Heeft een bedrijf of organisatie geld van je betaalrekening afgeschreven? Dan kun je het bedrag tot 56 dagen na de incassodatum zelf terugboeken (storneren). In de SNS Mobiel Bankieren app: ga naar de details van een transactie en kies 'Terugboeken incasso'. Met de telefoon: bel ons op 030 - 633 30 00.
Een betaling kan alleen direct teruggedraaid worden als het een automatische incasso gaat. Dit kan eenvoudig via je bankieren app tot acht weken na de datum van de afboeking.
Terugstorten via de bank
Uw bank controleert eerst of u een geldige toestemming gaf voor de automatische incasso. Gaf u geen toestemming? Dan stort de bank het bedrag terug op uw rekening. Dit duurt meestal een maand.
Elke automatische incasso kunt u binnen 8 weken zelf terugboeken. Dit heet storneren. Zorg wel dat u de rekening dan op een andere manier betaalt. Alleen een onterechte incasso hoeft u niet te betalen.
Meer dan 56 dagen geleden
Kun je het onterecht afgeschreven bedrag niet meer zelf terugboeken? Dan kunnen wij het voor je terugvragen. Bel daarvoor naar 030 - 633 30 02. Dat kan tot 13 maanden nadat het bedrag van je rekening is afgeschreven.
Bent u het niet eens met een afschrijving van een SEPA-incasso Algemeen? Deze kunt u binnen 8 weken na afschrijving laten terugboeken. Een SEPA-incasso Bedrijven kunt u niet terugboeken. Deze kunt u alleen vooraf weigeren of op de dag dat de incasso van uw rekening wordt afgeschreven.
Als u geleend geld wil terugvorderen is het van belang dat u op een of andere manier kunt bewijzen dat er een lening is afgesproken. Dat kan op papier staan, maar ook blijken uit een sms of whatsapp bericht. Het is in ieder geval altijd aan te raden een lening schriftelijk te bevestigen.
Eerst stuurt je bank een terugstortverzoek naar de dader. Wordt het geld niet binnen 3 weken terugbetaald, dan krijg je de gegevens van de persoon. Die gegevens stuur je door naar de deurwaarder, die je geld terugvordert.
Zie ook: Een foutieve betaling kunt u niet intrekken en wij mogen deze niet naar u terugboeken. De ontvanger moet het bedrag zelf naar u terugboeken. Als je geld hebt overgemaakt naar een verkeerd rekeningnummer, kun je dat niet zelf terugboeken.
Heb je geld naar een verkeerd rekeningnummer overgemaakt? Neem dan zelf contact op met de persoon of het bedrijf achter het rekeningnummer. Weet je niet wie dit is? Je kunt € 0,01 overmaken naar het rekeningnummer met in de omschrijving het verzoek om het bedrag terug te betalen.
Het slechte nieuws is dat een bank je uitgevoerde overschrijving niet kan annuleren, tenzij de fout bij de bank zelf berust. Je bank is wel verplicht om redelijke inspanningen te leveren om het bedrag terug te vorderen. De bank van de ontvanger is op haar beurt verplicht om daaraan mee te werken.
Wat doet ING voor je? De betaling die jij hebt gedaan is definitief en kunnen we daarom niet ongedaan maken. Wel kunnen we je helpen als je via een civiele procedure wilt proberen om je geld terug te krijgen.
Webshop betaalt geld niet terug: dit kunt u doen!
Dit heet het herroepingsrecht. Laat u binnen 14 dagen na levering van uw aankoop aan de webshop weten dat u het product terug wilt sturen, dan moet de webwinkel u het aankoopbedrag terugstorten.
Een overschrijving in euro naar een rekening bij een andere bank binnen Europese zone (SEPA) wordt meestal binnen 3 bankwerkdagen uitgevoerd. Een overschrijving naar een rekening bij een andere bank buiten de Europese zone (SEPA) wordt meestal binnen 5 bankwerkdagen uitgevoerd.
Krijg ik mijn geld terug? De kans dat je je geld terug krijgt is erg klein. Als de zaak door de politie wordt behandeld, dan bepaalt de rechter of het geld terugbetaald moeten worden. Maar meestal heeft de oplichter het geld al opgemaakt voordat je het eindelijk kunt terugkrijgen.
Aangifte. doen kan via de politie. Door te bellen naar 0900-8844, via de website, of door naar het politiebureau te gaan. Je staat er niet alleen voor.
Doe aangifte van oplichting bij de politie
Aangifte doen is erg belangrijk voor het vervolg. Voor oplichting via internet heeft de politie een speciaal meldpunt opgericht: het Landelijke Meldpunt Internetoplichting. Hier kun je ook digitaal aangifte doen. Er moeten wel duidelijke aanwijzingen zijn voor oplichting.
Een automatische incasso kun je tot 8 weken na de afschrijving storneren. Storneren betekent dat je het afgeschreven bedrag terugboekt naar jouw rekening. Is de incasso langer dan 8 weken, maar korter dan 13 maanden geleden afgeschreven? Neem dan contact met ons op.
Neem contact op met de persoon of het bedrijf achter het rekeningnummer en vraag om het geld terug te storten. Wij kunnen het bedrag niet voor u terughalen.
Als naam en rekeningnummer niet bij elkaar horen, krijgen klanten daarvan een melding en kan de overboeking worden afgebroken. De waarschuwingen worden gegeven bij zowel mobiel als internetbankieren. Dat banken betalingen gewoon laten doorgaan als naam en rekeningnummer niet bij elkaar horen is een oude klacht.
Er is geen limiet voor het saldo op je betaalrekening.
Het is belangrijk om de naam van de ontvanger exact in te voeren zoals deze op het door de overheid uitgebrachte identiteitsbewijs staat vermeld. U kunt mogelijk een naamswijziging doorvoeren als het geld niet is opgehaald.