Wij kunnen het geld niet voor je terughalen. Maak bijvoorbeeld een betaalverzoek aan om het bedrag terug te krijgen. Maak je elke week of maand automatisch een bedrag over naar een bepaald rekeningnummer en is dit bedrag te hoog of juist te laag? Pas dan je periodieke overboeking aan.
Elke automatische incasso kunt u binnen 8 weken zelf terugboeken. Dit heet storneren. U kunt ook de bank vragen dit voor u te doen.
Automatische incasso terugboeken (storneren)
Is de onterechte incasso al van je rekening afgeschreven? Een automatische incasso kun je tot 8 weken na de afschrijving storneren. Storneren betekent dat je het afgeschreven bedrag terugboekt naar jouw rekening.
Vraag uw bank om de automatische incasso te storneren. Of doe dit zelf via internetbankieren. Dit kan meestal via het overzicht van 'incasso's' of 'automatische incasso's'. Boek niet zomaar een betaling terug.
Kan ik het nog annuleren? Het versturen zelf kan je niet meer ongedaan maken. Maar je kan wel een betaalverzoek annuleren via het menu 'Betaalverzoeken'. Een betaalverzoek kan ook door de ontvanger zelf verwijderd worden.
Krijg je bijvoorbeeld per SMS of WhatsApp een betaalverzoek, verwijder deze dan gewoon. Klik niet op de link, verwijder het bericht. Bedenk dat je meestal wel weet dat je van iemand een betaalverzoek gaat krijgen. Een onbekend betaalverzoek moet je dus gewoon negeren.
Vraag dan aan je bank of ze het geld kunnen terughalen. Jouw bank neemt contact op met de bank waar de ontvanger de rekening heeft. Die bank vraagt de ontvanger om het geld weer terug over te maken. Als de ontvanger het geld niet vrijwillig terugboekt, moet je zelf (juridische) maatregelen nemen.
In het betalingsverkeer is een storno het terugdraaien van een automatische incasso. Je kunt een storno dus zien als het terugdraaien van een factuur ZONDER dat er een nieuwe creditfactuur is verstrekt.
Niet eens met de incassokosten
Stuur dan een aangetekende brief naar het incassobureau. In deze brief legt u uit waarom u niet betaalt. Het incassobureau bespreekt dit met de schuldeiser.
Met de zoekfilter bovenaan de pagina kan je specifieke transacties opzoeken. Dit doe je door filtercriteria in te voeren en vervolgens op 'Zoeken' te klikken. Met het rode kruisje kan je een transactie verwijderen. Klik op het potloodje om de transactie te bewerken.
Uw automatische incasso blokkeren kan via uw bank. Via online banking vindt u meestal een overzicht van uw incasso's terug. Hier kunt u uw automatische incasso beheren en blokkeren. Daarnaast kunt u dit ook regelen via uw bank.
De minimale kredietlimiet is € 500 en de maximale kredietlimiet is € 1.000, afhankelijk van je netto maandinkomen. We toetsen periodiek of je inkomen nog past bij je kredietlimiet. Past je inkomen niet meer bij je kredietlimiet? Dan kunnen we je kredietlimiet verlagen of opzeggen.
Log in in Internet Bankieren. Klik op de rekening waarvan de periodieke overboeking wordt afgeschreven. Kies aan de linkerkant voor 'Gepland en periodiek', u ziet nu een overzicht van uw periodieke overboeking(en). Klik op de periodieke overboeking die u wilt stopzetten.
Als een onterechte incasso is vastgesteld, dan krijg je het geld teruggeboekt op je rekening. De betrokken banken handelen de procedure in principe binnen 2 weken af.
Als je een bankrekening hebt die op één naam staat, ben jij als enige gerechtigd om betalingen te doen en je bent ook als enige gerechtigd tot het saldo. Een en/of-rekening is daarentegen een gezamenlijke rekening, waarbij beide rekeninghouders geld kunnen storten of opnemen of betalingen kunnen doen.
Zoek dan contact met de opdrachtgever van de incasso of houd de komende afschrijving tegen met een rode kaart. Je trekt hiermee je machtiging in. Print de rode kaart uit, vul de gegevens in en stuur deze naar het bedrijf dat het geld ontvangt. Een Digitale Incassomachtiging trek je in via de website van dat bedrijf.
Bij een automatische incasso kun je een overboeking storneren, wel zo handig. Tot acht weken na de datum van afboeking kan je - in principe zonder reden op te geven - daar je bank opdracht toe geven.
1.2 Stornokosten: een bedrag welke wordt gerekend bij een niet tijdige betaling.
Een storno is een mislukte automatische incasso. Dit is een automatische incasso die in eerste instantie succesvol is uitgevoerd door de bankinstelling, maar die in tweede instantie is geweigerd. Dit kan door bankinstelling of door de rekeninghouder zelf zijn teruggedraaid.
Kan ik een instantoverschrijving nog annuleren? Nee.Net als bij een gewone overschrijving kun je een instantoverschrijving niet meer annuleren nadat je ze hebt bevestigd. Neem contact op met je bank als er een fout is gebeurd met je overschrijving of als er sprake is van fraude.
Zelf terugboeken kan alléén bij incasso's
Bij de afschrijving vind je dus geen knop 'Terugboeken'. Ook wij mogen het geld niet voor je terughalen.
Als naam en rekeningnummer niet bij elkaar horen, krijgen klanten daarvan een melding en kan de overboeking worden afgebroken. De waarschuwingen worden gegeven bij zowel mobiel als internetbankieren. Dat banken betalingen gewoon laten doorgaan als naam en rekeningnummer niet bij elkaar horen is een oude klacht.