Tijdens het opladen is de laadstekker namelijk op de aansluiting van de auto vergrendeld. Regen komt er dus niet in. Zelfs als de stekker in de regen nat is geworden, loop je geen gevaar.Bij vocht in de verbinding wordt er namelijk niet geladen.
Je kunt een auto gewoon opladen als het regent. In principe is de stekker zo beveiligd, dat er geen (regen)water in kan lopen.
Ook je wagen laden in de gietende regen is geen probleem. De meeste laadpalen voldoen aan strenge normen. Kijk maar naar de KEBA-laadpalen die wij installeren, ze voldoen aan de IP-54-norm, wat zelfs hoger is dan heel wat standaardpalen. Zelfs onder water geven ze nog steeds stroom af.
Net als iedere andere auto is ook een elektrische of hybride auto geschikt voor de wasstraat. Hoewel elektrische apparaten en water normaal gesproken geen goede combinatie zijn, geldt dat niet voor een elektrische auto. De elektromotor en de accu zijn zo goed beschermd dat er geen water bij kan komen.
Een groot nadeel van laden aan het stopcontact is het brandgevaar. Voorkom daarom het gebruik van een mode 1 laadkabel en gebruik een mode 2 laadkabel enkel incidenteel. Als je dit doet, gebruik dan geen verlengsnoeren en zorg ervoor dat de kabel is aangesloten op een aparte en goed verzekerde groep in de meterkast.
Een adapter die nutteloos in het stopcontact zit, verbruikt elk uur ongeveer 2 watt. Dit lijkt misschien niet zo veel. Maar als je meerdere adapters 24/7 in het stopcontact laat zitten, dan kan dit aardig oplopen.
Sommige laadpalen zijn gratis, maar doorgaans heeft u een abonnement nodig om te kunnen laden. In sommige gemeenten kunt u zelf een publieke laadpaal aanvragen. Voor een openbare laadpaal heeft u een laadpas nodig. Die scant u bij het oplaadpunt voordat u gaat opladen.
Bel de hulpdiensten. Zij zullen de sleepdienst naar je toe sturen. De sleepdienst sleept je naar de dichtstbijzijnde laadpaal. Dit kan een snellader zijn, maar ook een gewone openbare laadpaal.
Wie zijn elektrische auto parkeert bij een openbare laadpaal, moet het voertuig onmiddellijk weghalen als de batterij vol is. Wie dat niet doet, riskeert een boete van 95 euro. En dan maakt het niet uit hoe lang de auto al volgeladen aan de stekker staat. Dat heeft het Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden bepaald.
Het is alleen mogelijk om de normale kleine startaccu van uw elektrische auto op te laden met startkabels. De hoofdaccu is niet op te laden via deze wijze.
Waarom je elektrische auto tot 80% opladen? Nadat een elektrische auto tot 80% opgeladen is aan een snellader, gaat het snelladen een stuk langzamer. De reden hiervoor, is de levensduur van de accu. De chemische structuur in de lithium-ion accu kan op termijn namelijk te maken krijgen met degradatie.
Snelladen
Aanbieders hanteren prijzen tussen de € 0,25 en € 0,79 per kWh. Een gangbaar tarief is zo'n € 0,60 per kWh. Om 20,7 kWh te laden ben je € 12,42 kwijt. Dat is iets meer dan € 0,12 per kilometer.
Hoelang dat precies duurt, verschilt per laadpaal en is ook afhankelijk van het soort elektrische auto dat je hebt. Maar of je nu bij een gewone openbare laadpaal laadt of bij een snellader, je staat toch minimaal vijftien minuten aan een laadpaal.
Het is mogelijk om uw elektrische auto via het stopcontact op te laden, echter wordt dit afgeraden. Naast dat het opladen tot wel 12 uur kan duren, is het ook gevaarlijk (denk aan brand). Wilt u het toch doen? Kies dan in ieder geval voor mode 2 opladen.
Met IP67 waterdicht en compact ontwerp, Home pro Lader biedt hoge aanpassingsvermogen om zowel binnen en buiten te gebruiken.
Je elektrische auto thuis aan een laadpaal of wallbox hangen is veelal de goedkoopste manier om te laden. Je betaalt dan het tarief dat je met je elektriciteitsleverancier hebt afgesproken en dat is doorgaans lager dan wat de aanbieders van publieke laadpalen rekenen.
Normaal genomen kun je je elektrische auto zonder problemen drie weken tot een maand laten staan. Dat geldt voor een auto met verbrandingsmotor, maar ook voor een elektrische auto. Wil je op safe spelen, dan is het wel handig om de accu voordat je hem wegzet redelijk te hebben opgeladen.
Onder de huidige omstandigheden gaan de meeste accu's van een elektrische auto ongeveer 10 tot 20 jaar mee, voordat ze moeten worden vervangen. Volgens een enquête van Cox Automotive hebben veel potentiële kopers van een elektrische auto bedenkingen bij de levensduur en eventuele vervangingskosten van de accu.
Check je stroomaansluiting
Daarmee laad je thuis een elektrische auto in 10 tot 20 uur op. Veel nieuwbouwhuizen hebben een 3-fasen-aansluiting (3x25A). Dan kun je een laadpaal met meer vermogen (7,4 kW of 11 kW) plaatsen. Daarmee kun je 2 of 3 keer zo snel laden: in 3,5 tot 10 uur.
Wie nog altijd de angst heeft om met een elektrische auto met een lege accu te komen staan, kunnen we enigszins geruststellen. Uit testwerk van AutoBest blijkt dat je veelal nog tientallen kilometers kunt rijden nadat de accu volgens de boordcomputer leeg is gereden.
Staat de auto langer dan drie weken stil, dan zou de accu wat uitgeput kunnen raken. ,,Een auto heeft stille verbruikers: denk aan de klok, radio of het centraal vergrendelingssysteem. De auto verbruikt daar ook stroom mee als hij stilstaat. Dan kunnen er accuproblemen ontstaan.
Wat zijn de kosten van een accu vervangen voor Tesla ? De installatie van een nieuwe accu neemt ongeveer 20 tot 30 minuten in beslag. De prijzen voor een nieuwe accu variëren van € 60 tot € 300, afhankelijk van het soort accu dat je nodig hebt.
Energiekosten. Met een elektrische auto rijd je 100 kilometer op 20,7 kilowattuur (kWh). Ter vergelijking: je hebt 6,7 liter benzine nodig om 100 kilometer te rijden.
Elektromotoren werken efficiënter dan verbrandingsmotoren. De prijs van elektriciteit per kilometer is lager dan de prijs van benzine of diesel per kilometer. Voor een elektrische auto betaal je tot 2025 geen motorrijtuigbelasting (MRB). Lees meer over de belastingvoordelen van elektrisch rijden.
Voor plug-in hybrides met een uitstoot van maximaal 50 gram CO2 per kilometer is er tot en met 2024 een korting van 50 procent op de wegenbelasting. In 2025 bedraagt die korting nog 25 procent en in 2026 is het, net als bij volledig elektrische auto's gedaan met de fiscale voordelen en betaal je het volledige tarief.