Tomos geeft in het instructieboekje op dat er minimaal benzine met 95 octaan gebruikt dient te worden. Over E5 of E10 wordt niets geschreven en ook in de E10 check heeft Tomos geen vermelding.
Je kan elke benzine gebruiken met maximaal 5% ethanol toevoeging. Gewoon even kijken op de pomp naar het stickertje E5.
Er bestaan 2 soorten Aspen, oranje 1:50 mix (Aspen 2) en blauw (Aspen 4, bedoeld voor 4-takt motoren of 2-takt met aparte olietank). De blauwe Aspen 4 kan zonder probleem gebruikt worden in je Tomos met aparte 2-takt mixolietank, of met 2-takt olie gemengd worden als je zelf wil mengen.
In pricipe kan iedere leverant van tomos-bromfietsen in je woonplaats een metalen tankdop met of zonder slot bestellen bij de fabrikant Tomos in Epe.
Voor standaard brommers is 1:50 een goede verhouding. 1:50 staat voor 1 liter olie op 50 liter benzine. Neem je een Jerrycan van bijvoorbeeld 5 liter, dan doe je er 0,1 liter (=100cc of ook wel 100ml) olie bij.
Je kunt de Tomos Standard kopen voor minder dan 1150,= euro. Is dit bedrag voor jou te veel geld dan kun je ook een Tomos Standard leasen! Hierbij koop je hem op afbetaling en betaal je in maandelijkse termijn de brommer af. Dit kost je ongeveer 23,= euro per maand.
Snorfietsers mogen op het fietspad rijden. Zij rijden minder hard dan bromfietsers. Alle verkeersregels voor snorfietsen staan in het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990.
Tomos geeft in het instructieboekje op dat er minimaal benzine met 95 octaan gebruikt dient te worden. Over E5 of E10 wordt niets geschreven en ook in de E10 check heeft Tomos geen vermelding. Het beste kunt u bij uw dealer informeren of uw Tomos geschikt is voor E10 benzine.
nee das bij iedere tomos... als je dan een lange tijd met een beetje goeie vaart rent.. dan snijden die krachtlijnen van je ontsteking dus nu laat je em niet draaien door middel van te kicken aan de kickstart maar door keihard te rennen..
Wedden dat jij gezien gaat worden op de Tomos Roadie... Uiteraard voldoet iedere tomos aan de strenge Euro 4 norm, en dat met een 2-takt motor!
ASPEN 4 is een reukloze, lang houdbare benzine die Euro 95 vervangt. Er zitten geen schadelijke stoffen in zoals zwavel, benzeen en tolueen.
Mag ik Aspen alkylaatbenzine mengen met andere benzine? Aspen alkylaatbenzines zijn mengbaar met gewone pompbenzine. Hoewel het veilig is, raden we het altijd af om verschillende soorten benzine door elkaar te gebruiken.
Met Aspen benzine wordt de uitstoot van een benzinemotor 99% schoner dan met een gewone benzine. Dit is beter voor de gezondheid, de motor en ons milieu. Je hoeft ook niet meer naar de benzinepomp en niet meer zelf te mengen met olie. Aspen 2 is voor tweetaktmotoren en Aspen 4 is voor viertaktmotoren.
Ik heb een tomos geheel standaard op de uitlaat en carbarateur na. Alsnog haal ik max een snelheid van 45 km. Terwijl dit met standaard tomos uit de fabriek met een 12 MM al haalbaar is. TWV is ook nog standaard.
Castrol RS 2-takt olie Universeel voor de Tomos.
Ik kan me voorstellen dat dit verwarrend overkomt. Qua frame en motortechniek is er niet veel verschil, je hebt alleen een snor of bromversie (geknepen of niet). De cilinder kun je makkelijk herkennen (ei (klein) of vierkant (groot en met of zonder membraan).
het beste is 1,8 maar je moet daar altijd een beetje mee spelen.
Misschien is er iets niet goed met de benzine toevoer. Je zou even de carburateur er af kunnen halen en die van binnen schoonmaken. Als je hem dan weer zorgvuldig terug monteert is het misschien wel verholpen. Wellicht dat hij geen benzine meer krijgt.
Door het verhoogde gehalte ethanol kan de E10 brandstof op de lange termijn complicaties veroorzaken bij scooters met een carburateur. Voor scooters met een injectie motor kan je zowel E5 benzine als E10 benzine tanken.
Alle Piaggio voertuigen met een typegoedkeuring ná 01-01-2011 zijn geschikt voor het gebruik van brandstof met E10, tenzij anders vermeld onder "Niet geschikt".
Een Tomos kopen kan al vanaf zo'n 1100,= euro en dat is bijzonder goedkoop voor een zeer betrouwbare en stevige snorfiets die je nooit in de steek laat.
Tweetakt motoren hebben meer uitstoot dan hun nieuwere opvolgers en met de groeiende media aandacht voor het milieu zullen alle onnodig vervuilende machines binnen een aanzienbare tijd verboden worden. Sterker nog, in Amsterdam zijn ze al begonnen met het verbieden van tweetakt buitenboordmotoren.
Het is een leuke, simpele brommer en weer eens wat anders dan een Vespascooter. Voordeel is ook dat de Tomos weinig onderhoud nodig heeft. Verder rijdt hij zuinig en is hij heel betrouwbaar. Het enige minpuntje is de kleur.
Het motorblok van de Tomos Roadie is een 2-takt, Euro 4, met elektronische ontsteking, welke is voorzien van 2 automatische versnellingen (2-speed), een oliepomp en een startmotor.