Een vliegtuig is niet ontworpen om op eigen kracht achteruit te rijden (hoewel het in principe wel mogelijk is). Het vliegtuig vertrekt van de gate door middel van een pushback.
Het antwoord is ja! Sommige vliegtuigen kunnen een zogenaamde 'powerback' doen. De meeste vliegtuigen kunnen achteruit rijden door straalomkering te gebruiken. Dit is het omkeren van de uitlaat van een straalmotor zodat de stuwkracht naar voren wordt gericht in plaats van naar achteren.
6. Vliegen hebben ogen op hun rug. Het is waar : vliegen kunnen achteruit kijken en dat kunnen ze omdat ze over een ongelooflijk paar ogen beschikken.
Bij voldoende stuwkracht kan het goed om ondersteboven te gaan vliegen. Dan doet het vleugeloppervlak er ook niet echt toe.
Straalomkering kan in uitzonderlijke gevallen gebruikt worden tot een volledige stop en zelfs om het vliegtuig achteruit te duwen. Gewoonlijk worden voor het achteruit duwen echter een pushbacktruck en towbar (trekstang) gebruikt.
De F-35B Lightningii vliegt ACHTERUIT nadat hij in de lucht heeft stilgestaan.
Helikopters hebben ten opzichte van gewone vliegtuigen (met uitzondering van bijvoorbeeld de Harrier, Yak-38 en de F-35) het voordeel dat ze verticaal kunnen opstijgen en landen, zodat ze geen start- en landingsbaan nodig hebben, in de lucht stil kunnen hangen en zijwaarts en achteruit kunnen vliegen.
De stoelen achterin
Vroeger op de basis of middelbare school en nu misschien nog steeds wilde je altijd achterin zitten. Maar in het vliegtuig moet je dit echt niet willen. Nu vraag je jezelf misschien af waarom? Het is namelijk zo dat de stoelen achterin het vliegtuig een ingreep zijn op jouw privacy.
Het korte antwoord is ja!Met voldoende oefening en de juiste instructies kan iedereen leren hoe je een vliegtuig ondersteboven bestuurt . Maar eerst is het belangrijk dat je de juiste training en certificering krijgt.
Een vliegtuig dat in een luchtzak belandt, zal veelal een eind omlaag vallen. Een dergelijke val bedraagt doorgaans enkele meters, maar kan oplopen tot tientallen meters. Een luchtzak is een vorm van turbulentie.
Moderne V/STOL straaljagers die hun stuwkracht kunnen vectoriseren ( Harriers, F-35's) kunnen verticaal opstijgen en vooruit, achteruit en zelfs zijwaarts vliegen, zoals in de onderstaande afbeelding. De vectorisatie van de uitlaat is duidelijk zichtbaar.
Lange tijd dacht men dat vliegen vooral afkwamen op witte en gele oppervlaktes. Diverse experimenten wezen daarop. Onderzoekers van de universiteit van Florida kwamen vorig jaar tot heel andere conclusies. Blauw zou de lievelingskleur van de huisvlieg zijn en geel zijn minst geliefde kleur.
De beestjes onderscheiden zo'n 300 beelden per seconde, tien keer meer dan het maximum dat mensen kunnen behappen. Vliegen merken bewegingen van bijvoorbeeld een naderende vliegenmepper daardoor ook tien keer eerder op dan wij zouden doen.
Hoewel commerciële vliegtuigen zijn uitgerust met krachtige achteruitrijsystemen, die hen in staat stellen om snel en efficiënt te remmen, hebben ze geen enkel systeem waarmee ze het vliegtuig achteruit kunnen bewegen . Dit is waar grondpersoneel in het spel komt met pushback tractors.
Hoewel de meeste moderne vliegtuigen al in staat zijn zelf te landen in geval van nood, vertrouwen zij op het instrumentlandingssysteem (ILS) op de grond. Dat zendt een kegel van radiosignalen uit om een vliegtuig naar de startbaan te leiden.
Niet erg snel en niet erg ver. Dit komt omdat het, om op eigen kracht achteruit te taxiën, stuwkrachtomkeerders moet gebruiken . Er is een mogelijkheid dat de stuwkrachtomkeerders rommel voor de motoren opwerpen en de rommel in de motoren zuigt, wat zeer kostbare schade veroorzaakt.
Een Boeing 747 ondersteboven laten vliegen zou resulteren in een onvermogen om een horizontale vlucht te behouden . Het motorvermogen van commerciële vliegtuigen, waaronder de Boeing 747, is onvoldoende voor aanhoudende omgekeerde vlucht.
Op zich kan een passagierstoestel wel even op de kop vliegen. In 1955 maakte Boeing-testpiloot Alvin 'Tex' Johnson bijvoorbeeld een zogenoemde barrel roll met een Dash 80, het prototype van wat later de Boeing 707 zou worden.
Voor alle praktische doeleinden kan een vliegtuig niet ondersteboven worden gedraaid , in een staartspin worden geworpen of op een andere manier uit de lucht worden geslingerd, zelfs niet door de machtigste windvlaag of luchtbel. De omstandigheden kunnen vervelend en oncomfortabel zijn, maar het vliegtuig zal niet neerstorten.
Het hangt af van de luchtvaartmaatschappij. Sommige kiezen ervoor om de stoelen B en E op vliegtuigen met 2x2 stoelen te schrappen om de stoelen consistent te houden over de vloot heen. A en F zijn raamstoelen, C en D zijn gangpadstoelen, ongeacht of u in een 2x2 of een 3x3 vliegtuig zit.
Als je in het minst lawaaiige deel van een vliegtuig wilt zitten, kies dan een stoel voor de vleugel. Direct achter de vleugel is waar het het meest lawaaiig zal zijn, omdat daar de motor zit.
Zit je in het vliegtuig net voor of net achter de vleugels, dan stijgt de overlevingskans tot 56%. Wat zijn enkele van je vaardigheden? Wie achteraan zit, maakt zowat 70% kans om levend uit het toestel te komen.
Een vliegtuig is niet ontworpen om op eigen kracht achteruit te rijden (hoewel het in principe wel mogelijk is). Het vliegtuig vertrekt van de gate door middel van een pushback.
Sommige helikopters, zoals de Lynx en Apache kunnen op andere wijze vliegen dan andere helikopters, doordat ze rotorbladen hebben zonder scharnieren. Deze helikopters kunnen rollen, loopings maken of ondersteboven vliegen De cockpit van iedere helikopter is vóór de motoren geplaatst.
Libellen zijn tot wonderbaarlijke prestaties in staat. Omdat de vleugels niet met elkaar verbonden zijn, kan een libelle verticaal opstijgen, stilstaan in de lucht en achteruit vliegen. Daarbij kunnen ze tot wel vijftig kilometer per uur halen!