Je kunt geen woning kopen of verkopen zonder notaris. Deze zorgt er namelijk voor dat dit allemaal volgens de regeltjes gebeurt en dat de officiële documenten op orde zijn.
Een notaris is onmisbaar als je zelf je huis of appartement wil verkopen. In tegenstelling tot een makelaar kost je notaris je geen makelaarscommissie, terwijl een notaris je ook ondersteunt vanaf de start van je verkoop. Alle kosten worden grotendeels gedragen door de koper.
Afhankelijk van de manier waarop jouw woning wordt verkocht, kan de verkoop zelf kosten met zich meebrengen. In de meeste gevallen zal een vastgoedmakelaar voor zijn diensten tussen de 2% en 5% van de verkoopprijs in rekening brengen. In het geval van een openbare verkoop kan deze commissie zelfs oplopen tot 15%.
Kunt u uw huis verkopen onder de WOZ-waarde? Wanneer u uw huis toch voor een goedkope prijs wilt verkopen, zijn hier wel mogelijkheden voor. Een verkoopbedrag dat lager is dan de WOZ-waarde zal worden gezien als een schenking. Over schenkingen moet belasting worden betaald, dit kan 10% tot 20% bedragen.
Als je het huis van je ouders wilt kopen, dan krijg je te maken met schenkbelasting en overdrachtsbelasting. De eerste gaat uit van de WOZ waarde maar de tweede gaat uit van de taxatie door de makelaar. Er is niets op tegen om een koopprijs af te spreken onder de waarde maar dit heeft wel fiscale gevolgen.
Beide partners hebben bij een scheiding recht op de helft van de waarde van het huis. Als je de woning verkoopt is dit een makkelijke verdeling. Maar als één van de partners in de woning blijft wonen, moet deze het huis kopen van de andere partner.
Als jij je huis verkoopt, dan betaalt je koper de notariskosten en de registratiebelasting. De verkoopprijs is dus volledig voor jou.
Als u van plan bent om in de nabije toekomst weer een huis te kopen is het verstandiger om de verkoopwinst niet te verbrassen. De fiscus heeft namelijk de zogeheten 'bijleenregeling'. Die heeft als uitgangspunt dat u de winst (eigenwoningreserve) gaat gebruiken voor de financiering van uw volgende koophuis.
Bij de hypotheekakte en leveringsakte betaalt u, naast notariskosten, voor de inschrijving van beide aktes bij het Kadaster, de overdrachtsbelasting en makelaarskosten. De kosten voor de hypotheekakte en leveringsakte samen liggen rond de 1.300 euro inclusief btw. De prijzen verschillen per notariskantoor.
De meldingsplicht van de verkoper houdt in dat hij of zij gebreken die bij hem bekend zijn, direct moet melden aan de koper. Dit geldt ook voor gebreken die niet duidelijk zichtbaar zijn voor de koper. Ook moet de verkoper de rechten van anderen op zijn perceel melden aan de koper.
De belangrijkste documenten en/of attesten zijn: het bodemattest, het stedenbouwkundig uittreksel, het postinterventiedossier (PID), een keuringsverslag van de elektrische installatie en het energieprestatiecertificaat (EPC).
Bepaalde akten of documenten kunnen enkel maar worden opgesteld door een notaris, die als juridisch specialist optreedt. De eigendomsoverdracht van het onroerend goed wordt bijvoorbeeld vastgelegd in een notariële akte. De notaris is de enige die een openbare verkoop mag organiseren.
Notaris en vastgoedmakelaar
Je krijgt dan geen uitgebreid verslag. Wil je dat wel, dan hangt hier een prijskaartje aan vast. Hoeveel dat precies is, is afhankelijk van de waarde van het huis en de complexiteit van het dossier. Gemiddeld ligt de vanafprijs voor een schattingsverslag rond 250 euro exclusief btw.
Als je zelf je huis gaat verkopen, dan doe je zelf de bezichtigingen. En dat heeft zo zijn voordelen. Je weet zelf ten slotte het beste wat de unieke kenmerken van jouw huis zijn. Daarnaast ben je voor de bezichtigingen niet aan kantoortijden gebonden en kun je uitgebreid de tijd nemen om kijkers rond te leiden.
Dat de koper de notaris betaalt, betekent niet dat je als verkoper helemaal geen notariskosten hebt. De koper betaalt de kosten die nodig zijn om eigenaar van de woning te worden, zoals de overdrachtsbelasting en de notaris- en Kadasterkosten voor het opmaken van de akten.
Je kan de overwaarde op verschillende manieren inzetten voor een verbouwing: met het verhogen van de hypotheek, een tweede hypotheek of de hypotheek oversluiten. Je kan mag maximaal 100 procent van de woningwaarde lenen en 106 procent als je het geld in duurzaamheidsmaatregelen steekt.
Je betaalt 33% belasting op de winst (plus de gemeentebelasting) als de termijn tussen aankoop en verkoop korter is dan vijf jaar. Valt de termijn tussen aankoop en verkoop tussen de vijf en de acht jaar, dan betaal je 16,5% belasting op de winst (plus de gemeentebelasting).
Geen belasting betalen na verkoop huis
In Nederland wordt er geen belasting geheven over de eventuele winst die u maakt met de verkoop van uw huis. Dit is iets wat overigens in andere landen van Europa wel het geval is. Zo gezien betaalt u dus geen belasting na verkoop huis.
Bij de aankoop van de enige eigen woning is vanaf 1 januari 2022 3 procent (voorheen 6 procent) registratiebelasting verschuldigd. Bij een ingrijpende energetische renovatie (IER) of sloop en herbouw van deze woning betaalt u nog maar 1 procent (voorheen 5 procent) registratiebelasting.
De inkomens van de notarissen worden de laatste jaren gestuwd door de stijging van de vastgoedprijzen. Ook het aantal transacties steeg en een aantal beslissingen van de Vlaamse regering leidde tot meer schenken, wat ook een belangrijke bron van inkomsten is voor notarissen.
Als u het huis daadwerkelijk gaat kopen moet het officieel van eigenaar wisselen bij de notaris. De notaris regelt voor u de koop-, leverings- en hypotheekakte. Het is gebruikelijk dat de kopende partij de notaris mag aanwijzen want als koper betaalt u ook de kosten hiervan.
Wat is de WOZ-waarde van een woning? U kunt de WOZ-waarde van uw huis inzien via het WOZ-waardeloket. Als huizenbezitter ontvangt u ieder jaar een brief (beschikking) van uw gemeente met de nieuwe WOZ-waarde. Meer informatie leest op de pagina WOZ-waarde.
Als u ervoor kiest om een huis op twee namen te kopen wordt u allebei eigenaar van het huis. De hypotheek staat dan ook op allebei uw namen. Een eventuele waardestijging van het huis is dan ook automatisch voor u allebei, behalve als u daar afwijkende afspraken over maakt.
Als u na de scheiding in uw huis wilt blijven wonen, maar dit helaas niet alleen kunt betalen, zijn de volgende twee mogelijkheden beschikbaar: Kopen met een nieuwe partner of iemand anders die ook de hypotheek samen met u wilt aangaan. Een andere optie is het huis verkopen bij scheiding.