschillende productiemethoden en speciale additieven gebruiken, wat betekent dat er bepaalde oliën zijn met verschillende fysieke eigenschappen.
Of u nu een lichte benzine- of dieselmotor heeft, 5w30 is vaak de aanbevolen motorolie om te gebruiken omdat het stroomt gemakkelijker bij winterse temperaturen. Tegelijkertijd kan het een veilige viscositeit behouden wanneer de motor hard aan het werk is in de zomerse hitte.
Een 0W-30-klasse kan bij veel lagere temperaturen werken dan een 5W-30, omdat de olie sneller stroomt en de motor daardoor in een eerder stadium wordt beschermd . Sommige motoren zijn niet geschikt voor een 0W-30, controleer altijd de handleiding van uw eigenaar voordat u olie aan uw motor toevoegt.