In principe kun je met alle elektrische auto's met een CCS-aansluiting laden bij Tesla. Tegenwoordig hebben de meeste EV's een dergelijke aansluiting. Uitzondering op die regel zijn de Nissan Leaf en de Lexus UX300e, die een zogeheten CHAdeMO-aansluiting hebben. Daarmee kun je niet laden bij Tesla.
Supercharging voor andere merken dan Tesla is alleen beschikbaar voor voertuigen met een CCS-aansluiting. Als een Supercharger-laadpaal is voorzien van twee kabels of een adapter, kunnen auto's van andere merken dan Tesla alleen worden opgeladen via de CCS-connector.
Alle elektrische wagens met een CCS combo connector kunnen aan een Tesla Supercharger opladen. Deze soort connectors zijn de norm bij Europese EV's, dus het overgrote merendeel aan elektrische voertuigen kan aan zulke snelladers opladen.
Welke laadpas voor Tesla? Ook voor de Tesla rijders is de laadpas van TanQyou de oplossing. Met de laadpas kan je namelijk bij meer dan 200.000 laadpalen in europa laden en bij 90% van de laadpalen in Nederland. Onder de 10% van de laadpalen die nog niet ondersteund worden vallen ook de Tesla Superchargers.
Bij alle Europese Tesla Superchargers kun je namelijk je auto opladen zonder te betalen. Gratis opladen voor alle elektrische auto's en dat geldt niet alleen voor Tesla's, ook andere elektrische auto's kunnen hun batterij gratis opladen.
Tesla: soms kost snelladen niets
Is dat niet zo, dan rekent Tesla voor een Supercharger tussen de €0,32 en €0,36 euro per kWh afhankelijk of het een dal- of piekuur is.
In principe kun je met alle elektrische auto's met een CCS-aansluiting laden bij Tesla.
Momenteel kost een kWh €0,62 met een Supercharger. Voor de daluren (22.00 tot 6.00 uur) bedraagt het tarief € 0,53. Om 100 km te rijden, kan de prijs van een oplaadbeurt tussen 8 en 12 euro liggen. Om 200 km te rijden kost het opladen van eenTesla Model S met een Supercharger 14 euro.
Superchargers als extra inkomstenbron
Het is nog niet duidelijk in welke landen Tesla van start gaat, maar binnenkort stellen ze de laadpalen open voor alle niet-Tesla rijders. Momenteel zijn alle Tesla Superchargers enkel te gebruiken als je in bezit bent van een Tesla.
Om de auto op te laden bij een openbaar laadstation, sluit u de juiste adapter aan op de laadpoort van de auto en sluit u vervolgens de laadconnector van het station aan op de adapter. De meest gangbare verloopstekker(s) voor het desbetreffende land van bestemming worden geleverd.
Met de Tesla-app kunt u de beschikbaarheid van Superchargers bekijken, uw oplaadstatus volgen of een melding ontvangen wanneer uw auto klaar is om te vertrekken. Voer een bestemming in en Trip Planner berekent uw route. Het opladen begint automatisch — u hoeft er tijdens het laden geen creditcard voor te gebruiken.
Voor alle typen elektrische auto's
Fastned biedt alle snellaadstandaarden aan op al haar stations en werkt met onder andere:Tesla Model 3 / S / X. Nissan Leaf.
Thuis kunt u uw Tesla opladen zoals elke andere elektrische auto met een standaard huishoudelijk stopcontact of een wallbox.
E-Flux rekent 32 eurocent starttarief per laadsessie met een Pay-As-You-Charge laadpas; waar je met een Orange abonnement onbeperkt kunt laden. (Wees je wel bewust van laadpalen buiten het E-Flux netwerk; deze aanbieders rekenen soms zelf een starttarief.)
De gratis laadpunten worden meestal geïnstalleerd op de parkings van winkelcentra, supermarkten of zelfs bioscopen. Wees echter voorzichtig, deze praktijk staat op het punt te verdwijnen. Er zijn ook gratis laadpunten in hotels, restaurants en autodealers.
Aanbieders van snelladen hanteren prijzen tussen de € 0,65 en € 0,90 per kWh. Wij houden hier € 0,85 per kWh aan. Om 15,3 kWh te laden ben je dan circa € 13 kwijt. Dat is zo'n € 0,13 per kilometer en € 1.951 per jaar.
Thuis laden of op een privéterrein, bijvoorbeeld op het werk, is namelijk altijd de voordeligste optie en kost gemiddeld € 0,23 per kWh (incl.BTW). Als je thuis of op een privéterrein kunt laden en dat uitsluitend doet, kom je uit op € 655,50 aan laadkosten per jaar, ofwel € 0,044 per kilometer.
1: SHELL RECHARGE
Tussen 2011 en 2015 heeft The New Motion zich ontwikkeld tot aanbieder met de meeste roaming overeenkomsten in Europa en dus de grootste dekking als het over aantallen gaat. Inmiddels (we schrijven eind 2022) gaat dit over meer dan 400.000 laadpunten in Europa.
De Shell Recharge-laadpas vraag je gratis aan in de Shell Recharge App. Je kunt kiezen uit een kaart of een druppel die je aan je autosleutel kunt bevestigen. Met de Shell Recharge-laadpas profiteer je van een voordelig tarief op het Shell Recharge netwerk.
Tesla Model S en X gekocht voor juli 2018. Gratis Superchargen is gebonden aan de eerste eigenaar van de auto. Wanneer jij een MisterGreen Tesla Occasion gaat leasen en deze auto had gratis Superchargen dan heb jij hier dus ook recht op.
De Tesla Model 3 verbruikt gemiddeld 15,1 kWh per 100 kilometer. Maar in sommige situaties is hij zuiniger en in andere juist minder zuinig.
Om als niet-Teslarijder de Superchargers te gebruiken moet je eerst de Tesla app downloaden op je smartphone. Vervolgens maak je een account aan. Vervolgens kies je de optie 'Uw niet-Tesla opladen'.