Rolluiken en zipscreens kunnen over het algemeen goed tegen regen en harde wind.
Je scooter kan wel tegen wat water maar het kan altijd voorkomen dat er toch water bij bepaalde onderdelen komt waardoor je scooter niet meer wil starten. Dit kan komen doordat er water bij je bougie is gekomen waardoor die niet meer vonkt.
Scooter heeft anders nooit problemen, behalve met nat weer, dan is hij niet betrouwbaar.
Gecombineerd met kou is regen de grootste tegenpool van warmte. Als je in een regenbui terecht komt en je kleding niet waterdicht is, wordt het erg lastig voor het lichaam om zich warm te houden. Met een simpele regenjas en regenbroek kom je op scooter al een heel eind en ben je beschermd tegen de elementen.
Helaas is kou en techniek niet altijd de beste combinatie. Dit is op te lossen door je scooter in de schuur te zetten. Dit kan echter niet iedereen. Door vorst en bestrooide straten kan er schade ontstaan aan de lak, het frame en andere metalen onderdelen van je scooter.
Wie ooit scooter heeft gereden, weet dat kou en regen invloed hebben op het startproces. Een elektrische scooter kent deze nadelen niet. De elektromotor werkt namelijk pas op het moment dat er 'gas' gegeven wordt. De rest van de tijd staat de motor uit.
- De linker remhandel (S) bedient de achterrem, de rechter remhandel (D) bedient de voorrem. Nooit gas geven (Q) en remmen (S en D) tegelijkertijd. - Bij het rechterhandvat (P) zit de startknop, te bedienen met uw duim nadat U links de remhandel (S) hebt aangetrokken, deze blijven inhouden totdat de scooter loopt.
De accu leeg of defect is. De accu nog goed is, maar dat het aan de startmotor of aan de startschakelaar ligt. Als de bromfiets of scooter wel start, maar niet aanslaat kan dit de volgende oorzaken hebben: De bougie, die de vonk voor de ontsteking moet verzorgen, is versleten of vet.
JE SCOOTER AFSPUITEN
Je begint met het goed afspuiten van je scooter, je kunt dit doen met bijvoorbeeld een gieter of een tuinslang. Met het afspuiten van je scooter zorg je ervoor dat al het ergste vuil van de motor verdwijnt.
Maar wil jij je scooter in topconditie houden, dan is het ook van belang dat je de scooter elke twee tot drie maanden zelf schoonmaakt. Vlekken die ontstaan zijn tijdens het rijden, zoals modder, regenvlekken, vliegjes of ander ongedierte, kun je het beste er meteen afwassen.
Water en een sopje
Om te beginnen, pak je de waterslang of een met water gevulde plantenspuit erbij. Hiermee maak je de gehele scooter nat, waarna je de scooter even in laat weken. Met een schone, droge en gladde doek, poets je hier vervolgens makkelijk het vuil mee weg.
Wil je Piaggio Zip niet starten, kijk dan als eerst of er benzine in de tank zit, de benzine kraan openstaat, de benzineleiding niet bekneld zit, en of de bougie in orde is. De bougie kun je losdraaien met een bougiesleutel.
Bij veel lege accu's kun je startkabels gebruiken om alsnog te starten. Of dit ook bij jouw scooter werkt, kun je checken in de handleiding. Als je dynamo nog functioneert, laadt die vervolgens de accu weer bij tijdens het rijden. Aanduwen is een andere methode die bij sommige scooters werkt.
Brommerrijden is heel makkelijk te leren. Maar al je jezelf er niet mee vertrouwt, doe dan een proefles op een afgesloten terrein met een instructeur. Het bewijs heb je al en dat pakken ze je niet meer af, en de praktijkervaring is heel fijn om op te doen zonder dat je meteen het risico loopt onder een bus te rijden.
De kans op letsel op een scooter is een veelvoud groter dan in de auto. Dit komt omdat je op een tweewieler kwetsbaarder bent dan een vierwieler. Met een auto kan er nog sprake zijn van blikschade, terwijl op een scooter een aanrijding met een andere weggebruiker vrijwel altijd een val tot gevolg heeft.
Zo gebruik je de scooters
De scooters van GO Sharing activeer je via de app. Je kunt een scooter eerst reserveren, zodat je 15 minuten hebt om naar de scooter toe te lopen. Wanneer je bij de scooter bent kun je deze ontgrendelen. Je kunt dan rijden.
Met de hausse in de verkopen zien we naar verwachting over een aantal jaar eenzelfde piek in het aantal afdankertjes.De gemiddelde levensduur van een scooter in Nederland is volgens de RAI Vereniging en BOVAG immers zo'n tien jaar. In die tien jaar op de weg legt een scooter gemiddeld zo'n 8.300 kilometer af.
De elektrische scooter is zuiniger
De elektrische scooter is niet alleen een stuk vriendelijker voor het milieu; maar ook voor de portemonnee. Benzine is namelijk (op dit moment) een stukje duurder dan elektriciteit en het 'tanken' van elektriciteit zorgt er dus voor dat je maandelijkse lasten wat dalen.
De actieradius liep uiteen van 33 tot 76 kilometer op een volle accu. Sommige modellen e-scooters hebben 2 of zelfs 3 accu's, zodat de actieradius vergroot wordt. Bij enkele modellen kan de actieradius daarmee zelfs vergroot worden tot 200 kilometer.
bij harde wind kan je windscherm ook je scooter laten omwaaien! Let op: parkeer je scooter altijd uit de wind en op een vlakke stevige ondergrond. Zet je scooter niet scheef neer of op een oneffen weg. Tip: Om te zorgen dat je scooter steviger staat kan Scooterspot je middenstandaard verbreden!
Zet je linkerbeen op de grond. Houd je linkerhand aan je linkerhandvat vast en je rechterhand aan je rechterhandvat vast of de buddygrip. Zet je rechtervoet op het kickstartpedaal en trap met je rechtervoet het kickstart pedaal een aantal maal naar beneden, waarbij je voet contact houdt met het pedaal.
De moderne scooter regelt de koude start zelf d.m.v. een automatische choke, je hoeft dus geen gas te geven als je scooter koud is.
Zolang de motor niet draait verzuipt die niet als jij alleen gas geeft. Ga je kicken/starten en vol gas geven, zonder dat de motor start, verzuipt ie wel. Als dat je overkomt kun je even wachten als je de tijd hebt, maar je kunt ook je bougie eruit draaien, even droog maken en dan weer terug stoppen.