Verwijder uw draadloze netwerkkaart of usb adapter en sluit deze opnieuw aan op uw computer of laptop. Dit is vaak een oplossing voor problemen met uw draadloze netwerkkaart. Probeer uw wifi kaart eens op een andere computer. Werkt deze hier ook niet, dan zou de kaart kapot kunnen zijn.
Start je apparaat opnieuw op.
Als opnieuw opstarten niet werkt, schakel je tussen wifi en mobiele data: Open je app Instellingen en tik op Netwerk en internet of Verbindingen. Afhankelijk van je apparaat kunnen deze opties verschillen. Zet wifi uit en mobiele data aan en check of er een verschil is.
Selecteer het pictogram Netwerk of Wifi in het systeemmeldingsgebied. Kies in de lijst met netwerken het netwerk waarmee u verbinding wilt maken en selecteer vervolgens Verbinden. Typ de beveiligingssleutel (wordt vaak het wachtwoord genoemd). Volg eventuele aanvullende instructies.
De Windows-probleemoplosser voor netwerken kan helpen bij het opsporen en oplossen van Wi-Fi-problemen. Selecteer de knop Start en selecteer vervolgens Instellingen > Netwerk & Internet > Status > Network troubleshooter en kies een van de opties.
De meeste laptops van het merk HP hebben óf aan de zijkant óf aan de voorkant een knopje of een schuifje waarmee je de wifi-functies kunt aanzetten. Als de knop niet aan de zijkant of aan de voorkant zit, kan het zijn dat hij boven het toetsenbord zit of op één van de functietoetsen bovenaan op het toetsenbord.
Wanneer het probleem aanwezig is op slechts één laptop zit het probleem meestal bij deze laptop zelf. Vaak is de WiFi chip dan de boosdoener, deze hoeft niet defect te zijn, het kan ook alleen het stuurprogramma van de WiFi chip zijn. Zo'n stuurprogramma kan je bijwerken en daarmee vaak het probleem oplossen.
Controleer eerst of je modem wel internet verbinding heeft. Dit kun je bijvoorbeeld doen door het modem direct met een kabel op je computer of laptop aan te sluiten, de draadloze router koppel je dan even los van je modem. Ook dan geen internet? Dan ligt het probleem waarschijnlijk bij je modem of internet provider.
Schakel de router en alle apparaten die verbinding met internet maken uit. Controleer alle draden waarmee de router is aangesloten op de stroom en op de kabel –of telefoonaansluiting. Haal de router een minuut of 2 van de stroom af, sluit deze vervolgens weer op de stroom aan en zet de router aan.
In het Configuratiescherm klik op “Netwerk en internet”. Klik daarna op “Netwerkcentrum”. Klik vervolgens links bovenin op “Geavanceerde instellingen voor delen wijzigen”. Open het huidige profiel en wijzig de “Netwerkdetectie” instellingen naar “Netwerkdetectie inschakelen” of “Netwerkdetectie uitschakelen.
Klik [Netwerk & Internet] pictogram op de taakbalk① en zorg ervoor dat Wi-Fi is [Inschakelen]②. Opmerking: wanneer het wifi-pictogram blauw oplicht, betekent dit dat de functie is ingeschakeld.
Werkt je wifi-verbinding nog steeds niet, dan kun je de netwerkinstellingen herstellen door binnen de instellingen van je apparaat te gaan naar Algemeen beheer. Kies vervolgens voor Resetten en daarna voor Netwerkinstellingen resetten. Hierdoor worden zowel je bluetooth- als wifi-instellingen hersteld.
Wanneer uw draadloze adapter niet werd herkend, kan het zijn dat deze mogelijk niet goed werkt of dat het verkeerde stuurprogramma geïnstalleerd is. Hoe u kunt controleren of er stuurprogramma's zijn die u kunt installeren, hangt af van de GNU/Linux-distributie die u gebruikt (zoals Ubuntu, Arch, Fedora en openSUSE).
Je kunt andere WiFi-ontvangers uitzetten of in de router de verbindingen verwijderen. Sommige gebruikers hebben ingesteld dat de router haar naam (SSID) niet uitzendt. Deze instelling kan er soms voor zorgen dat je tablet geen connectie kan maken. Soms helpt een simpele herstart van je router.
In het zoekvak naast de knop Start op de taakbalk typt u configuratiescherm. Selecteer Configuratiescherm in de lijst met resultaten. Opmerking: veel functies van het Configuratiescherm zijn eenvoudiger en sneller in Instellingen .
Een veelvoorkomende reden voor een verbroken verbinding met een draadloos netwerk is dat u een zwak signaal heeft. Draadloze netwerken hebben een beperkt bereik, dus als u zich te ver van het basisstation bevindt kunt u mogelijk geen signaal krijgen dat sterk genoeg is om de verbinding te behouden.
De meest voorkomende wifi-verstoorders zijn: videobewakingssystemen of alarmsensoren, DECT-telefoontoestellen, draadloze lichtschakelaars, babyfoons, weerstations en magnetrons. Deze apparaten maken gebruik van frequenties die het wifi-signaal behoorlijk verstoren.
Bij Android toestellen kan je dit vinden onder Instellingen > WiFi > Slim schakelen tussen WiFi en mobiele data of de optie schakel WiFi automatisch in/uit. Bij de iPhone is dit te vinden via Instellingen > Mobiel Netwerk > Mobiel datanetwerk > WiFi Assistentie.
Voor een herstel naar de fabrieksinstellingen (ook wel een factory reset) houdt je het kleine knopje aan de achterkant van het modem ingedrukt tot alle LED-lampjes 1 keer knipperen. Je kunt dit knopje het beste indrukken met een paperclip, naald, satéprikker of iets dergelijks.
Open 'Instellingen' (het tandwieltje) op je Android-apparaat. Kies 'Wifi en Internet' en tik 'Wi-Fi' aan. Bovenaan staat nu je huidige WiFi-connectie met daaronder een lijst van je eerdere Wifi-verbindingen. Selecteer het netwerk waarvan je het wachtwoord wil achterhalen.