In basis is het het beste als u op één as gelijke banden heeft. Om te beoordelen of u beter 2 banden kunt kopen is het belangrijk te weten hoeveel mm profiel er nog op de banden zit. Als het verschil met een nieuwe band groter is dan 2 mm adviseer ik 2 nieuwe banden te monteren.
Band vervangen
Indien dit diepteverschil groter is dan 5mm dient u één van uw banden te vervangen, de nieuwe band moet in alle opzichten identiek zijn aan de band van dezelfde as.
De gemiddelde prijs zal ongeveer rond de € 25,- per band liggen.
Alle banden vervangen of alleen de kapotte band? Bij een kapotte autoband is het niet verplicht om alle andere banden ook te vervangen, maar het is raadzaam om beide banden op één as te vervangen. Hierbij wordt er wel gekeken hoeveel profiel er nog op de andere band zit.
Banden wisselen duurt gemiddeld een uur. Dit is inclusief het monteren en balanceren van de banden en het vervangen van de ventielen. Een wielenwissel duurt ongeveer 25 minuten.
Een wissel waarbij de winterbanden en zomerbanden gemonteerd of gedemonteerd moeten worden, kan vanaf €120. - Deze prijs is inclusief balanceren van de banden.
2- Tien jaar is het maximum
Wanneer de banden 10 jaar na hun productiedatum nog niet zijn vervangen, adviseert Michelin om ze uit voorzorg te vervangen. Ook als ze nog bruikbaar lijken en volgens de slijtage-indicator nog niet versleten zijn. Dit geldt eveneens voor reservebanden.
Banden moeten in ieder geval 10 jaar na aankoop vervangen worden, ook als deze er aan de buitenkant nog goed uitzien.
De montagekosten zijn wisselend per montage bedrijf, maar reken op 10,00 tot 25,00 euro per band incl.BTW. Uw banden worden voor dit bedrag gemonteerd, gebalanceerd en uw oude banden worden afgevoerd. Door een band te balanceren worden o.a. trillingen in het stuur voorkomen op hogere snelheden.
Een band kan worden gerepareerd als:
Er niet mee gereden is terwijl hij lek was. Enkel het loopvlak is beschadigd (schade aan de zijwand maakt een band onbruikbaar). Het gat niet groter is dan 6 mm.
Er bestaat geen wettelijke norm voor banden op grond van leeftijd. Ook niet in Duitsland. Alleen als u in het bezit bent van een goedkeur om in Duitsland 100 km/h te mogen rijden (Tempo 100) dan mogen de banden maximaal maar 6 jaar oud zijn.
Belangrijk om te weten is dat de drie kleuren de volgende eigenschappen hebben: Rode band: dit is de meest zachte band (de 'soft'). Op deze band kan je het hardst rijden, maar deze slijt ook het snelst.
Gemiddelde levensduur van autobanden
Recent onderzoek wijst uit dat de gemiddelde afstand die je met autobanden kunt afleggen tussen de 30.000 en 100.000 km ligt. Hiermee komt de gemiddelde levensduur van autobanden op ongeveer 65.000 km bij gebruik op “normaal” wegdek.
Je wisselt de banden op de velgen. Daar zit meer werk aan voor het wisselen. Daarbij wordt het ventiel vernieuwd en het wiel gebalanceerd. Reken op kosten die rond de € 115,00 voor vier banden of wielen komen.
Het plakken van een autoband volgens de prop-methode mag alleen worden uitgevoerd op het loopvlak van de band en alleen als de beschadiging niet groter is dan 6 mm. De prop kan tijdens het rijden, door het bewegen van de autoband mogelijk losraken.
'De Stones zijn en blijven de duurste band ter wereld.
De goedkoopste banden vind je bij BandenShop.nl - BandenShop.nl | Bandenshop.nl.
De band is in de meeste gevallen te repareren. Tenzij het lek te groot is, is bandenreparatie meestal mogelijk. Het is echter belangrijk de band te demonter om er zeker van te zijn dat deze niet beschadigd is geraakt door het rijden met een lage bandenspanning.
Controleer eerst de slijtage-indicatoren in de groeven van uw banden. Deze kleine horizontale staafjes zijn gelijkmatig verdeeld over de omtrek van uw band. Als uw band tot op het niveau van deze indicatoren is afgesleten, hebt u de minimale profieldiepte bereikt en dient de band te worden vervangen.