Merk je niets en rij je na het tanken weg van het tankstation, dan begint de motor na een paar honderd meter te sputteren, daarna stopt hij vanzelf. Niets anders dan de pechhulp inschakelen.
Wanneer u niet merkt dat u verkeerd heeft getankt, komt u daar snel genoeg achter. Vaak al binnen een straal van één kilometer. De brandstof is dan al rondgepompt en de motor zal afslaan.
Van verkeerde brandstof tot potentiele schade
Dit kan resulteren in problemen zoals haperende motorprestaties, startproblemen, oververhitting en zelfs beschadiging van de motoronderdelen. In sommige gevallen kan dit leiden tot dure reparaties als er niet snel wordt ingegrepen.
Benzine en diesel verwisselen
Wanneer er benzine in een dieselmotor zit, ontstaat er direct schade. Diesel heeft een smerende functie en het brandstofsysteem van een benzineauto is hier niet tegen bestand. Wanneer u een dieselauto start met benzine in de tank, zal dit in de meeste gevallen direct schade opleveren.
Neem contact op met een autohulpdienst zoals de ANWB wegenwacht of Univé pechhulp. De brandstof dient namelijk geheel uit de tank gepompt te worden. Hiervoor hebben hulpdiensten speciale voertuigen met een “verkeerd getankt” installatie. Nadat de tank is leeggepompt, dien je (de juiste) brandstof te tanken.
Re: Euro 95 getankt ipv Euro 98
Kan helemaal geen kwaad.. Zal enkel iets minder presteren, al zul je dat bij deze motor amper merken.
Geen probleem. Verreweg de meeste auto's moeten een benzine brandstof hebben met minimaal 95 octaan. Deze mix levert alleen maar een hoger octaan getal op en dat is per definitie geen probleem. Dus géén bezwaar voor motor of filter.
Als de tank van een dieselauto is gevuld met benzine, kan de motor flink schade oplopen. Diesel is iets 'dikker' dan benzine en heeft bovendien een smerende functie. Zelfs een bescheiden hoeveelheid benzine kan de diesel zodanig verdunnen, dat de smerende werking onvoldoende is en het brandstofsysteem schade oploopt.
Kosten reparatie verkeerd getankt
Als het mee zit, zijn de kosten van de reparatie benzine in een dieselmotor of diesel in een benzineauto tussen de € 50,- en € 150,-. Afhankelijk van de garage of pechhulp.
36% van de autoverzekeraars dekt de schade aan je motor door het tanken van verkeerde brandstof wel.
Makkelijk te herkennen
Je kunt deze benamingen onthouden, maar om het makkelijk te maken hebben ze de etiketten waarop de aanduidingen staan verschillend vormgegeven. Benzine krijgt ronde etiketten, diesel vierkante etiketten en gasvormige brandstoffen zoals LPG en waterstof krijgen een ruit-vorm.
Diesel is zwaarder dan benzine
Een liter dieselbrandstof weegt 0,87 kg, een liter benzine 0,74 kg. Dat komt omdat de energiedichtheid van diesel hoger is dan die van benzine.
Motor aan tijdens tanken
Tank niet met een draaiende motor. Want dat is niet alleen slecht voor het milieu en je portemonnee, er is ook een verhoogd risico op brand. Als de motor draait wordt er statische elektriciteit gegenereerd wat brandstofdampen kan laten ontbranden.
Volgens de ANWB grijpen jaarlijks gemiddeld 14.000 mensen naar de verkeerde vulslang tijdens het tanken. Dat zijn er bijna 40 per dag! Saillant detail: de pechhulpdienst van de ANWB moest hierbij twee keer vaker een man helpen dan een vrouw.
Bijna alle benzineauto's kunnen met Euro 95 overweg, maar sommige oudere of sportieve auto's en motoren hebben brandstof met octaangetal 98 nodig.
Volgens brandstoffabrikant BP blijft brandstof in een afgesloten container bij een temperatuur van 30 graden drie maanden goed. Bij 20 graden is dat al meteen zes maanden.
Da's funest voor het blok, want diesel heeft een smerende werking voor de brandstofpomp die benzine ontbeert. Zelfs een kleine hoeveelheid benzine kan in een dieselmotor al tot forse schade aan de motor leiden, dus wees hier bedacht op. Volgens onderzoek komt deze vorm van verkeerd tanken verreweg het vaakst voor.
Tanken zonder betalen levert ofwel diefstal op (voor of tijdens het tanken besluiten niet af te rekenen), ofwel verduistering (na het tanken besluiten niet af te rekenen). In de praktijk krijg je hier een taakstraf voor en daarnaast dus een aantekening op je strafblad.
Voortaan sowieso 131 euro boete. Wegrijden bij een tankstation zonder te betalen - met opzet of per ongeluk - leidt voortaan automatisch tot een boete van 131 euro. Als de pomphouder aangifte doet bij de politie wordt er tegelijkertijd een incassoprocedure in gang gezet.
Let wel, gebruik altijd de juiste startkabels. Voor dieselmotoren zijn dikkere kabels nodig. Gebruik benzine-kabels dus niet op een dieselmotor. De kabels worden warm en kunnen zelfs smelten.
Het wegrijden met een dieselauto gaat makkelijker door de hoge koppel. Zelfs bij weinig toeren rijdt een dieselmotor prima door, wat betekent dat er ook minder geschakeld hoeft te worden. Dieselmotoren worden daarom vaak gebruikt als lesauto: het rijdt eenvoudiger en relaxter.
De Wegenwacht helpt bij het leegpompen van de tank en het herstellen van de schade. Ook bij een lege tank of accu komen wij je helpen.
Automobilisten hebben dus goede redenen om te kiezen voor Euro 98 (E5) in plaats van Euro 95 (E10). Zo loopt over het algemeen je motor soepeler en zuiniger. Daarbij kunnen veel oudere auto's niet tegen de hoeveelheid ethanol in Euro 95. Niet als ze ermee rijden en niet als de auto voor langere tijd stilstaat.
Als de benzine in je motor te vroeg of te laat reageert met de lucht, ontstaat er een vonk, en dat kan de motor vervuilen en zelfs . beschadigen. Dat euro 98 beter is voor de motor, is een hardnekkige mythe. Je auto zal niet beter presteren als je kiest voor deze brandstof.
' “Als op het gelijkvormigheidsattest of op de tankklep van je wagen benzine 95 staat, dan is het echt nutteloos om benzine 98 te tanken.”