Kan ik mijn oude lijnkaart nog gebruiken?

Vanaf 1 juli kan je op bussen en trams van De Lijn niet meer betalen met een magneetkaart. Oude kaarten kunnen tot eind september 2020 worden omgeruild. De Lijn stopt vanaf 1 juli met het gebruik van papieren tickets met magneetstrip op haar trams en bussen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op radio2.be

Hoe lang is een Lijnkaart geldig?

Je betaalt 10 euro voor 10 ritten en je ticket is telkens 1 uur geldig. Binnen de 60 minuten mag je vrij op- en afstappen en daarna je rit nog uitrijden.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op delijn.be

Is mijn buskaart nog geldig?

Scan je MOBIB-kaart aan de scanner op de bus of tram: Druk op de blauwe infotoets. Houd je MOBIB-kaart voor de blauwe cirkel. Op het scherm zie je nu het geldige abonnement met vermelding van de einddatum.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op help.delijn.be

Hoe lang is een 10 rittenkaart van De Lijn geldig?

De kaart vervalt 3 jaar na de uitgiftedatum.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op delijn.be

Hoeveel kost een nieuwe Lijnkaart?

Is je kaart verloren, gestolen of defect? Dan heb je een nieuwe nodig. We vragen 10 euro voor een duplicaat.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op help.delijn.be

Klein Vogelijn op groene tak

30 gerelateerde vragen gevonden

Wat te doen met oude lijnkaarten?

Vanaf 1 juli kan je op bussen en trams van De Lijn niet meer betalen met een magneetkaart. Oude kaarten kunnen tot eind september 2020 worden omgeruild. De Lijn stopt vanaf 1 juli met het gebruik van papieren tickets met magneetstrip op haar trams en bussen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op radio2.be

Hoe weet ik hoeveel er nog op mijn Lijnkaart staat?

Druk op de blauwe infoknop bovenaan de scanner. Hou daarna je kaart voor de rode cirkel onderaan de scanner. Je ziet op het scherm hoeveel ritten er nog op je kaart staan en tot wanneer je mag overstappen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op help.delijn.be

Hoeveel kost een Lijnkaart 10 ritten pas?

Een 10-rittenkaart kost 17 euro. Sommige steden en gemeenten geven korting bij aankoop, waarmee je binnen een bepaald gebied kan reizen. Je kan ook terecht aan een ticketautomaat of in een Lijnwinkel of ander verkooppunt in je buurt. Vanaf 150 euro is de verzending gratis.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op delijn.be

Waarom scant mijn buskaart niet?

het is belangrijk dat je het vervoerbewijs voor de scanner houdt tot er een vinkje verschijnt op een groen veld. Wacht je niet lang genoeg, dan wordt je kaart ongeldig gemaakt. Je Lijnkaart wordt terug geactiveerd als je de volgende keer je Lijnkaart lang genoeg voor de scanner houdt.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op help.delijn.be

Kan je nog een kaartje in de bus kopen?

Af en toe met de bus, tram of metro? Het is mogelijk om een los kaartje te kopen voor het openbaar vervoer. Dit kan van te voren in de 9292 app, bij een automaat of bij de chauffeur. Met de OV-chipkaart reis je op saldo of met een speciaal product in het stads- en streekvervoer in heel Nederland.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op 9292.nl

Wie mag gratis met De Lijn?

Afhankelijk van je persoonlijke situatie kan je recht hebben op korting of reis je zelfs gratis. Kinderen jonger dan 6 jaar reizen gratis maar moeten steeds vergezeld worden door een betalende reiziger van minstens 12 jaar. Een betalende reiziger mag maximaal 4 kinderen jonger dan 6 jaar gratis meenemen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op delijn.be

Waar 10 rittenkaart De Lijn kopen?

tickets en 10-rittenkaarten kan je kopen via:
  • een ticketautomaat aan de halte.
  • bij een extern voorverkooppunt.
  • via de Payworld Xpress eShop.
  • in onze Lijnwinkels.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op help.delijn.be

Hoeveel bedraagt boete zwartrijden?

