Een belangrijk voordeel van een creditcard is dat betalingen kunnen worden teruggeboekt. Is er bijvoorbeeld een afschrijving gedaan waar je het niet mee eens bent? Dien dan een verzoek tot terugbetaling in bij ICS, die zorgt ervoor dat jij je geld terugkrijgt.
Heb je met je creditcard iets besteld in een webwinkel, maar heb je het teruggestuurd? Dan boekt de webwinkel het betaalde bedrag ook weer op je creditcard terug. Als je zelf je creditcardrekening al had betaald, dan kun je hierdoor een positief saldo krijgen.
Je kunt vanaf jouw creditcard geld naar jouw betaalrekening overboeken, maar daar zitten wel een paar nadelen aan vast: Er worden meestal transactiekosten in rekening gebracht. Het overmaken neemt 2 tot 3 werkdagen in beslag. De hoeveelheid geld dat je kunt overboeken is afhankelijk van hoeveel je limiet is.
Onterechte reservering gedaan op mijn creditcard
Terugdraaien is dan niet mogelijk. Bij een reservering is er namelijk nog geen betaling gedaan. Na 20 dagen vervalt de reservering, tenzij het bedrijf deze verlengt. Neem contact op met het bedrijf die de reservering op je creditcard heeft gedaan.
Het annuleren van een transactie met uw Mastercard® Debit is niet mogelijk. U kan een transactie enkel betwisten.
Direct. Visa, MasterCard en Maestro Binnen 2 werkdagen. American Express binnen 3 werkdagen. Diners Club binnen 5 werkdagen.
Tot acht weken na de datum van afboeking kan je - in principe zonder reden op te geven - daar je bank opdracht toe geven. Helaas kan dit bij een foute (losse) overboeking naar een rekeningnummer niet. Je kunt dus niet zomaar de bank vragen om het bedrag terug te storten op je rekening.
Wanneer u akkoord geeft voor de iDEAL betaling binnen uw internet- of mobielbankieromgeving kan deze handeling niet meer ongedaan gemaakt worden. Terugvorderen is niet mogelijk. Het bedrag wordt direct van uw rekening geboekt.
Het kan tot 21 dagen duren voordat een creditcard reservering is verwerkt of verdwenen van je overzicht.
Een Tikkie kun je niet betalen met een creditcard. Dat komt doordat je een Tikkie alleen kunt betalen met een Nederlandse bankrekening die een IBAN-nummer heeft. Aangezien een creditcard geen IBAN heeft is dit dus niet mogelijk.
Als u uw bestedingslimiet overschrijdt, betaalt u het overschreden bedrag in één keer terug bij de eerstvolgende maandafsluiting. U betaalt alleen rente over bedragen die u 14 kalender- dagen na de maandafsluiting nog niet heeft terugbetaald.
Een creditcard is vandaag de dag het veiligste betaalmiddel voor online aankopen. Je vult eenvoudig je creditcardgegevens in en de betaling is voltooid. Maar ook in restaurants, winkels, hotels, bij tolwegen en benzinestations kun je wereldwijd snel en veilig betalen met een creditcard.
Alleen afgeschreven bedragen van je creditcard kan je proberen terug te vragen. Voor een reservering op je creditcard kan dit niet. Zorg ervoor dat je het verzoek indient binnen 120 dagen nadat het bedrag van je creditcard is afgeschreven. Wij vragen bewijs dat je contact hebt gezocht met de verkoper.
Het rekeningoverzicht
Meestal tussen de 25e en 30e dag van de kalendermaand ontvang je per post en/of digitaal een rekeningoverzicht met daarop je recente creditcarduitgaven. Hierna heb je 2 tot 4 weken de tijd om deze rekening te betalen, afhankelijk van de aanbieder. Je kunt de rekening voldoen met iDeal.
Zie je een onterechte afschrijving op de maandelijkse rekening staan, dan mag je de betaling betwisten. Neem daarvoor contact op met de klantenservice van je creditcardaanbieder. Let op: hoe eerder je handelt, hoe groter de kans dat je geld wordt teruggeboekt.
Krijg ik mijn geld terug? De kans dat je je geld terug krijgt is erg klein. Als de zaak door de politie wordt behandeld, dan bepaalt de rechter of het geld terugbetaald moeten worden. Maar meestal heeft de oplichter het geld al opgemaakt voordat je het eindelijk kunt terugkrijgen.
De Betaalverzoeken met iDeal en de Gelijk Oversteken Service zijn op zich goed beveiligde initiatieven van Marktplaats. Wanneer kopers en verkopers hier gebruik van maken, neemt de kans op oplichting af. Oplichters hebben echter een antwoord bedacht op de twee maatregelen, schrijft Fraudehelpdesk.
Een overschrijving kan je niet annuleren, hoe snel je er ook bij bent. Betaald is betaald. Zelfs een betaling in het kader van een doorlopende opdracht is onomkeerbaar. Enkel wanneer de fout bij de thuisbankmodule en dus buiten jezelf ligt, kan je je bank vragen om het verkeerdelijk overgemaakte geld te recupereren.
Automatische incasso terugboeken (storneren)
Is de onterechte incasso al van je rekening afgeschreven? Een automatische incasso kun je tot 8 weken na de afschrijving storneren. Storneren betekent dat je het afgeschreven bedrag terugboekt naar jouw rekening.
Zodra u de terugboeking heeft verzonden, wordt het bedrag de eerstvolgende werkdag op uw rekening bijgeschreven. Als het niet mogelijk is om het geld terug te boeken, ziet u daarvan een melding in Internet Bankieren.
Bij het boeken van een hotel of huren van een wagen wordt een deel van uw beschikbare saldo door het bedrijf “gereserveerd”. U kan dit bedrag dus tijdelijk niet aanwenden voor andere betalingen. Check met uw bank of uitgever van uw kaart welke limiet u hebt voor transacties in het buitenland.
Het bestedingslimiet, ook wel bestedingsruimte genoemd, is het geldbedrag dat je maandelijks kunt spenderen met je creditcard. De bestedingsruimte kan per creditcardaanbieder en soort creditcard variëren van 1.000 euro tot meer dan 20.000 euro.
In de rekenvoorbeelden hieronder gaan we uit van een rente op je creditcard van 14% op jaarbasis, dit is een gangbaar percentage bij de Nederlandse creditcards (bekijk rente: ICS Cards, ABN Amro, ING, Rabo Bank, Knab, ANWB).
Een belangrijk voordeel van een creditcard is dat betalingen kunnen worden teruggeboekt. Is er bijvoorbeeld een afschrijving gedaan waar je het niet mee eens bent? Dien dan een verzoek tot terugbetaling in bij ICS, die zorgt ervoor dat jij je geld terugkrijgt.