De meeste buitenboordmotoren en benzine inboardmotoren draaien op Euro 95 benzine. Enkele uitzonderingen hebben beslist Super 98 benzine nodig. Dit kunt u eenvoudig controleren in uw instructieboekje.
Ons advies is om 100+ te tanken, omdat dit de beste verbranding voor je buitenboordmotor genereert. Het is wel belangrijk om de jerrycan met benzine niet in de zon te plaatsen. 100+ benzine wordt veel gebruik als brandstof voor oldtimer omdat deze geen ethanol bevat.
Loodvrije benzine 95 (SP95) bestaat uit 95% octaan en 5% heptaan. Mercury raadt deze brandstof aan voor al hun 4-takt buitenboordmotoren, ondanks een hoog percentage ethanol. SP95-benzine bevat namelijk 5% ethanol (dus 50% minder dan E10-benzine).
De meeste buitenboordmotoren gebruiken 10W30 olie. Een 2-takt motor gebruikt mengsmering olie die toegevoegd moet worden aan de benzine. Het staartstuk zelf wordt voorzien van staartstuk olie zodat alle draaiende onderdelen goed gesmeerd blijven.
Een rondgang langs enkele fabrikanten van buitenboordmotoren (Suzuki, Yamaha en Honda) leert dat ook de meeste moderne buitenboordmotoren zonder problemen zullen lopen op E10-benzine. Voor oudere (tweetakt) motoren kan het hogere ethanol-percentage wel een probleem zijn.
Op zich is dat mogelijk, maar het is dan niet uitgesloten dat u motormanagementstoringen krijgt omdat het motormanagement voortdurend inspuiting en ontsteking moet aanpassen en dat kan zien als een storing.
Zes maanden
Wel gaat op termijn de interne destabilisatie van de brandstof een rol spelen. Moderne brandstof is daar gevoeliger voor, maar het duurt lang voordat er effecten merkbaar zijn. Volgens brandstoffabrikant BP blijft brandstof in een afgesloten container bij een temperatuur van 30 graden drie maanden goed.
Motorolie Eurol FCW 10W40 voor 4-takt buitenboordmotor.
98 loodvrije benzine is de beste keuze voor een 2-takt bootmotor. Aan de pomp is SP98 duurder dan SP95. Dit is de reden waarom veel booteigenaren de voorkeur gaven aan de SP95. Maar nu de SP95 er niet meer is, zit er niets anders op dan de SP98.
Indien je in het bezit bent van een Yamaha motorfiets gebouwd voor 1990 of een Yamaha buitenboordmotor gebouwd voor 2003 ben je aangewezen op het zeer beperkte aanbod van ethanol vrije benzine (Super Plus) in de vorm van bijvoorbeeld Shell V-Power, BP-Ultimate, Esso Synergy Supreme+ en Total Excellium.
In vrijwel alle gevallen heeft Euro98-benzine niet alleen een hoger octaangetal, maar zijn er ook additieven toegevoegd die volgens de brandstoffabrikant een gunstig effect hebben op verbruik en levensduur van de motor.
De residu's van oude benzine tasten de kleppen aan en zorgen er voor dat ze niet mee sluiten of zelfs gewoon vast komen te zitten. Nog oudere benzine zorgt voor gomvorming in de tank, leidingen en carburator.
98 loodvrije benzine is de beste keuze voor een Yamaha 4-takt bootmotor. Aan de pomp is SP98 duurder dan SP95.
De meeste buitenboordmotoren en benzine inboardmotoren draaien op Euro 95 benzine. Enkele uitzonderingen hebben beslist Super 98 benzine nodig. Dit kunt u eenvoudig controleren in uw instructieboekje.
Euro 100+ Racing Power is een brandstof met een hoog octaangetal wat leidt tot een efficiëntere verbranding en hierdoor tot meer vermogen. Deze brandstof die geen ethanol bevat, kan door iedere benzine auto getankt worden maar is met name geliefd bij eigenaren van oldtimers en sportieve auto`s.
Er bestaat nogal wat verwarring over het verbod op tweetakt buitenboordotoren. Kort gezegd bestaat dat verbod niet. Wat er aan de hand is, is dat motoren die nieuw verkocht worden, moeten voldoen aan een bepaalde missienorm. De uitlaatgassen moeten schoner zijn dan ze tot nu toe vaak waren.
De snelheid ligt hoger dan bij een 4-takt buitenboordmotor en ze trekken sneller op. Ook zijn ze feller dan de 4-takt motoren. Daarom is een 2-takt buitenboordmotor ideaal voor het accelereren met een boot. Vaak wordt een 2-takt motor gebruikt bij zeilboten en boten die ver varen of snel moeten varen.
Het octaangehalte bij Euro98 ligt iets hoger maar vormt geen enkel probleem voor een 2-takt of 4-takt scooter. Je kunt dus probleemloos Euro98 tanken, en daar gaat je brommer of scooter op den duur niet kapot aan.
Kwaliteit van de Action 2t-olie is prima en echt niks mis mee. Daar kan men het best over hebben. Link naar Mijn collectie / Projecten. Bedankt ðpas vernieuwd ivbm smartfoon/tablet en desktop weergaven.
Buitenboordmotor onderhoud
Een keer per jaar is voldoende om buitenboord onderhoud te doen. Bij normaal gebruik tenminste. Veel sleutelwerk is het niet en vaak kun je volstaan met het vervangen van bougies en smeermiddelen.
Met een 5 PK heb je namelijk de kans om harder dan 20 km/u te varen. Word je aangehouden in Nederland omdat je vaart zonder vaarbewijs, dan kost dat € 550,-. In het buitenland kan het zomaar heel wat duurder zijn.
Staat uw oldtimer dus langere tijd stil dan is het sowieso aan te raden om een premium benzine te tanken, met een zo laag mogelijk alcoholgehalte (Super 98, V-power, Excellium e.d.). Er zijn leveranciers die additieven voor E10 aanbieden, speciaal ontwikkeld om de schadelijke effecten op oldtimers tegen te gaan.
Het zal je niet verbazen dat je motor daar een heel stuk blijer van wordt. Afgezien daarvan heeft Shell V-Power Benzine ook drie keer meer wrijvingsverminderende moleculen en een hoger octaangetal van minimaal 98 in plaats van 95. Ook dat helpt de prestaties van de motor en de efficiënte nog verder te verbeteren. '
Sommige mensen denken dat hun auto beter presteert als ze voor euro 98 kiezen, maar dat is een hardnekkige mythe. Je leest het goed: euro 98 tanken is niet noodzakelijk beter voor je motor. Als je motor gemaakt is om op euro 95 te functioneren, dan garandeert alleen euro 95 optimale prestaties.