Zwartrijden valt net als 'ongepast gedrag' zoals het opzettelijk vuil maken van de voertuigen onder type 1. Word je de eerste keer betrapt, dan betaal je 107 euro. Bij een tweede overtreding binnen de twaalf maanden loopt het bedrag al op naar 294 euro en bij een derde overtreding ben je maar liefst 400 euro kwijt.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op hln.be

Kan je nog cash betalen in de bus?

Neen, je kan niet meer bij de chauffeur betalen. Koop zo je vervoerbewijs vooraf of betaal contactloos.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op help.delijn.be

Hoe kan ik De Lijn contacteren?

Contacteer De LijnInfo op het nummer 070 220 200 of via het contactformulier ((opent in nieuw venster)) op de website. U kunt er terecht voor: de dienstregelingen van trams en bussen van De Lijn, het aanbod voor Vlaanderen en Brussel.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op vlaanderen.be

Is openbaar vervoer gratis in België?

Vanaf 2020 was al het openbaar vervoer, inclusief de trein (ook een primeur!), gratis.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op duurzame-mobiliteit.be

Wat als je buskaart kapot is?

Je kunt het formulier 'Aanvraag vervangende kaart' ook bij de balie van een OV-bedrijf ophalen. Stuur het samen met je kapotte kaart op om een nieuwe kaart aan te vragen. De kosten voor het aanvragen van een vervangende persoonlijke OV-chipkaart bedragen 11 euro.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op ret.nl

Waarom moet je scannen bij De Lijn?

Waarom is scannen verplicht? Voor De Lijn is het belangrijk dat alle passagiers de MOBIB-kaart scannen bij het instappen. Zo weet de vervoermaatschappij waar en wanneer mensen de bus of tram nemen. De gegevens worden verwerkt met slimme software.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op radio2.be

Wie heeft recht op gratis openbaar vervoer?

Geldig bij alle maatschappijen

Blinden en slechtzienden reizen gratis met het openbaar vervoer (NMBS, De Lijn, MIVB en TEC) met de nationale verminderingskaart van de FOD Sociale Zekerheid.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op meermobiel.be

Hoe moet je betalen in de bus?

Keolis Nederland - Syntus

Je kunt in de bussen van Syntus niet meer met contant geld betalen. Wel pinnen! Je kunt wel met PIN, de Syntus app of de OV-chipkaart betalen. Allemaal makkelijke en veilige manieren van betalen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op 9292.nl

Wat is een Omnipas 65+?

De Omnipas 65+ is een jaarabonnement dat op een MOBIB-kaart geladen wordt. Zo'n MOBIB-kaart is een stevige, kleine, kaart met een computerchip erin. Als u minder dan 17 keer per jaar bus of tram van De Lijn neemt, dan zijn een Lijnkaart, m-ticket, m-card10, sms-ticket of biljet ((opent in nieuw venster)) voordeliger.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op vlaanderen.be

Hoeveel ritten nog op kaart?

Om na te gaan hoeveel ritten men nog heeft op de elektronische 10 rittenkaart, moet men achteraan in de bus op de “i” (van info) van het toestel drukken en de kaart scannen. Op die wijze krijgt men zicht op het aantal ritten nog aanwezig op de kaart. Dat is echter omslachtig en veel reizigers weten dit niet.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op docs.vlaamsparlement.be

Waarom werkt mijn MOBIB-kaart niet?

Werkt je MOBIB-kaart nog steeds niet? Controleer eerst of je abonnement op je MOBIB-kaart staat. Doe dit door je kaart te scannen aan een MOBIB-scanner op de bus of tram en op de info-toets te drukken. Staat je abonnement niet op je MOBIB-kaart, contacteer dan de dienst Abonnementen of ga langs in een Lijnwinkel.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op help.delijn.be

Populaire vragen

  Vorige artikel
Hoe oud is geld?