Kan mijn dealer of garage de chiptuning zien? Het simpele antwoord op deze vraag is 'ja', maar in de praktijk is het zo dat alleen iemand die specifiek op zoek is naar het aanwezig zijn van Chiptuning dit kan ontdekken, ook is hier specialistische kennis voor nodig.
Is chiptuning zichtbaar bij de Dealer? De vermogensoptimalisatie wordt voor elke auto specifiek gemaakt/geschreven waarvoor het voor dealer doormiddel van hun diagnose apparatuur vrijwel niet mogelijk is om de tuning zichtbaar te krijgen. Als de Dealer over een vermogensbank beschikt is het wel zichtbaar uiteraard.
Is chiptuning traceerbaar ? De gemiddelde dealer kan met hun diagnoseapparatuur niet gauw herkennen dat de auto is getuned. Om er zeker van te zijn kunnen wij bij bepaalde ECU's de software zodanig aanpassen dat de chiptuning niet traceerbaar is.
Zien of die gechipt is kan door te kijken naar turbodruk en inspuiting in de vagcom log, ABT schijn je ook makkelijk te kunnen zien via vagcom of gewoon door een stempel in het boekje van je auto of een sticker op de kofferbak.
Het is absoluut mogelijk om de tuning ongedaan te maken. Bij chiptuning wordt namelijk in alle gevallen een kopie van het originele bestand opgeslagen. Daarnaast wordt ook de tuning op kenteken bewaard. U kunt dus altijd terug naar zowel het origineel als weer terug na de tuning.
Een stage1 chiptuning duurt voor de meeste auto's 1 a 2 uur. Een stage1+ en stage2 chiptuning duurt gemiddeld 3 a 4 uur.
Over het algemeen wordt de motor na chiptuning zo'n 5 - 10% zuiniger. Een voorwaarde hiervoor is wel dat dezelfde rijstijl als voor de chiptuning toegepast wordt. Het probleem hier is vaak dat wanneer de motor meer vermogen krijgt(en dat gebeurt bij chiptuning), dat dat extra vermogen ook gebruikt gaat worden.
De percentages liegen er niet om; tot wel boven de 20% aan extra vermogen en trekkracht. Een auto fabrikant kan voor uw auto hetzelfde betekenen, echter betaalt voor hetzelfde product honderden euro's extra door marketing technische redenen.
Ja, chiptuning is legaal. Mits je jezelf aan de regels van het RDW blijft houden. Als je motor met meer dan 20% wordt verhoogd, dan moet je de auto laten herkeuren. Het vermogen van je auto wordt meestal op de offerte van het tunen gezet.
Chiptuning is perfect af te lezen op de print-out die de dealer moet meesturen naar BMW met een eventuele garantie-aanvraag. Chiptuning is perfect af te lezen op de print-out die de dealer moet meesturen naar BMW met een eventuele garantie-aanvraag.
Na het uit laten voeren van een chiptuning is het in principe aan te bevelen een hogere kwaliteit brandstof te tanken. Normaal gesproken staat voor alle moderne auto's voorgeschreven (of aanbevolen) een brandstofsoort te tanken met een RON getal van 95. Oftewel RON95.
CHIPTUNING STAGE 1 NU VAN 400,- VOOR 200,- INCL. BTW.
Wat is chiptuning benzine? Door de modificatie van motormanagementsoftware of het plaatsen van externe producten kan ATM via zogenoemde 'chiptuning' betere prestaties uit benzinemotoren halen.
Stage 1 Chiptuning is een optimalisatie van het motormanagement systeem waarbij de techniek van de auto nog helemaal standaard is. Het grote voordeel van een Stage 1 tuning is de winst van het vermogen, dus meer Pk, en de winst in koppel, dus meer trekkracht. Ook de algehele rijkwaliteit verbetert enorm.
Stage 3 chiptuning bij Ecu-Soft is een geavanceerde manier van het tunen van je auto. Er stroomt door bijvoorbeeld het plaatsen van een grotere turbo meer koele lucht naar de motor waardoor het vermogen van de motor nog verder wordt verbeterd dan bij stage 1 of stage 2 chiptuning.
Natuurlijk al absurd veel vermogen, maar er zijn altijd liefhebbers die meer willen. Daarvoor heeft JD Engineering een stage 3 ontwikkeld waardoor het vermogen stijgt naar 460 pk! Ze hebben speciaal deze CUPRA gekocht om in alle rust de software optimaliseren.
Het draait om 'driveability'. Je auto moet niet alleen sneller, maar vooral ook lekkerder gaan rijden. Je wilt juist bij een getunede auto ook een soepele motor die mooi oppakt en het vermogen gelijkmatig serveert. Heb je de keus, kies dan altijd voor een chip op maat.
Bij motoren zonder turbo is de winst na chiptuning meestal gering (enkele procenten) en daarom wordt het niet vaak uitgevoerd. Het kan echter ook dat het vermogen af-fabriek is gereduceerd (zie hieronder), en dan kan het wel lonen.
Stage 1: U kiest voor deze methode als u een betrouwbare en veilige vermogenstoename wilt. Tevens is deze methode ook geschikt voor uw auto als u meer, maar niet het maximale uit uw motor wilt halen. Deze tuning methode is veilig en is ook één van de meest gekozen stages.
Stage 1 is de optimalisatie van het motormanagement van uw wagen. Een softwarematige aanpassing die geschikt is voor dagelijks gebruik met de standaard onderdelen van de wagen.
Chiptuning is een vorm van motortuning. Het is een relatief eenvoudige upgrade die je auto snel meer koppel en vermogen zal geven. Zonder dat daar een grote verbouwing voor nodig is. Het enige wat je nodig hebt is een microchip,in feite niets meer dan een klein stukje metaal.