“De Tien Geboden vormen de kern van het verbond tussen God en het volk van Israël, waarin het fundament werd gelegd voor het leven in het Beloofde Land”. De decaloog zelf, overgeleverd als Tien Woorden, vinden we terug in de boeken Exodus (20,1-17) en Deuteronomium (5,6-21).
Mozes ontving twee stenen tafelen, zo'n 1200 jaar voor Christus, met daarop de tien geboden. “Ik ben de eeuwige uw God die u uit het land Egypte geleid heeft.” Zo luidt het eerste gebod.
Jezus zei tegen hem: U zult de Heere, uw God, liefhebben met heel uw hart, met heel uw ziel en met heel uw verstand. Dit is het eerste en het grote gebod. En het tweede, hieraan gelijk, is: U zult uw naaste liefhebben als uzelf. Aan deze twee geboden hangt heel de Wet, en de Profeten.
Het zesde gebod
Gij zult niet doodslaan.
Dit ezelsbruggetje moet het vooral hebben van het ritme:JaJaJuJuJoSiSiAndFiBartMaToMet twee keer Jacobus (de meerdere en de mindere), twee keer Judas (van wie de tweede ook Taddeüs werd genoemd) en twee keer Simon, de eerste beter bekend als Petrus.
De tien leefregels vind je op meerdere plekken in de Bijbel, namelijk in Exodus 20 en Deuteronomium 5. In dat laatste boek worden de leefregels ook specifiek gelinkt aan de stenen tafelen van Mozes, zoals in Deuteronomium 4:13.
De wereld heeft minimaal drie geboden: 'U zult genieten!', 'U zult hebben!' en 'U zult beheersen!
'Ook al noemt de Bijbel geen expliciete reden, toch staat er wel duidelijk dat seks bij het huwelijk hoort. ' In de Bijbel staat het huwelijk gelijk aan het hebben van seks, legt Van Dijk uit.
Met de tien geboden (Hebreeuws:, עשרת הדברות asèrèt hadibrot, "tien woorden" of "tien uitspraken") of dekaloog (Oudgrieks: οἱ δέκα λόγοι, hoi déka lógoi, "de tien woorden") worden de leefregels aangeduid die in de Hebreeuwse Bijbel volgens het jodendom en christendom door God via Mozes aan de mensen gegeven zijn.
Er komen kikkers uit de rivier
De Heer zei tegen Mozes: 'Ga naar de farao en zeg tegen hem: 'De Heer wil dat u zijn volk laat gaan. Dan kunnen ze hem gaan vereren. Als u weigert, zal hij het hele land straffen met een kikkerplaag. De rivier de Nijl zal vol zitten met kikkers.
Een zwerm sprinkhanen laat zich dragen op de vleugels van de wind (Ex. 10:13, 19). Israël gelooft dat God de macht heeft sprinkhanen te laten komen, als straf, en ook weer te laten verdwijnen. Vandaar dat hij als teken bij een ramp en bij gebed en boete belangrijk is (1 Kon.
(JHWH) Jahweh betekent 'de naam van God'. In Exodus 3 wordt verteld hoe God aan Mozes zijn naam bekendmaakt: 'Ik ben die ik ben', 'Ik zal er zijn'.
Jezus zei hem: `U zult de Heer uw God liefhebben met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand. Dat is het grootste en eerste gebod. Het tweede is daaraan gelijk: U zult uw naaste liefhebben als uzelf. Aan deze twee geboden hangen heel de Wet en de Profeten.
Het christendom legt zijn gelovigen enkele 'musts' op, zoals: vasten voor Pasen, eten delen met anderen en op vrijdag geen vlees eten. Daarom is vrijdag ook voor velen 'visdag'. Wat christenen volgens hun geloof absoluut moeten vermijden, is zoetigheden en grote maaltijden tijdens de vastenperiode.
Met de 10 geboden wordt verwezen naar de tien belangrijkste voorwaarden die gelden voor Gods verbond met Israël. Ze staan opgesomd in Exodus 20:1-17. Het grootste deel ervan bestaat uit verbodsregels. De tien geboden zijn van zeer groot belang geweest voor de ontwikkeling van de joods-christelijke beschaving.
Het Grote Gebod is het gedenkboek van het verzet in Landelijke Organisatie voor Hulp aan Onderduikers en Landelijke Knokploegen in de Tweede Wereldoorlog. De eerste druk verscheen in 1951. Het bestaat uit twee delen, samen meer dan 1300 pagina's.
Hoewel de Bijbel bestaat uit een grote verzameling losse geschriften van diverse auteurs, wordt hij in het christendom als één werk beschouwd, als de door God geopenbaarde waarheid, oftewel het "onfeilbare Woord van God", aangezien alle auteurs worden verondersteld direct te zijn geïnspireerd door God.
Als je Matteüs 22 – 'heb uw naaste lief als uzelf' (vers 39) – letterlijk leest dan wordt je geacht evenveel van de ander te houden als je van jezelf houdt. Je moet dus eerst ook jezelf liefhebben.