Maar die passen niet zomaar om iedere velg. De binnenmaat van de velg is bepalend voor de breedte van de band. Deze staat op de velg, meestal aan de buitenkant. Dit wordt aangegeven met bv 17-622 of 622x17C waarbij 17mm dan de binnenmaat van je velg is.
Deze moeten overeenkomen om de velg op de auto te kunnen monteren. De meeste auto's hebben tegenwoordig vier of vijf gaten in de velg zitten. De steekmaat bij de velg is de afstand tussen het hart van de boutgaten in de velg, als deze gaten recht tegenover elkaar staan zoals bij een 4 gaats velg.
De officiële bandenmaten die u mag monteren op uw auto, vindt u terug in het PVG, het certificaat van overeenstemming of het instructieboekje van de fabrikant. Andere bandenmaten zijn toegelaten als de diameter (velg + band) binnen een tolerantie van - 2 % tot + 1,5 % van de diameters van de officiële bandenmaten ligt.
Je kunt onder je auto best een andere bandenmaat monteren maar er komt wel het nodige bij kijken. Je kunt natuurlijk kijken naar de AutoWeek bandentests. Maar voor jouw situatie is heb je vaak deskundigheid nodig voor de nieuwe maat. Vraag daarom advies bij je garage of een bandenspecialist als je hieraan denkt.
Géén probleem dus maar lijkt het wel verstandig de in die velgmaat voorgeschreven bandenmaat te laten monteren; 175/55/15.
Als de omtrek van de velg dus groter wordt, wordt de band lager en zit er minder rubber tussen het wegdek en de velg. Dit zorgt voor een directe stuurreactie en minder comfort dus een sportief karakter. Als u van 17" naar 16" velgen gaat moet er dus een hogere band op waardoor er meer rubber tussen wegdek en velg komt.
Velgen. De afmetingen van de niet-oorspronkelijke wielen/velgen worden aanvaard voor zover : Het spoor binnen de tolerantie van 2% verhoging t.o.v. de oorspronkelijke spoorbreedte niet overschrijdt : 2% voor de wagens, 4% voor de terreinvoertuigen.
De keuze lijkt af en toe misschien beperkt maar houdt er rekening mee dat je niet zomaar elke velg onder een auto kunt monteren. Wanneer je dit doet kan dit schade toebrengen aan de auto. Mocht je ook een specifiek merk op het oog hebben dan kun je dit in de configurator aangeven nadat je op zoeken hebt geklikt.
Elke afwijking in ET-waarde wordt afgeraden. In de praktijk gebeurt het wel dat er door bandenleveranciers en doe-het-zelvers velgen worden gemonteerd met een verkeerde ET-waarde. Hoe groter het verschil, des te beroerder een auto gaat sturen.
Op de wang van elke autoband staan alle kenmerken vermeld: de breedte, de hoogte, de velgmaat, de codes voor het draagvermogen en de maximale snelheid. Gaan we uit van een 15-inchwiel, dan past daar – afhankelijk van de auto – de volgende band bij: 195/65 R15 91T.
De rolweerstand van uw 25 mm band is gelijk aan uw 23 mm band. Gaat u met een bredere velg rijden, dan neemt de rolweerstand zelfs af.
De J-maat van een velg
De J-maat duidt de breedte van de velg aan. Officieel wordt de letter J voor de vorm gebruikt maar hier kun je in praktijk ook de breedte uit halen. 1 J staat voor 1 inch. De letter J kun je dus veranderen in inch.
Welk velglint moet ik gebruiken? Alle spaakgaten moeten geheel en goed door een geschikt velglint zijn afgedekt. Het velglint moet het gehele velgbed afdekken. Is het velglint smaller dan het velgbed, dan kan het verschuiven en zo de spaakgaten blootleggen, waardoor de kans op een lekke band toeneemt.
Bij gebruik van zeer efficiënte klasse B banden gebruikt een personenauto circa 0,1 liter minder brandstof per 100 km dan een klasse C band. Het verschil in consumptie tussen de beste en zwakste band (A-G) is aanzienlijk met rond 0,6 l/100 km.
ANWB testresultaat
Die Continental EcoContact 6 hebben we in de andere bandenmaat (185/65 R15) in de test. Op droog wegdek presteert de PremiumContact 6 overtuigend. De band stuurt nauwkeurig met een goede feedback in het stuur.
Als je een bandenspecialist zoekt om banden te kopen zonder je te vergissen, bieden centers zoals Euromaster een brede keuze bandenmerken en regelmatige acties voor knalprijzen. Je bent er zo zeker van banden te kopen tegen de beste prijs.
Reacties. Ja, dat kan. r15 is de diameter (15 inch) van de velg en die is bij beide gelijk. 185 en 195 is de breedte van de band, die is dus nu ietsje smaller maar dat is geen probleem.
Voor de bandenmaat 205/55 R16 is het aanbevolen om een 6,5 inch brede velg te gebruiken (de bandbreedte in mm is het eerste getal in de bandenmaat). Echter in dit voorbeeld is het mogelijk om een 5,5-7,5 inch velg te gebruiken. De diameter van de band en velg moeten natuurlijk hetzelfde blijven.
De letter R betekent dat het een radiaalband betreft. Bijna alle nieuwe autobanden zijn radiaalbanden.
Andere nadelen van (veel) bredere velgen en banden zijn o.a. een grotere gevoeligheid voor spoorvorming, minder grip op nat en glad wegdek, slechtere waterafvoer dus eerder kans op aquaplaning en een grotere massatraagheid wat nadelig kan uitpakken voor de werking van ABS en ESP.
Ik vond van 18" naar 19" wel een merkbaar verschil, het is wat strakker op weg omdat de band minder kan doorveren maar ik voel wel meer van de weg. Heb er verder geen problemen mee omdat de st toch al sportief is. Stap je van 16"of 17" ineens over op 19" dan is het echt wel even wennen.
Het eerste getal staat voor de doorsnede van je band. Deze varieert van 125 mm tot ongeveer 335 mm. Banden worden steeds met stappen van 10 millimeter breder. Het tweede getal staat voor de hoogte van de band.