Bol.com is met een consumentenomzet van 2,17 miljard euro verreweg de grootste webshop van het land, blijkt uit de Twinkle100. Coolblue is net als vorig jaar tweede, Albert Heijn staat wederom derde. Bol.com loopt uit dankzij de externe verkopers op het platform.
Bol.com had in 2020 een omzet van 3,3 miljard euro en verkocht voor bijna twee miljard euro meer dan Coolblue (omzet: 1,4 miljard euro). Albert Heijn is daarentegen met een inhaalslag bezig om het bedrijf van Pieter Zwart van de tweede plek te stoten. Het supermarktconcern draaide in 2020 een omzet van 1,2 miljard.
Hiermee is Amazon.com het grootste internetbedrijf ter wereld en heeft het van oprichter Jeff Bezos de rijkste man ter wereld gemaakt.
De Twinkle100 rangschikt jaarlijks de grootste online verkopers in Nederland. Het geeft een fraai beeld van de ontwikkelingen op de online markt. Zo was een jaar geleden de komst van Amazon de meest geanticipeerde verandering op de lijst.
Naast de coronaberoepen die nu hot zijn, bieden ICT en techniek nog steeds structureel meer vacatures dan andere vakgebieden. Ook in de bouw, onderwijs, analyse & onderzoek en zorg is blijvend veel vraag naar personeel.
Twee trends die in 2022 groots zijn, zijn enorme planten en zelfgekweekte groenten. Producten zoals zaadjes en scheppen zijn al product trends sinds mensen meer gaan nadenken over hoe ze het milieu kunnen helpen. En volgens Google Trends zijn de zoekopdrachten naar 'moestuin' dit jaar enorm toegenomen.
Bol.com is met een consumentenomzet van 2,17 miljard euro verreweg de grootste webshop van het land, blijkt uit de Twinkle100. Coolblue is net als vorig jaar tweede, Albert Heijn staat wederom derde. Bol.com loopt uit dankzij de externe verkopers op het platform.
Door jouw producten in de webshop van Bol.com te plaatsen, spreek je direct een onwijs breed publiek aan. De kans is hierdoor groot dat je meer en meer naamsbekendheid weet te creëren én dat je meer verkopen weet te realiseren. Hierdoor groeit jouw omzet, groeit jouw winst en groeit dus ook jouw onderneming.
Je kunt eigenlijk best zelf raden waarom Bol geen fysieke winkels heeft. Het assortiment is namelijk al zo groot geworden, dat je je nauwelijks kunt voorstellen hoe je dit dan in een winkel gaat verkopen. Bij de V&D kreeg je immers bijna hetzelfde aanbod en die bestaat nu ook niet meer.
Amazon ging op 10 maart 2020 live in Nederland. Tussen juli 2020 en mei 2021 brachten 93,1 miljoen Nederlanders een bezoekje aan Bol.com. Amazon had 26,15 miljoen bezoekers. Bol.com is dus nog steeds ruim drie keer zo groot als Amazon.
T-shirts, milieuvriendelijke producten en sportkleding zijn trending producten waar altijd veel vraag naar is.
Frisdrank 911 miljoen euro. Zoute snacks 630 miljoen euro. Melk 587 miljoen euro. Eieren 393 miljoen euro.
Met afstand staat op plaats 1 een product dat verder niet veel met tech te maken heeft: Coca-Cola. Wereldwijd worden er dagelijks bijna 1,8 miljard glazen Cola gedronken.
Als je kijkt naar cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS)Internetaankopen CBS: 2020 en 2021, dan is de categorie kleding- schoenen en accessoires de grootste als het aankomt op online aankopen. Namelijk rond de 59% van de ondervraagden geeft aan de afgelopen 3 maanden online kleding gekocht te hebben.
Techniek, ICT, zorg en onderwijs
Uit analyse van Randstad blijkt dat bijna ieder vakgebied kansrijk is in 2022. Toch is ook duidelijk te zien dat met name in de techniek, ICT, zorg en het onderwijs structureel de meeste vacatures openstaan.
Een webshop is in veel opzichten vergelijkbaar met een fysieke winkel. Assortiment, service, garantie, uitstraling en reputatie zijn belangrijke zaken voor on- en offline winkels. Naast die aspecten hebben webshops te maken met additionele zaken als levertijd en verzendkosten.
Het CBS verwacht dat het aantal webwinkels in Nederland in het tweede kwartaal van 2022 met ruim 910 webshops is toegenomen ten opzichte van het jaar ervoor. Daarmee komt het totaal aantal webwinkels uit op bijna 80.995 webwinkels. Het gros van de webwinkels verkoopt fashion (18.790) of non-foodartikelen (13.865).