Als de samenstelling van de uitlaatgassen om wat voor reden dan ook niet goed zijn gaat het om een emissiestoring. Er kan dan gewoon met de auto worden doorgereden maar zal er zo snel mogelijk een emissietest moeten worden uitgevoerd.
Wanneer u een emissie storing heeft betekent dat het motormanagement een afwijking gezien heeft waardoor de samenstelling van de uitlaatgassen in het geding is. Dit kan vele oorzaken hebben.
Zet je contactslot in de Aan-positie. Schakel alle accessoires uit. Druk op de "Read"-knop (Uitlezen) op je scanapparaat om de foutmeldingen van de motor uit te lezen. Schrijf de melding of meldingen op in de volgorde waarin ze te zien waren, zodat je ze later kunt gebruiken bij eventuele reparaties.
Ze geven een waarschuwing als er echt een probleem is met de auto. Let ook goed op hun kleur: bij een oranje waarschuwingslampje kun je nog wel even doorrijden, maar pas wel je snelheid aan en ga rechts rijden. Stop op een veilige plaats en controleer wat er aan de hand is. Rij, als het nog kan, dan naar een garage.
De motorstoring kan veroorzaakt worden door allerlei oorzaken. Een vaak voorkomend probleem is bijvoorbeeld dat de motorstuurdoos een signaal binnenneemt dat niet geloofwaardig is. Het kan bijvoorbeeld zijn dat een temperatuursensor aangeeft dat de motortemperatuur -70°C is.
Wat betekent het motormanagement lampje
Wanneer het motormanagement lampje in uw auto gaat branden, betekent dit dat er een storing gedetecteerd is in het motormanagementsysteem. Dit signaal geeft aan dat er iets niet in orde is en dat er actie ondernomen moet worden.
Tijdens de APK wordt de uitstoot van het voertuig gemeten door het EOBD-systeem uit te lezen. Met een voertuig-emissie worden dus de schadelijke stoffen die uit een voertuig komen bedoeld. Deze meting is van belang, omdat het voertuig aan een emissiestandaard moet voldoen.
Aanvullend worden de auto's onderworpen aan de RDE emissietest (Real Driving Emissions), die de uitstoot van schadelijke stoffen in de praktijk meet. Met de nieuwe testmethoden kunnen consumenten het brandstofverbruik en de emissies van nieuwe auto's nog beter vergelijken.
Een Duits bedrijf heeft een systeem ontwikkeld dat de uitstoot van een oude diesel (Euro 4) kan verlagen tot het niveau van een Euro 5- of zelfs een Euro 6-voertuig. Het systeem werkt met AdBlue, de vloeistof die ook gebruikt wordt bij nieuwe types vrachtwagens en auto's.
Op de website milieuzones.nl vind je na invulling van je kenteken snel je 'emissieklasse' ofwel de Euronorm. Opvragen via het Kentekenregister van de RDW kan ook, al staat de informatie daar iets meer verstopt onder 'Motor & Milieu – Uitstoot'.
De EGR-klep – Exhaust Gas Recirculation – zit op veel diesel- en benzinemotoren in de uitlaatzijde van het motorblok. Door deze klep wordt een deel van de uitlaatgassen opnieuw gemengd met de schone inlaatgassen.
Wanneer uw auto méér dan 3.5 % CO uitstoot heeft is dat feitelijk afkeur.
Katalysator auto
Vooraan in het uitlaatsysteem, vlak na de motor of onder de auto bevindt zich de katalysator. Sinds het jaar 1992 is de katalysator een verplicht onderdeel van de auto geworden. Deze wet is ingevoerd om te voldoen aan de milieueisen van de overheid.
In het instructieboekje van de fabrikant wordt vaak gezegd om bij een brandend lampje indien mogelijk rustig door te rijden en zo snel mogelijk contact op te nemen met AutoCrew. Te lang doorrijden kan namelijk leiden tot motorschade en je kan stil komen te staan.
Kosten auto uitlezen:
De kosten voor het uitlezen van een auto zal gemiddeld op 35,- euro liggen. De reden van het prijsverschil is dat elke garage daar een andere prijs voor hanteert. Ook het uurloon van de garage heeft daar invloed op. Zo is het uurloon bij een dealer altijd hoger dan bij een universele garage.
Hoe Lang Kan Je Doorrijden Als Het Olielampje Brandt? Als je een oranje olielampje krijgt dan is het aan te raden de olie bij de eerstvolgende stop bij te vullen. De meeste auto's kunnen in dit geval nog ongeveer 300 – 600 kilometer met de huidige olie rijden.
Volgens dat artikel mag het voertuig tot maximaal 2 maanden na het verlopen van de APK-vervaldatum op de openbare weg stilstaan (je mag er dus niet mee rijden!), zonder dat de RDW een registercontrole uitvoert. Na deze periode moet het voertuig APK-goedgekeurd zijn of moet de geldigheid van het kenteken geschorst zijn.
Als uw voertuig wordt afgekeurd voor de APK, dan heeft u vanaf de vervaldatum nog 2 maanden de tijd om het voertuig te laten repareren. In die 2 maanden mag u niet meer met het voertuig rijden, behalve als u onderweg bent naar de garage voor de APK-keuring. Dat moet u kunnen aantonen.
Doorrijden met een kapotte EGR-klep is zeker niet aan te raden. De kans is aanwezig dat dit op den duur voor meer klachten en defecten gaat zorgen. Bijvoorbeeld problemen met het roetfilter. Ook zal de auto tijdens de APK-keuring waarschijnlijk afgekeurd worden.
Veel voorkomende problemen die door een vervuilde EGR-klep veroorzaakt worden: Onregelmatig stationair lopen. Slecht aanslaan van de motor. Stotteren of haperen tijdens het rijden.
De EGR klep raakt vaak vervuilt met uitlaatroet. Veel berijders hebben de EGR klep al meerdere keren laten reinigen of vervangen. De kosten hiervoor zijn makkelijk 500 euro. Na verloop van tijd brandt het storingslampje weer en zijn de problemen weer terug.
In 2025 worden de regels aangescherpt. Vanaf 1 januari 2025 mogen alleen diesels met Euroklasse 4 of 5 en hoger de milieuzone in. Ook mag een stad vanaf 2025 voor vrachtverkeer een zero-emissiezone invoeren.
Vanaf 2022 wordt het verbod uitgebreid naar euro 4-voertuigen en vanaf 2025 naar euro 5-voertuigen.