Containerschip de Ever Given, dat in maart in het Suezkanaal vastliep en de doorgang zes dagen blokkeerde, vaart weer. Het schip, dat behoort tot de grootste containerschepen ter wereld, lag tot vandaag aan de ketting vanwege het uitblijven van een schadevergoeding.
Het reusachtige schip met een capaciteit van 200.000 ton kwam op 23 maart vast te zitten op het Suezkanaal met een grote verstoring van de wereldwijde scheepvaart en inkomstenverlies voor Egypte tot gevolg. In totaal werden 422 schepen met een totale lading van 26 miljoen ton goederen 6 dagen lang geblokkeerd.
Schip van rederij blokkeerde vorig jaar Suezkanaal
Vorig jaar kwam de 400 meter lange Ever Given, een door Evergreen gecharterd schip dat destijds op weg was naar Rotterdam, zes dagen vast te zitten in het Suezkanaal. Het schip blokkeerde het kanaal in beide richtingen.
Het containerschip Ever Given blokkeerde eind maart het Suezkanaal gedurende zes dagen. Het 400 meter lange schip kwam op 23 maart vast te zitten in het kanaal. Het duurde zes dagen om het los te krijgen. In die tijd zaten 422 schepen met een opgetelde lading van 26 miljoen ton geblokkeerd.
Maritiem dienstverlener Boskalis mag opnieuw een gestrand schip van de Taiwanese rederij Evergreen wegslepen. Ditmaal gaat het om de Ever Forward. Het 334 meter lange containerschip kwam zondag vast te liggen in een ondieper gedeelte van een baai aan de Amerikaanse oostkust.
Goedkoop is het niet. Het lijkt op een vorm van liften, maar je betaalt al snel €75 per dag voor het meereizen op een containerschip. Hierbij zijn wel het (meestal uitstekende) eten aan boord en de overige kosten inbegrepen. Het meereizen is een stuk goedkoper dan een regulier cruiseschip vol drukte en toeristen.
Het grootste schip ter wereld is het offshore constructieschip de 'Pioneering Spirit' van rederij Allseas. De supercatamaran heeft een lengte van 382 m en een breedte van 123 m, even groot als twee supertankers en in oppervlakte gelijk aan acht voetbalvelden.
Op 26 juli 1956 werd het Suezkanaal genationaliseerd door de regering van president Gamal Abdel Nasser en onder beheer gebracht van de Suez Canal Authority (SCA).
Het schip was op weg naar Norfolk in Virginia en liep volgens persbureau Bloomberg zondagavond vast na het vertrek uit de haven van Baltimore. De kustwacht weet nog niet wat de oorzaak is van het vastlopen van het schip, maar het zou de vaargeul van Chesapeake Bay niet blokkeren.
Zo zou het grootste deel van de schepen alsnog door het kanaal gevaren zijn. Ook zijn er twijfels bij de misgelopen inkomsten. Egypte verdiende in coronajaar 2020 5,6 miljard dollar aan het Suezkanaal ofwel ongeveer 15 miljoen euro per dag en het verkeer lag maar een week stil.
De Ever Given, het schip dat vorige maand vast kwam te zitten in het Suezkanaal, is aan de ketting gelegd door Egypte, dat bijna een miljard dollar wil zien van de Japanse eigenaar.
Het schip van haar plaats krijgen is geen kwestie van even hard trekken, ook niet met een dozijn van de sterkste sleepboten; de Ever Given is een van de grootste containerschepen die de wereldzeeën bevaren. Ze is 400 meter lang, bijna 60 meter breed, weegt meer dan 200 duizend ton en steekt bijna 16 meter diep.
De Ever Given is met een lengte van 400 meter, een breedte van 59 meter en de oppervlakte van vier voetbalvelden een van de grootste containerschepen ter wereld. Inclusief lading weegt het schip van de in Taiwan gevestigde Evergreen Group 240.000 ton.
Het (voorlopig) grootste containerschip ter wereld, de Ever Alot, is aangekomen in de haven van Rotterdam. Het schip van bijna 400 meter lang en 61,5 meter breed kan maximaal 24.004 containers van 20 voet (ongeveer 6 meter) vervoeren.
De Ever Given, het schip dat eind maart vastliep in het Suezkanaal en daarmee een groot deel van de wereldhandel lamlegde, is opnieuw gestrand. Dit keer niet in een grote hoop zand en klei, maar door een geschil met de autoriteit die gaat over het kanaal. De Egyptenaren willen geld zien.
Het 400 meter lange schip bevindt zich nu in de Rode Zee. Het was de 22ste keer dat de Ever Given door het Suezkanaal is gevaren. In die tijd ontstond een file van honderden schepen en raakte de wereldhandel ontregeld. Een aantal schepen besloot om in plaats van door het Suezkanaal om Afrika heen te varen.
540 miljoen dollar en een nieuwe sleepboot. Dat is wat de Suez Canal Authority (SCA) volgens de Middle East News Agency (Mena) ontvangt bij wijze van compensatie voor de schade die de stranding van de 'Ever Given' zou hebben veroorzaakt.
Bleef de capaciteit van de 'Ever Ace' met 23.992 teu nog net onder de 24.000 teu steken, de 'Ever Alot' gaat er overheen: 24.004 teu. De Chinese scheepsbouwer bouwt ook nog de 'Ever Apex' en de 'Ever Atop' die dezelfde capaciteit krijgen.
Met een minimale vaartijd van 8,5 dagen voor de 7300 kilometer die afgelegd moet worden, is de geplande datum nog haalbaar, maar dan moet er serieus doorgevaren worden. Dat is dan weer een kostbare aangelegenheid doordat de motoren, overigens goed voor 81.000 PK, dan veel meer brandstof gebruiken.
Een gemiddeld groot containerschip betaalt zo'n 750.000 euro aan tolgeld voor een passage door het Suezkanaal. Vorig jaar bracht het kanaal de Egyptische economie zo 5,61 miljard dollar bij.
In 1869 werd het Suezkanaal geopend, na tien lange jaren van noeste arbeid, gefinancierd door de Egyptische en Franse overheid. Het kanaal kwam onder beheer van de Suez Canal Company (of in het Frans: de Compagnie Universelle du Canal Maritime de Suez).
Alleen de Verenigde Staten hebben meer vliegdekschepen in hun vloot. Dat land heeft er elf. Op de derde plek staat het Verenigd Koninkrijk met twee schepen. China had al twee vliegdekschepen.
Het kan varen met een snelheid van 24 knopen, ongeveer 50 kilometer per uur. Dagelijks verbruikt het schip op volle zee zo'n 262.000 liter stookolie. De totale hoeveelheid stookolie die kan worden meegenomen is 13 miljoen liter. De hoofdmotor is 21 meter lang, 5 meter breed en 14 meter hoog en levert 98.000 pk.
Grootste olietanker ter wereld op dit moment
Dat zijn de supertankers van de TI klasse. Die zijn 380 meter lang, 68 meter breed en hebben een diepgang van 24,53 meter.