Zoals hierboven beschreven, kan niet iedereen stewardess worden. Naast de boven gestelde competenties en vaardigheden zijn er ook nog eisen aan de lengte, gewicht en leeftijd. De minimale lengte om het vak stewardess uit te oefenen is 1.57. De sterkte van de ogen moet tussen de -5 en +5 zitten.
Om aangenomen te worden bij luchtvaartmaatschappijen, heb je minimaal een mbo4- of havo-diploma nodig. Je vergroot je kansen op een baan daarnaast aanzienlijk door het hebben van de juiste attitude, uitstekende communicatieve vaardigheden, goede beheersing van moderne vreemde talen en een servicegerichte instelling.
Nee dit is niet mogelijk om als stewardess zonder opleiding aan de slag te gaan. Om stewardess te worden heb je toch echt een opleiding nodig. Wat wel een aanrader is is dat je bij veel vliegmaatschappijen kan werken en leren tegelijk.
De vereiste lengte ligt tegenwoordig tussen 1.50 (!) en 1.90 meter (KLM 1.58 - 1.85 meter). Wat je dikte betreft: het gewicht moet doorgaans in verhouding tot je lengte staan, met een BMI tussen 18,5 tot 25.
Het aanvangssalaris van een Reisbegeleiders en stewards bedraag meestal tussen de € 1.492 en € 2.315 bruto per maand. Na een dienstverband van 5 jaar bedraagt het salaris tussen de € 1.897 en € 2.840 per maand bij een werkweek van 38 uur.
Arbeidsmarktperspectief Steward
Het is moeilijk om aan een baan te komen als Steward. Er zijn meer dan genoeg vliegmaatschappijen en dus ook heel veel banen, maar het is ook een zeer populaire functie. Uiteindelijk betekent dat dat het aanbod van afgestudeerden groter is dan de vraag naar Stewards.
Er wordt namelijk 24 uur per dag, zeven dagen per week gevlogen. Soms begin je overdag met werken en kom je 's avonds laat op de bestemming aan. Soms begin je 's avonds met werken en kom je in de ochtend op de bestemming aan. Een stewardess werkt door de weeks en in de weekenden.
Geen extreme kapsels
“Onaanvaardbare kapsels zoals extreme of onnatuurlijke kleuren (bijvoorbeeld: roze of paars) worden niet geaccepteerd. Ook mogen de stewards en stewardessen geen dreadlocks of hanenkammen hebben.”
“Cabinepersoneel in vliegtuigen draagt uniformen en dient zich strikt aan de kledingvoorschriften te houden, dat staat in onze CAO”, zegt een woordvoerster. Ruimte voor hoofddeksels bieden de voorschriften niet; petten voor de mannen en hoofddoekjes voor de stewardessen zijn in 1991 afgeschaft.
Stewardessen spreken veelal een tweede taal zoals Nederlands, Duits, Spaans, Frans, Arabisch of één van de andere talen. Een tweede taal spreken is een pré en geen must.
Een opleiding tot stewardess is niet goedkoop. De kosten van de IATA-opleiding bedragen €3999 inclusief inschrijfgeld, studiemateriaal en examenkosten. Meerdere keren per jaar start er een nieuwe opleiding. In sommige gevallen betaalt de werkgever de opleiding.
Om stewardess te worden moet je minimaal MAVO en een MBO opleiding hebben gedaan. Je moet in ieder geval goed Engels kunnen spreken dus het is handig als je dat in het pakket hebt. Een andere taal is makkelijk, maar hoeft niet perse. Daarna heb je twee mogelijkheden om stewardess te worden.
Hoeveel verdient een Steward (m/v) bij Tui Group in Nederland? Gemiddelde Tui Group-Steward (m/v) maandelijks betaling in Nederland is ongeveer € 1.759, hetgeen 40% onder het landelijk gemiddelde is.
Opleiding Stewardess/ Steward
Je wordt opgeleid tot Cabin Attendant voor Nederlandse en buitenlandse luchtvaartmaatschappijen. Incl. een uitgebreide begeleiding naar een baan. Studieduur zes maanden.
Als je wilt solliciteren voor stewardess heb je een minimale lengte-eis. Dit is om ervoor te zorgen dat het personeel, in geval van een noodgeval, bij het noodmateriaal kan komen.
Als steward(ess) kun je tussen de 1700 en 3000 euro verdienen.
In de Boeing 777-300 zitten de slaapcabines, ook wel genaamd Overhead Crew Rest (OCR), achterin bij de staart van het vliegtuig. Dat is een plek waar je de vliegbeweging meer ervaart. Je wordt als het ware in slaap gewiegd.
En ja, alle vliegmaatschappijen hebben kledingvoorschriften en bepaalde criteria voor je uiterlijk. Zo zijn zichtbare tattoos en piercings vaak taboe, ook bij KLM. Lang haar moet om hygiënische redenen opgestoken of in een staart zijn en felgekleurde nagellak en een overdosis aan sieraden zijn ook niet toegestaan.”
Het gemiddelde salaris voor een Cabin Crew in regio Dubai, Verenigde Arabische Emiraten is AED 8.000 per maand. De gemiddelde aanvullende vergoeding voor een Cabin Crew in regio Dubai, Verenigde Arabische Emiraten is AED 15.000, waarbij het bereik uiteenloopt van AED 61 tot AED 84.000.
Cabin attendants ontvangen na het positief afronden van de basiscursus een fulltime arbeidsovereenkomst voor bepaalde duur. Het salaris is € 1757,40 bruto per maand (jonger dan 23 jaar) of € 1849,48 bruto per maand (23 jaar en ouder). Het salaris is onder voorbehoud van tussentijdse CAO wijzigingen.
Welkom in de Overhead Crew Rest (OCR)
De Overhead Crew Rest (OCR) is, zoals de naam al verklapt, boven de cabine te vinden. Aan boord van KLM's 747's, 777's en 787's zijn deze OCR's aan boord te vinden. Voor een vlucht langer dan 10,5 uur is de crew wettelijk verplicht te rusten.
En ook 's nachts zul je voor de passagiers klaar moeten staan als dat nodig is. Op een vlucht van 10 uur mag je gemiddeld twee uur pauze nemen. Op kortere vluchten duurt je pauze gemiddeld een kwartier. Meestal werken stewardessen vier dagen per week.
Vlieg tegen een gereduceerd tarief
Wanneer je steward(ess) bent en daarnaast fervent vakantieganger, ga je heel blij worden van de secundaire arbeidsvoorwaarden. Als personeelslid van een luchtvaartmaatschappij kun je namelijk vaak gebruik maken van vliegen tegen een gereduceerd en scherp tarief.
Zo ziet de werkdag van een stewardess eruit
Op de werkdag zelf ontvang je een formulier met vluchtgegevens, vertrek- en aankomsttijd en het team waarin je werkzaam bent. Samen met collega's bespreek je de belangrijkste punten van de vlucht. Dit gesprek wordt geleid door de purser, het hoofd van het cabinepersoneel.
Stewardess zijn is een passie, een passie voor je vak en ook als het even tegenzit blijf jij doorgaan. Je ziet het positieve in elke situatie en ook als je je dag niet hebt, sta je voor andere klaar. De passie voor vliegen zit in je, maar alleen de passie voor vliegen is niet genoeg. Je bent ook een echt mensen mens.