Het gemiddelde gewicht van een racefiets ligt rond de 8,8 kg. Stadsfietsen en elektrische fietsen hebben een ietwat andere functie, waardoor het gewicht van de fietsen ook anders is.
De UCI heeft in het reglement een duidelijke regel over het gewicht van een fiets. In het kader van veiligheid en stevigheid moet elke fiets in koers minimaal 6,8 kg zijn.
2.7 kilogram racefiets! Geloof je het niet? Lees hier alles over het ontstaan van dit lichtgewichtje.
Een modern, redelijk betaalbaar alu frame weegt zo'n 1400 gram, een carbon vork zo'n 500 gram. De top of the bill carbon frames wegen minder dan 1000 gram en vorken minder zo'n 300 gram.
Carbon is namelijk extreem licht, maar tegelijkertijd toch sterk. Een ander voordeel van een frame gemaakt van carbon is dat dit materiaal niet roest. In tegenstelling tot andere materialen heeft carbon vrijwel nooit last van materiaalmoeheid. Door het 'stijve' carbon voelt het aan alsof elke trap raak is.
Voordelen carbon:
Veel lichter en sterker dan aluminium; Glad en strak afgewerkt doordat er geen lasnaden zijn; Geen sprake van corrosie en metaalmoeheid; Een stijf en stug materiaal dat zijn stijfheid behoudt.
Wat kost een carbon racefiets? Een racefiets van carbon is meestal duurder dan een racefiets van aluminium. Voor een goede racefiets van aluminium beginnen de prijzen rond de 1.000 euro. Voor een goede racefiets van carbon beginnen de prijzen rond de 1.750 euro.
Fietsen worden steeds lichter, zonder dat dat ten koste gaat van de veiligheid. Toch heeft de internationale wielerunie UCI tot op heden vastgehouden aan de ondergrens van 6,8 kilogram. Racefietsen in het profpeloton mogen niet lichter zijn.
Afhankelijk van onder andere het materiaal, weegt een gewone fiets tussen de 16 en 21 kg. Zonder accu weegt een e-bike zo rond de 24 kilo, want een motor weegt natuurlijk niet niks.
Een racefiets uit de Tour de France weegt tegenwoordig 6,8 kilo. Dat is het minimumgewicht wat de internationale wielerunie heeft opgelegd in verband met de veiligheid. In het moderne wielrennen is gewicht belangrijker dan ooit en zodoende zal iedere renner zo dicht mogelijk op de toegestane limiet willen zitten.
4# Wout van Aert is eigenlijk te groot
Dat is 190 centimeter of 1900 millimeter. Bij een gewicht van 78 kilo een kerel van formaat. Toch kan hij vaak met de beste mee omhoog.
Het carbon frame, dezelfde als de fiets van Gunter, werd handgemaakt door de Duitse fabrikant SPIN. Het gewicht? 643.9 gram.
Het gewicht van een racefiets moet volgens de reglementen minimaal 6,8 kg bedragen.
De voordelen van een fiets met riemaandrijving
Een belt drive gaat ongeveer vier keer zo lang mee als een traditionele fietsketting en is dus ontzettend duurzaam. Naast een lange levensduur en minder onderhoud is een belt drive fiets ook nog eens ontzettend stil.
Lichtgewicht. Zo zijn er speciale lichtgewicht stadsfietsen. Dit type stadsfiets weegt rond de 14 à 15 kilo, wat het fietsen automatisch erg aangenaam maakt.
Dit is ook logisch, want je verbruikt minder energie voor de rolweerstand, de klimweerstand en de mechanische weerstand als je fiets minder weegt, terwijl het vermogen van je spieren en hart-longsysteem niet veranderd is. Het gewicht van je fiets is daarmee een belangrijke factor voor je fietsprestaties.
Drie kilo gewichtsbesparing op je racefiets maakt je op een vlakke weg 0,1 kilometer per uur sneller. Verwaarloosbaar dus. Bergop levert een lager gewicht wel veel op, dat bepaalt dan bijna geheel de weerstand. Een lichte fiets geeft vooral plezier bij het stallen en optrekken.
Gewicht frame en vork
Maar, wat weegt een frame van een vakantiefiets dan ongeveer? Een frame van een beetje stijve en sterke vakantiefiets weegt zo tussen de 2200 en 2800 gram en reken voor een vork zo tussen de 900 en 1500 gram. Grofweg zit je dan rond de 3-4 kilo voor frame en voorvork.
De endurance racefiets is de beste keuze voor (bijna) iedereen. Door de comfortabele zit, de ontspannen houding en het rustige stuurgedrag is een endurance bike een fiets die voor bijna iedereen geschikt is.
Carbon reparatie is het maken van een breuk of verbrijzeld deel. Dankzij de ontwikkeling van zowel technieken als materialen (zoals carbonweefsels en epoxyharsen) is het repareren van carbon tegenwoordig een volwaardig alternatief. Ook is reparatie vele malen goedkoper dan de aanschaf van een nieuw frame.
'Met de kleinste weerstand van alle UCI-conforme racefietsen op de markt is de nieuwe SystemSix gemaakt om rijders moeiteloos sneller te laten rijden.
En nog belangrijker, het vertoont geen moeheid zoals metalen dat wel kennen. Dus eigenlijk is de levensduur van een koolstofvezelsamenstelling bijna oneindig, zolang het geen grote schokken oploopt of spanningen waardoor het product noodgedwongen meer krachten te verduren krijgt dan waarvoor het ontworpen is.
Carbon is superlicht en zorgt daardoor voor de beste prestaties. Want hoe lichter je fiets is, hoe sneller je kunt gaan. Het nadeel van carbon is wel dat het een wat duurder materiaal is. Dit heeft voornamelijk te maken met het productieproces.
Net als andere frame-materialen heeft koolstof zijn zwakke punten. Duurzaamheid is daar één van. Een botsing of val met een carbon frame kan bijvoorbeeld moeilijk te repareren schade aan het frame veroorzaken, terwijl het slechts een krasje op een stalen of aluminium fiets zal veroorzaken.