Bij de koop van een keuken kan een consument binnen 2 dagen, beginnend de dag na het sluiten van de koop, schriftelijk annuleren tegen een gereduceerd percentage van 5% van de koopsom met een minimum van € 500. Als de consument geen e-mailadres van de ondernemer heeft, dan kan hij ook per aangetekende brief annuleren.
Annulering van de keuken tegen een vergoeding van 30%
In de voorwaarden is geregeld dat je een keuken mag annuleren tegen betaling van een vergoeding van 30% van de koopsom. Die vergoeding is gebaseerd op het verlies dat de winkel lijdt, omdat de consument de keuken niet afneemt.
Wettelijke bedenktijd aankoop keuken. Een wettelijke bedenktijd bij de aankoop van een keuken is er niet. Hoewel de Consumentenbond pleit voor de instelling van een verplichte bedenktermijn, heeft de keukenbranche tot nu toe geweigerd.
Wat u moet weten. Ook bij een aankoop op afstand hebt u als consument recht op de wettelijke herroepingstermijn van 14 kalenderdagen. De termijn gaat in op de dag na de levering van het goed of het afsluiten van het dienstencontract.
Annuleren is niet in de wet geregeld, u kunt niet zomaar van de koop af. Wilt u zonder wettelijke grondslag toch van de koop af, dan zijn hier meestal kosten aan verbonden. Kijk in de voorwaarden van de verkoper wat de kosten zijn, soms is dat de hele aankoopprijs.
Recht op bedenktijd (ontbinding)
U heeft het recht om tot veertien dagen nadat u het product ontvangen heeft, de koop alsnog ongedaan te maken. Men spreekt dan ook wel van het recht om de koopovereenkomst te ontbinden of te annuleren.
Als je een product koopt in een winkel, dan heb je geen bedenktijd achteraf. Je kunt de koopovereenkomst alleen ontbinden als de winkelier het daarmee eens is. Een winkelier is vrij om zelf een annuleringstermijn op te nemen in de algemene voorwaarden, dit geldt dan als een extra service.
Als u een product of een dienst koopt in een winkel, kunt u er in principe helemaal niet meer onderuit. Wettelijk gezien hebt u geen herroepingsrecht. Ook al zijn ze niet wettelijk verplicht, voorzien sommige verkopers toch de mogelijkheid om een artikel te ruilen of om de terugbetaling ervan te vragen.
Als u iets in een winkel koopt, geldt er geen bedenktijd. Bijvoorbeeld bij de aankoop van een bankstel of keuken. Als u het product dan niet meer wil, kan de verkoper annuleringskosten vragen. Soms staan deze annuleringskosten in uw koopovereenkomst of algemene voorwaarden.
De consument heeft het recht om binnen 14 dagen na de dag van ontvangst van de gehele bestelling (door de consument zelf of een door hem aangewezen derde) aan de verkoper te laten weten dat hij af wil zien van de koop. Dit heet herroepen of ontbinden. U mag ook een langere termijn bieden, maar dat hoeft niet.
Wat is het herroepingsrecht? Bij aankoop van producten heeft de consument de mogelijkheid de koopovereenkomst zonder opgave van redenen te ontbinden. Dat is het herroepingsrecht. De leden van Thuiswinkel.org geven de consument een minimale bedenktijd van 14 dagen.
Zo heeft u een bedenktijd van 14 dagen. Binnen deze 14 dagen kunt u de koop ongedaan maken. U heeft geen bedenktijd voor bijvoorbeeld bederfelijke producten of producten die u speciaal laat maken. Wanneer de bedenktijd start, hangt af van het soort overeenkomst dat u heeft gesloten.
Dan geldt wettelijk een bedenktijd van 14 dagen. In deze bedenktijd kunnen consumenten van de koop of het contract af. Zij krijgen hun geld terug, u het product. Of de dienst stopt.
Een aanbetaling op keukens is niet verplicht, er zijn ook bedrijven waarbij een keuken kopen zonder aanbetaling mogelijk is. De meeste winkels vragen echter wel een aanbetaling om wanbetalers te voorkomen; De maximale wettelijke aanbetaling op keukens is 50% van het aankoopbedrag.
Winkels die CBW-erkend zijn, hanteren algemene voorwaarden die jou als consument extra goed beschermen. Hierin zijn alle regels opgenomen die van belang zijn als je iets koopt, bijvoorbeeld over (aan)betalen, annulering, levertijd, levering, vervoer en garantie.
Redelijke termijn. Maak je vooraf geen afspraken over een termijn voor de uitvoering spreekt de wet over een 'redelijke termijn'. Als het bedrijf zich niet aan die redelijke termijn houdt heb je als consument ook het recht om het contract te ontbinden en een volledige terugbetaling van je voorschot te eisen.
Producten die na opening niet retour kunnen, om hygiënische of gezondheidsrisico's, mogen uitgesloten worden van herroeping. Deze producten moeten dan wel verzegeld zijn. Bij niet verbroken verzegeling mogen de producten gewoon retour. Na verbreken van de verzegeling komt het herroepingsrecht pas te vervallen.
Er zijn verschillende redenen om een vakantie te annuleren maar de meest voorkomende zijn: einde van een relatie, ziekte of ongeval van jezelf of ziekte/ongeval/overlijden van een naast familielid. Een vakantie annuleren is natuurlijk erg vervelend. Je hebt wellicht lang naar je vakantie uitgekeken en ervoor gespaard.
Maar ja, annuleringskosten zijn afhankelijk van geleden verlies (gemaakte kosten) en gederfde winst (marge). Wat is dan redelijk? In de rechtspraak zien we dat je dit moet onderbouwen en over het algemeen de bedingen met 30% kosten er goed van afkomen, omdat de winst toch vaak wel deze 30% (of meer) bedraagt.
Omdat u het product van te voren niet goed kunt beoordelen, heeft u bij koop op afstand een wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Binnen de termijn kunt u laten weten dat u het product wilt retourneren en u krijgt dan binnen 14 dagen uw geld terug, ook de bezorgkosten. De koopovereenkomst wordt dan ontbonden.
U kunt de overeenkomst ontbinden wanneer uw wederpartij toerekenbaar tekort is geschoten in de nakoming van de overeenkomst. Dat houdt dus in dat u moet kijken of er een tekortkoming bij uw wederpartij is. Daarnaast: indien hij alsnog per direct de overeenkomst zou kunnen nakomen, moet hij tevens in verzuim zijn.
Ontbinden (of herroepen) is een regeling uit de wet. Alle (Europese) webwinkels en webshops hebben zich daar aan te houden. De regel geldt niet voor gewone (stenen) winkels. Heeft een stenen winkel óók een webwinkel, gelden de regels alleen voor het webwinkel-deel.
Klanten krijgen bij een koop via internet een gegarandeerd en onvoorwaardelijk recht van ontbinding tot 14 dagen na ontvangst van de goederen. U als webwinkelier bent verplicht zo'n retour te accepteren en het volledige aankoopbedrag terug te storten, ongeacht de reden die de klant opgeeft.
Producten die de webwinkel níet mag uitzonderen - en dus retour moet nemen: Aanbiedingen. Producten die de winkel speciaal voor de klant besteld heeft (Dit is niet hetzelfde als maatwerk - zie verderop bij uitzonderingen) Tweedehands producten.