Rijverboden. In Frankrijk geldt op zon- en feestdagen van 22.00 uur de voorafgaande dag tot 22.00 uur die zon- of feestdag op alle wegen een algemeen rijverbod voor voertuigen of voertuigcombinaties met een toegestane maximum massa van meer dan 7,5 ton. Het rijverbod geldt ook voor losse trekkers zonder oplegger.
Op zondagen in de zomer van juni tot en met september geldt een rijverbod van 07.00 tot 24.00 uur. Op feestdagen en zaterdagen geldt een rijverbod, doorgaans vanaf 07.00 of 16.00 tot 23.00 of 24.00 uur, dit is per feestdag en zaterdag verschillend.
Op zondag van 00:00 tot 22:00 uur geldt er een rijverbod voor voertuigen met een brutogewicht hoger dan 7,5 t en voor vrachtwagens met aanhangers zwaarder dan 3,5 t op snelwegen, hoofdwegen en internationale routes.
Om files tijdens het vakantieseizoen zo veel mogelijk te voorkomen, mogen vrachtwagens tot eind augustus op zaterdag en zondag overdag niet rijden in Duitsland. Voor zon- en feestdagen geldt het hele jaar door al een rijverbod voor vrachtwagens en aanhangwagens.
Vakantierijverbod op zaterdagen
Het zaterdagsrijverbod geldt voor vrachtauto's en trekker/opleggercombinaties met een toegestane maximum massa van meer dan 7,5 ton en voor vrachtauto's met aanhangwagen, ongeacht het gewicht.
Rijverboden. In Frankrijk geldt op zon- en feestdagen van 22.00 uur de voorafgaande dag tot 22.00 uur die zon- of feestdag op alle wegen een algemeen rijverbod voor voertuigen of voertuigcombinaties met een toegestane maximum massa van meer dan 7,5 ton. Het rijverbod geldt ook voor losse trekkers zonder oplegger.
Word je nou toch geflitst? Dan kun je de boete binnen drie weken thuis verwachten. Soms duurt dit wat langer en als je echt mazzel hebt, krijg je de boete niet binnen.
Maximale totale rijtijd
Als chauffeur mag u: maximaal 2 keer per week 10 uur per dag rijden (en op andere werkdagen in diezelfde week maximaal 9 uur per dag); per week maximaal 56 uur rijden (als u voldoet aan de voorwaarde hieronder); per 2 weken maximaal 90 uur rijden.
U vraagt zich af hoe nu te handelen. U dient te allen tijde gevolg te geven aan een opgelegd (tijdelijk) rijverbod. Naast de mogelijkheid om het rijbewijs op te sturen (aangetekend), kunt u er ook voor kiezen om naar de deelstaat af te reizen waar u de overtreding heeft begaan (zie brief).
Rijverboden in Duitsland
Voor vrachtauto's en trekker- of opleggercombinaties met een toegestaan totaalgewicht (ttg) van meer dan 7,5 ton en voor vrachtauto/aanhangwagencombinaties* geldt een rijverbod op zondagen en officiële feestdagen vanaf 00.00 tot 22.00 uur, ongeacht het gewicht.
De computer vergelijkt per voertuig het gewogen gewicht met het toegestane gewicht. Het gaat om: het totaalgewicht: dat mag niet hoger zijn dan 50 ton. het kentekengewicht: het maximale gewicht dat is toegestaan voor dit kenteken.
De toegestane maximum massa is beperkt tot maximaal 40 ton. In overeenkomsten tussen landen onderling worden soms hogere massa's toegestaan. Nederland hanteert standaard 50 ton. Voor rijdende werktuigen wordt een hogere massa toegestaan.
In Nederland mogen langere en zwaardere vrachtwagencombinaties (LZV's) rijden. Zij mogen over alle auto(snel)wegen rijden en belangrijke routes.
Het bruto salaris van een Vrachtwagenchauffeur ligt volgens de CAO beroepsgoederenvervoer 2021/2022 tussen de €1966 en €3015 bruto per maand. Hierbij geldt wel dat men extra betaald krijgt voor overwerk, werk in het buitenland, werk in het weekend, enzovoorts.
Hoe lang en hoe vaak pauze
Voor uw pauzes gelden de volgende regels: Als u langer dan 5,5 uur werkt, heeft u volgens de wet recht op minimaal 30 minuten pauze. U mag de pauze splitsen in 2 keer een kwartier. Als u langer dan 10 uur werkt, heeft u volgens de wet recht op 45 minuten pauze.
Wie een voertuig met een tachograaf bestuurt, is verplicht om een bestuurderskaart te gebruiken. Rijden zonder een bestuurderskaart is dus niet toegestaan en kan leiden tot een forse tachograaf boete.
In België is de maximumsnelheid op snelwegen 120 kilometer per uur. In Vlaanderen geldt buiten de bebouwde kom een maximumsnelheid van 70 in plaats van 90, tenzij met borden iets anders wordt aangegeven. Naar Wallonië? Hier is de maximumsnelheid buiten de bebouwde kom 90 kilometer per uur.
Bij veel Duitse autobahnen ontbreekt namelijk vaak de vluchtstrook, en een ander argument is dat op de rechterbaan veel vrachtverkeer rijdt waardoor de vluchtstrook vaak te smal is voor de hulpvoertuigen. Dus duikt je Duitse voorganger naar links of naar rechts dan doe je precies het zelfde.
Veelvuldig van rijstrook wisselen op een drukke weg leidt tot risico's en volgens de Duitse wetgever is het in dat geval beter om in het midden te blijven.
tot 10 km/h: € 30. 11-15 km/h: € 50. 16-20 km/h: € 70. 21-25 km/h: € 115.
Wie 31 tot 40 km/h te hard rijdt in de bebouwde kom, moet nu nog 160 euro betalen. Vanaf november kost dezelfde overtreding 260 euro.
Betaalt u niet of te laat dan krijgt u een brief (=Anhörungsbogen) thuisgestuurd. Hierop moet u reageren want Duitsland achterhaalt hiermee de gegevens van de overtreder. In Duitsland betaalt de bestuurder de boete, niet de eigenaar. Zat u niet achter het stuur, vul dan de gegevens in van de persoon die wel reed.